Projekt Big Four 1929

Per G

New member
Fortsatt sakta men osäkert framåt, men i alla fall framåt :)

Skylthållare original 20-talare har Mats O fixat.
Mekaniska jobben som var kvar på framgaffel och framhjul är på gång och sedan blir det litet målningsjobb innan montering. Ska sedan kränga på däck på hjulen och hoppas kunna börja montera under sommaren vilket känns bra.

Per

camenius

Well-known member
Härligt med lite renoveringsjobb i sommarvärmen, eller hur. (seriöst menat) ...med gumman som kommer in garaget med sval pilsner... :D

Ska äntligen hämta mina cj- och Atlasgrejer om en vecka, delar som lackats svarta, så jag ska också fixa en hel del i sommar.

Känns party, party :upp

Per G

New member
Ska beställa däck till veckan men vad ska man ha till en sån här cykel?
Finns visst billiga Kina däck för 300 kr men går det att åka på?
Hade ju inte tänkt att köra runt den på släpvagn.

Per

camenius

Well-known member
Fick för mig att jag hade ett koreanskt däck på min sidventilare, så jag gick ut och kollade. Men det är nog kinesiskt eftersom namnet är det; Chiang Shin. Som du vet flyger jag fram med min 16H, så nog är däcken värde de få hundralappar jag betalade.

Minns inte var jag fick tips om dem eller ens var jag köpte dem, men anar att jag tipsades av Karl-Otto i Kumla och köpte dem senare på en marknad. Kan kolla med Karl-otto om du vill.

Mönstren påminner definitivt om det på tt100 jag nyss satte på Commandon.
Summa summarom: Duger gott, är bra och billiga.

Om jag var du, skulla jag kolla med Lennart L och Göran S, där definitivt Göran har lång erfarenhet av gamla stånkor.

Per G

New member
Hamnade efter rekommendationer från flera personer (bl.a. firman ju brukar handla mc däck hos) hos Wheeler Dealer med mina BF hjul.
Efter att ha tittat på diverse varianter och lyssnat på Kjelle så fastnade jag för Dunlop K70 3.50 x 19 fram och bak.
Litet gammelstuk men kanske mera 50-talsdäck egentligen. Ska vara ett bra däck och jag ska ju ha cykeln att åka på så det fick bli litet avvikelse från det tidstypiska.

Per

camenius

Well-known member
Tycker att du resonera rätt, det viktiga är inte att vara "exakt original- och tidstypisk extremist", det viktiga är att få en cykel som fungerar och känns rätt/kul på vägen.
Själv har jag fått mina första delleveranser av nylackerade CJ- och Atlasdelar. Igår, resten nästa vecka. Känns sååå bra.

Per G

New member
Samma här, känns riktigt bra att det börjar hända litet som syns.
Att få känna att man kan börja bygga ihop cykeln efter 2 år med långsamt framåtskridande. Det är nu det riktigt roliga börjar :D

Per

camenius

Well-known member
Läste ditt inlägg lite slarvigt och hade tänkt be dig fotografera däckets mönster. Nu ser jag att du köpt K70. Samma som ett av de jag köpte till Commandon. Mönstret känns klassiskt så jag tycker att du lyckats med att få det både klassiskt och praktiskt. Tvingas vi välja mellan dessa båda kriterier så är det praktiska viktigast (i min värld).

Vet du hur mönstret såg ut på 20- och 30-talshojar? Vore kul att veta. Anar att däcket på länken (Avon speedmaster) är en modern variant av den tidens däck, elelr...? (och det här mönstret är jag faktiskt rädd för)
http://www.dexon.se/avon-speedmaster-mkiibr30019-p-2870-c-156.aspx

camenius

Well-known member
...skulle du inte bli nöjd så kan du få l å n a (obs!) de däck som satt på CJ:n när jag köpte den. När cykeln sen blir klar vill jag självfallet ha dem tillbaks så jag kan sätta på dem på CJ:n och njuuuuta av den väghållning som de antagligen ger. Blir du sugen, kika här:
Det formula 1-inspirerade bakdäcket :
6_IMG_7823_1.jpg

6_IMG_7824_2.jpg

Framdäcket:
6_IMG_7821_1.jpg

Per G

New member
Jösses vilka däck! Funderade på ribbdäck fram eftersom det kan se fint ut men jag föredrar faktiskt samma däck fram och bak. K70 får det bli.

