Projekt Big Four 1929

camenius

Well-known member
Intressantatt följa. och inspirerande!

Hur ska du göra med tanken? Den är, liksom min, rostig invändigt vilket jag tänkte ta hjälp från en kromfirma att ta bort (Backmans i 016) eftersom jag räknar med att de har starkare syror än de jag kan köpa. Men när jag frågade om detta så var de inte villiga att göra detta om jag var rädd om utsidan. De kunde nämligen inte garantera att de inte skadade kromningen.

Idag tar Backmans inte emot privatkunder och jag ska försöka ta bort det själv. Det som finsn tillgängligt (vad jag vet idag) är dels Preems samt Biltemas rostborttagare.

Vet du/någon, alternativa syror eller vad man nu ska använda som är mest effektivt?
 

Kim

Administrator
Kreem tankbehandling.. Googla på kreem, alternativt så kan du ju använda fosforsyra(färghandel el. apotek) vilket används till att beta metall med.

Häll i låt verka så länge du törs och sen häll ut i ett kärl, blir det inte tillräckligt så häller du tillbaka vätskan i tanken, går bättre med varmt vatten dessutom.

Köper du kreem så följ anvisningarna och då får du 2 flaskor har jag för mig, 1 med vad jag tror är fosforsyra och sen 1 som blir som en plastyta på insidan. Är tänkt att även kunna användas om man har läcka i tanken.

Ursäkta offtopic.

Mvh Kim
 

Per G

New member
Har ju en plåttank som har stått ett bra tag så det ska bli en tankbehandling, har precis beställt en burk från RGM.
Tänkte se vad som rekommenderas som förbehandling.

Viktigaste borde väl vara att se till att den är helt fri från fett och smuts? Funderar på om inte det vore bra att skaka om tanken en 2-3 rundor med aceton och kanske lite skruvar-muttrar i den?

/Per
 

AndersA

Member
Eller testa enligt nedan, scrolla ned till ca halva sidan där finns ett avsnitt om elektrolysrengöring av tankar. Ahlin har tipsat om en variant i en annan tråd.

http://www.sabmag.org/Sabre-Magna%20FAQ%20v2.htm
 

camenius

Well-known member
Off topic, mitt fel, den här trådens fokus är Pers hoj. :oops:
(Per: Ja tankbehandling med Kreem har jag använt på Atlasen, funkade bra. Skrev utförligt om det i nummer 2/05. Minns jag rätt så var din tank betydligt finare än vad min är innuti. Är fundersam om Kreems räcker i min, men jag kan ju köpa två burkar Krrem-syra.
Kim: det var Kreem jag menade, inte Preem som jag skrev :oops:
Anders: Tack, bra)
 

Per G

New member
Anders, tack för länken.
Hör väl till att seala tanken på en gammal hoj så det kan nog stå kvar i denna tråd.

Min tank ser ganska fin ut invändigt så jag ska nog göra minimum med arbetsmoment där man riskerar att sabba den fina patinan på lacken, den är jag rädd om.

/Per
 

camenius

Well-known member
Per: Läs Nortonisten där jag redovisar hur jag gjorde. Minns att det blev liksom lite "krakelerat" i lacken av syra som rann ut ur tankhålet. Detta trots att jag var mycket noga att inte hälla i för mycket. Över tankens lack hade jag dels plast (stulen från köket, alltså sådan där som man kan lägga över mat), dels trasor. Tror det syns på bilderna i artikeln.

Men när syran verkade, bubblade det ibland till i tankhålet, som om nåt hände nere i tanken, vilket medförde att det rann ut syra och måste ha kommit in under trasor och plasten. Först blev jag bekymrad, men efter att ha polerat ytan på tanken så försvann faktiskt det krakelerade.

Idag skulle jag strunta i plast! Bäst är att ha trasor (som bra sög upp syran) som skyddar lacken, samt att ofta kika om nåt rinner över och i så fall torka bort med blöt trasa. Din lack kan vara mer lättskadad än min på Atlasen eftersom den hade (har) en lack över färgen. Minns inte hur din är, inte annat än att den var fint patinerad vilket bör bevaras.

Tack för att du lägger upp bilder och rapporterar! Jättekul att följa och inspireras av! (Och skriva utförlig artikel om sen.)

Förresten: Den bild då lagt upp i börjanav tråden är suverän. Visst ska du låta tanken ha sin patina kvar, men tanken på bilden är så snygg att den måste ges tio kolvar i toppbetyg av tio möjliga!

Kim: Det där med fosforsyra ska jag kolla. Återkommer med ny tråd om detta med rostbortagning, efter att jag diskuterat med en kemilärare på jobbet samt med Jim Lundberg (han som skriver i Classic Motor) och som är med i klubben.
 

camenius

Well-known member
Per: Hittade den här bilden på nätet hos franska NOC.
http://www.norton-club-fr.org/pages/Anglais/Welcome.html

Reagerade för transkåpan, är det inte samma typ som du har till B4:an?
Cykeln är en M 18 från 1924!

