Projekt Big Four 1929

Kim

Administrator
Hehe, du kommer få det hett om öronen! :D Eller kanske ska skicka en bild i ett mms.. :D
 

Per G

New member
Idag blev det en biltur till Mats O på förmiddagen (han har mycket Britt bike prylar!) och sedan en sväng på Commandon till vår eminente skribent för att plocka upp några sista Big Four prylar. Mycket trevlig tur förutom att jag på hemvägen, och med bara en mil kvar hem, lyckades "hitta" Stockholms enda tunga regnmoln och blev rejält blöt :(

Har nu kompletterat med en Sturmey Archer växelspak, nytt baklyse och köpt upp mig på litet muttrar med cykelgänga.

Efter litet tvivlande kring motorns status så lyfte jag ikväll av topp-cylle och kunde konstatera att grejorna är i bra skick och att det definitivt är en gammal Big Four motor med 120 mm slag :D

/Per
 

Per G

New member
Ja, jag har i stort sett alltid regnställ med mig men det hjälper ju bara om man tar på sig det :D

Nej, åter till min Big Four. Har redan plockat ihop det mesta och kollat passform, vad som saknas mm.
Igår blev det en heldag kvalitetstid :D Plockade av allt från ramen och tog ut grejorna på gården för en rejäl tvätt.

78_tvattBF_1.jpg

Man kan använda ett släp till många saker, bla som torkställning för mc delar

Hann även med att grovtvätta en gammal Amal förgasare. Efter en god stunds blaskande och skrubbande så kom det fram en beteckning, Amal 76/022 och det börjar faktiskt se ut som att det finns hopp om att det ska kunna bli en fungerande förgasare av delarna.

78_Amal76_1.jpg

Nu ser man i alla fall att det är en Amal

Original sitter det 76/011, någon som vet vad skillnaden är? Det jag har sett är att "borret" på denna är något större än insuget (1").
Edit: 76/022 har 1 1/16 "borr" och satt på en hel del 20-30-tals Norton toppventilare och ska nog funka bra på 633 cc sidventil också.

Nu ska jag ge mig på kopplingen och en hög oidentifierade delar.

/Per




/Per
 

Per G

New member
Fortfrande åkväder så det blir inte mycket skruvat men jag har pysslat vidare litet med min BF. Plockat litet med kopplingen som ser ut att kunna vara användbar. Någon som pysslat med denna typ av koppling?

78_Picture_001_1.jpg



78_Picture_002_1.jpg



Har även delvis plockat ner växellådan, utgående lagret visste jag vär "väck" men innanmätets kondition var okänd. Kunde nu konstatera att det var skapligt bra, bara en riktigt defekt detalj, det som kallas "Main ger wheel, Sturmey Archer C.S. 16d. 25 tänders kuggdrev som nu inte har 25 tänder längre. Konstigt nog ser motstående drev ut att ha klarat sig.
78_Picture_004_1.jpg


Jag har ingen aning om det finns passande drev i senare Norton lådor men det skulle det ju kunna göra eftersom Norton köpte rättigheterna till S.A. lådan och man har nog använt en hel del "rakt av". Någon som vet?

/Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
Per, du kanske redan har sett den här sidan:

http://www.vintage-motorcycle.com/

Kanske lite dyra, jag lurar själv på en begagnad hastighetsmätarkonsol till min Domi 7:a. Den vill de ha 65€ för.
 

Per G

New member
Lasse,
Ja, dom har otroligt mycket grejor, en hel del som jag skulle vilja ha till min BF men som du noterat tar dom riktigt bra betalt.

/Per
 

Per G

New member
Gårdagen bjöd på vissa framsteg. Mats Olofsson kom förbi en sväng och kikade på grejorna och gav mig en hel del matnyttig information.
Dessutom så gjorde vi en del bytesaffärer så nu tror jag att det ska vara möjligt att göra en bra växellåda av de numera två som finns i garaget.
Mats fick med sig en hel del saker som han var nöjd med så det blev en win-win.

Ska väl bli litet mer skruva när åksäsongen håller på att ta slut.

/Per
 

Per G

New member
Några steg framåt har det blivit.
Tack vare Mats Olofsson så har jag nu ett riktigt gammalt Amal gashandtag där vajern kommer ut ovanpå handtaget i rikting längs med styret, skitläckert!
Blev också några sadelfjädrar och en Webb styrbromsratt till Webb-gaffeln som nu är komplett.

Renoveringen av hjulen uppstartade, en hel del pyssel med bromsar, lager mm. Med god hjälp från en klubbmedlem som är riktigt duktig på (bl.a) bromsar så ser detta ut att kunna bli riktigt bra :D
I morgon ska jag hämta hem hjulen från blästringsfirman som blästrat och rostskyddslackat hjulen i svart kulör.

Motorn och låda befinner sig på annan ort för genomgång, återigen hjälp från kunniga klubbmedlemmar. Motorn kräver en de åtgärder men det ser inte ut att bli några större problem.
Sturmey Archer lådan ser däremot ut att bli en riktig utmaning! Den dag den blir klar så är det svåraste på projektet avklarat.