Det mesta på cykeln blir ju tidstypiskt med många trevliga detaljer men det ska gå att åka på annars blir den bara stående i garaget.

Bollar litet ideer med Torsten angående ladd- och tändsystem, får se vad det blir där. Lutar åt ett 12 V system och sjävklart brytartändning :D :D

camenius

Well-known member
Om däckvalet. Helt rätt, jag litar inte alls på ribbade däck. Blev inspirerad och har börjat detalgranska gamla däckmönster på gamla bilder. Återkommer med "slutsatser, det här är inget jag funderat över tidigare.

Angående tändsystemet: Fegis! Föreslå Torsten att "...tycker du inte att jag för säkerhets och tillförlitlighets skull, ska montera ett elektroniskt system." (men säg inte att rådet kommer från mig, utan ta åt dig "äran" för den goda idéen själv... :D )

Ser verkligen fram mot årsmötet och få käfta lite med såväl honom som "alla andra". Eftersom jag ger namn till all hojar, heter CJ:n Torsten, för utan hans hjälp hade jag knappast haft en chans. Hade i alla fall tagit tiofalt med tid.

ps. har just köpte tre dvd-filmer från NOC om renovering av...
...gamla enstånkorna (fokus på tv)
...amc-lådan
...dominatormotorn

camenius

Well-known member
Vad har du för lager i styrhuvudet. Bådeuppe och nere? Original eller har du skaffat nya?

camenius

Well-known member
På årsmötet kan vi prat om detta. Fick hjälp att svarva till en bra lösning ned nya lager på stryrhuvudet på min Atlas. Ska fixa samma sak på CJ:n, vilken ger en bättre och underhållsfri lösning än den som är original.

Per G

New member
Original lager till styrningen, har lagerkulor så det räcker och hoppas att det ska bli bra. Om inte så får det bli någon modernare variant.
Helt klart ett ämne att diskutera i Katrineholm :D

Per

Per G

New member
Nu har jag 2 kompletta hjul med 2RS lager, fixade bromsar, lackade och med nya slangar och Dunlop K70.

78_IMG_1493_1.jpg

Webben är i det närmaste klar för målning.
78_IMG_1495_1.jpg

Snart dags att börja skruva dit grejor på ramen :D

Per

camenius

Well-known member
skadades lacken på fälgarna när däcken kom på? Ska också skaffa däck nu (väljer nog samma som du) och be om hjälp med att sätta på dem. Är lite orolig dock när jag ser den fina lacken på fälgarna...

(...och drivs snart till vansinne för att jag inte fått tillbaks alla min delar... har fått drygt hälften, men ger upp snart och hämtar resterande grejerna olackade.)

Per G

New member
Nej fälgarna klarade sig bra, antar att det har att göra med att Kjelle på wheeler dealer har gjort åtskilliga tusen liknande jobb :D

Idag riktade jag ett stag till gaffeln så nu är den mekaniskt helt klar och ska putsas och tvättas av innan penseln åker fram.

Fredag lunch bär det iväg till Katrineholm. Ska bli kul att ta en pilsner och ljuga litet om våra underhållsfria maskiner.

Per

camenius

Well-known member
Hoppas allt är bra!
Vill bara stressa dig lite med att meddela att ihopmontering av CJ:n startade igår. :upp
Har lite problem med gamla gängor som inte är i perfekt skick, så utan gängtappar och -snitt tar det lite extra tid (tur det finns nördar i stan), men nu så:
Gaffel på plats! Inte finjusterad än, men på plats. :D :upp :upp :upp

Per G

New member
Va f-n, jag ligger med andra ord efter, det måste det bli ordning på!

Semester den här veckan och det ser ut att bli en del regn så det kan ju bli läge att skruva på men antar att hustrun har andra planer för vad jag har lust att göra denna vecka :)

Har i alla fall skaffat nya 2RS lager till Sturmey Archer lådan så nu ska det bygget sparkas igång till hösten.
Känns faktiskt som att det finns hopp om att mycket av cykeln ska monteras under vintern.

Per