Projekt Big Four 1929

Kim

Administrator
Av egen erfarenhet så VET jag att det är lätt att förivra sig och jobba på för snabbt. För mig resulterade det i att jag bara ville spy när jag såg eländet tillslut, ta det lugnt och vackert och låt det ta den tid det tar så DU känner dig nöjd när den sitter ihop. Roligare att vilja ha kvar grejerna än att man inte ens vill se åt skiten. ;)
 

Per G

New member
Det går framåt med min BF !!

Kickaxeln fixad tack vara en svarv med kunnig operatör. Styrde upp på inre tappen och svarvade ner axeln som går genom locket.
Svarvade till en mässingsbussning som med bussnings loctite monterades på axeln. Så nu har jag en rak kickaxel med bussning, bättre än original :)

Kopplingskorgen visade sig tyvärr vara bortom all räddning så nu blir det en nytillverkad korg och samtidigt tillverkas ett nytt motordrev.
Nu blir det härdade drev på primärdrivningen och jag kan välja kugg så totala utväxlingen blir runt 4,5.
Håller precis på och mäter upp motordrevets offset så att primärkedjan linjerar upp korrekt. Kommer att köra o-ringskedja där.

Blir visst 7 år till sommaren med detta projekt. Har slutat att säga att den blir klar "nästa sommar" utan nu är det "vilket årtionde som helst" :lol:

Hälsningar
Per
 

Per G

New member
I väntan på motordrev och kopplingskorg har jag skaffat kedjor till cykeln.
Blir en o-ringskedja på primären (som ska gå utan olja) och en vanlig 530 till sekundären.

Har litet bilder att lägga ut men jag lyckas inte få till det, bilderna blir för stora med rullist hela tiden.
Tord Ahlin jobbar på att fixa till bilduppladdningen alternativt komma med tydliga instruktioner hur det ska göras.

Per
 
Top