Kommer med litet bilder när jag börjar plocka ihop cykeln, ram-gaffel står närmast på tur sedan blir det hjul och förhoppningsvis ett bakstöd (om jag hittar något för vettiga pengar).

/Per
 

Per G

New member
Ett par bilder:

78_Picture_001_3.jpg

Fram- och bakhjul, blästrade och sprutade med svart rostskyddsfärg.
Inte billigt men firman som gjorde det vet vad dom håller på med.

78_Picture_003_2.jpg

Nytt förgasarhus typ 276 och 3 fjädrar till sadeln som nu är komplett.
Styrbromsratt "Webb" och gashandtag.

Fanns 2 anledningar till bytet av förgarhus, dels en spricka i 76 huset (skulle nog ha funkat ändå) men vid uppmätning av cylinderborr så visade det sig vara maxborrat, 84 mm så inget större utrymme för mera slitage så det får bli bra luftrening och 76 huset tar ju in ofiltrerad tomgångsluft genom de fyra hålen i huset så det får bli 276 istället.

/Per
 

Per G

New member
Vissa framsteg senaste tiden.
Arbete med hjulen fortgår, skaffat nya hjullager och renoveringen av bromsarna pågår.
Ramen inspekterad, ser bra ut och jag ska snart börja måla den.
Motorn isärtagen och det mesta ser bra ut. Tillverkning av nytt vevlager pågår, blir ny tapp, lager och hållare.
Växellådan fortsätter att ge mig huvudvärk, har två låder men dessa har olika pitch på dreven så det går inte att blanda. Just nu ser det ut som att lådan med 12 pitch drev blir den som är minst bekymmer att få ihop. Gick igenom dreven (inklusive en låda drev jag lånat av Mats Olofsson) och nu saknas det ett drev för att få ihop den lådan. Det drev jag saknar ska ha 19 kugg och se ut som på denna bild:

78_Picture_001_4.jpg

78_Picture_002_2.jpg

78_Picture_003_3.jpg


Dvs 3 st "dogs" på ena sidan, cirka 40 mm utvändig diameter och det inre hålet cirka 17,46 mm.

Har ni något liggande så är jag klart intresserad.

/Per
 

camenius

Well-known member
Vad heter firman som fixade hjulen åt dig?

Just nu har jag bara skrivande och formgivning i huvet (min fru säger att jag inte är kontaktbar eftersom jag enbart kör "mitt spår"), men det finns ju ett liv efter att numret är klart. Och då ska jag börja fixa på min CJ.

Bilderna och rapporterna är precis den inspiration jag behöver för att komma igång igen! Tack för det!
 

Per G

New member
Lasse,
Blästrings AB i Järfälla skötte om blästring och svart grundlack av mina hjul.
Per
 

Per G

New member
Hej Nortti,
Nej, den lådan kom senare än den jag har och var väl då Norton's egen låda med annan infästnig.

Den jag har är en Sturmey Archer CS 3-speed. Fanns i 2 olika varianter. Fram till och md 1925 var det med 12 pitch drev. From och med 1926 blev det grövre kugg, 10 pitch.
Det jag söker nu är 10 pitch drev men även 12 pitch drev kan vara intressant till den andra lådan jag har.
Här är en skiss på S.A. CS lådan, med 4 fästförband som sticker rakt upp i en platta i ramen.
78_sturrmey_archer_dimensions_1.jpg


Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Går sakta men osäkert framåt :D

Ramen är nu färdigmålad och har fått sin penselfinish. Ska ju bli en åkcykel och inget utställningsobjekt.
Hittade naturligtvis en liten spricka som behövde svetsas. Men det är fixat och ramen är penselmålad med Pansarol svart. Samma lack som jag brukar använda för att bättringsmåla ramen på min Commando.

Har plockat vidare med växellådorna. Just nu ligger den modernare lådan (1926 - framåt) närmast till att bli klar. Tack vare Mats så har jag nu ett schysst utgående drev till den. Har också hittat en kille som ska svetsa sprickan och bulthål på huset till denna låda. En massa rengöring och slipning kvar att göra innan det kan svetsas.
Den andra lådan saknar jag fortfarande 19 kugg drevet till. Skulle jag hitta det drevet så kan den lådan plockas ihop.

Kollade in webbgaffeln litet närmare, ser rätt bra ut men litet slitage på en ändan av en länkaxel vilket ger ett litet glapp i länkarmen så det måste fixas till. Annars verkar det vara mest putsning och målning att göra.

/Per
 

Per G

New member
Kompletterar med några bilder.

78_Picture_004_2.jpg

Penselmålade ramen med Commando och gubbmoppe i bakgrunden

78_Picture_002_3.jpg

12 pitch lådan som saknar ett drev

78_Picture_003_4.jpg

Har bara huvudaxel till en låda så jag skulle behöva en sådan här axel till.

Hälsningar,
Per
 
Top