6_M18_Gd_1.jpg
 

Per G

New member
Jo, transkåpan ser bekant ut!

Alltid kul med bilder på cyklar från denna tid, finns faktiskt mera bilder på flattankare än vad det gör på första årsmodellerna av sadeltank.
Jag har hittat en del bilder, försäljningskataloger, reservdelslistor mm.
När man kikar i dessa så ser man ju att cyklarna byggdes med en massa olika utrustning och "original" kunde se ut på många sätt, dvs väldigt mycket options på denna tid. Dessutom tog man tydligen vad man hade/eller vad kunden ville ha och satte dit.

Det jag undrar över är vilken del av cukeln som man egentligen styr årsmodellen efter? Jag har -28 motor och -29 ram men den registrerades i Sverig i April -30. Vad blir det för årsmodell???

/Per
 

camenius

Well-known member
Per. Ska kika på mina fälgar/nav i helgen och besluta hur jag ska göra med dem. Lämnade du in dina och fick dem blästrade "precis så som de var", alltså färdigekrade? Varför plockade du inte isär fälg/nav/ekrar? Min fråga är kanske lite dum, men beror på att jag funderar om blästringen gör rent överallt, ellr om det blir rost kvar i nipplar med mera...

Har funderat om jag ska ha svartmålade fälgar eller köpa nya fälgar och måla dem med svart/röd linje i mitten. Har dock valt att göra som du, vilket är detsamma som jag har på 16H, det vill säga helt svarta fälgar och ekrar. Blev klar över vad jag gillar mest efter att ha kikat på olika hojar på nätet.
 

camenius

Well-known member
Har snabbt kikat igenom några böcker med bilder på gamla hojar. Det verkar som att någon gång 38, 39 så dyker det upp omålade fälgar.
(När kom de första aluminiumfälgarna?) Även ekrarna verkar målade, dock inte alltid nipplarna.

Värt att fundera på och undersöka mer. Tycker dock att det blir snyggast på pers hoj med svartfärgat. Eller vad sägerdu Per?

Själv har jag i alla fall bestämt mig för helt svarta på min CJ. Så är det på vår 16H. Tycker det ser "lote för renoverat" ut med rena aluminium eller kromade, med ditmålad "dekor". Men, smaken är ju olika.
 

Per G

New member
Ska man vara riktigt petig så borde man kanske ha ekrat av fälgarna för att få 100% åtkomst med blästring och lack men jag ska inte bygga en show-cykel utan en fin brukscykel så jag blästrade/lackade dom ekrade.

Svart rakt av ser fint ut och vad jag har sett så verkar de ha varit så. Enligt Mats O så doppmålades grejorna på den tiden så det får inte vara för fin finish om det ska se ut som det gjorde på den tiden.
En röd rand kan man väl fixa till om man skulle vilja ha det men just nu får det vara helt svart.

Har varit noll kvalitetstid senaste veckorna, arbetet har inkräktat rejält på fritiden men snart är det dags för ett par veckor ledigt och då ska det bli kvalitetstid i garaget igen :D

/Per
 

camenius

Well-known member
Per G skrev:
Svart rakt av ser fint ut och vad jag har sett så verkar de ha varit så. Enligt Mats O så doppmålades grejorna på den tiden så det får inte vara för fin finish om det ska se ut som det gjorde på den tiden.
En röd rand kan man väl fixa till om man skulle vilja ha det men just nu får det vara helt svart.

Tycker du gjorde rätt.

Tror också att du har rätt i att det var så de såg ut!

En "dekorrandning" passar inte på så gamla hojar som din BF och på min CJ. Tycker jag. Men annars tycker jag randningen är snygg på hojar som totalrenoveras och som är liiiite yngre.

Ska kolla med en blästringsfirma här i stan om de kan fixa mina hjul, annars ringer jag de dom som hjälpte dig.

Snart är nog våren här!
 

Per G

New member
Lasse,
Innan du lämnar in grejorna kolla med firman att dom har kunskap och utrustning för att blästra olika saker. Vissa firmor blåser bara på för att det ska gå fort och det kan skada dina grejor.

Firman jag använt verkar veta vad dom gör men det finns det säkert flera som gör.
Om du använder dom så får du stanna till hos mig och fika på vägen, du passerar i det närmaste förbi min dörr på vägen :D
Jag bor 3 minuter från E18.
/Per
 

camenius

Well-known member
Tack. Ska kika på fälgar, ekrar och nav i helgen. Kan inte tro annat än att det känns rätt att göra allt från början med blästring, inte bara måla på dem som de är.
I så fall hör jag/vi av oss så ni slår på kaffebryggaren, det tackar jag för.
(Det var +3 grader i garaget i morse, slog på elemenmtet så att att det blir varmt och skönt i kväll. :D Ska var ledig nu fråm till sjätte januari! :D :D
 
Top