Projekt Big Four 1929

camenius

Well-known member
Du får trösta dig med att du har slang och däck monterade. :D Du kan också trösta dig me att din gaffel enbart har en stor fjäder, min har därtill två mindre som var så jävliga att... hm, hm... f-n! men nu så...

...och självklart har du rätt i att hustrun din har annat planerat! En naturlag styr sådant.

Men rara är de, de små liven.
 

Per G

New member
Litet framsteg. Webben är målad och ihopsatt. Tillverkat ett nytt fästöra för stödet och svetsat dit det. Målar just nu stödet och nya fästörat på ramen.

Har litet andra projekt på gång hemma (man måste ju hålla hustrun på gott humör) men hoppas på att få dit gaffel, fram- och bakhjul samt stödet under nästa vecka. Det kommer att kännas grymt skönt. Sedan kan jag börja med en rolig fas av bygget när man ser hur det tar form :D

Sommarhälsningar från altanen,

Per
 

Per G

New member
Nu är det bara resten kvar :)


78_224_1.jpg


- Renoverad gaffel, en ny spindel, målning mm småfix gjort.
- Framhjulet har 2RS lager, bromsarna fixade med nya band, Dunlop K70 3.50 x 19 däck.
- Ram och stöd mindre repjobb och målning (Pansarol med pensel)

Passar på och framför ett stort tack till klubbmedlemmar som gör detta projekt möjligt att ro i hamn.

Per
 

Per G

New member
Bakhjulet med bromsstag sitter på plats. Likaså sadel med fjädrar.
Tanken sitter där för att bygga fästen, samma sak med oljetanken. Kollar även in vad som ska till för rördragningen till oljepump och förgasare.
Den feta bakskärmen är provmonterad och ser ut att fungera med mindre justeringar.
Med andra ord sakta men osäkert framåt men i alla fall framåt :D

Efter en 7-8 mil i kvällssolen (nu pratar vi Commando) så får man ny motivation att gneta vidare.

Per
 

Per G

New member
Har för första gången åkt Big Four Det heter väl så då man sitter i sadeln och rullat ut ur garaget :D

78_Big_F_003_1.jpg

Bakhjulet har 2RS lager, bromsarna nya band, nya Dunlop K70 3.50 x 19 däck samt nya gummin i ryckutjämnaren.

78_Big_F_006_1.jpg

Tanken provmonterad.

Per
 

Per G

New member
Det rusar ju inte direkt framåt med projektet men nu har jag i alla fall en komplett växellåda med grejor som ska gå att använda.
Nu ska huset maskinbearbetas och modern lagring av utgående axeln monteras. Det är tänkt att lådan ska tätas så att det går att använda samma växellådsolja som i Commando. Om det nu fungerar som planerat så bör lådan bli klar och installerad under vintern.

Per
 

Per G

New member
Idag är det precis ett år sedan min senaste uppdatering av detta projekt.
Det har varit låg aktivitet och ett par knepigare saker att fixa till som har tagit lång tid att få till. Tack vare ovärderlig hjälp från en klubbmedlem så har dessa nu löst sig och nu kan jag komma vidare med projektet efter ett långt uppehåll.

- Cylindertoppen (en enhet) är mekaniskt klar, nya rostfria ventiler, fixade styrningar/ventilsäten, honad, mm, bara lite kosmetiskt arbete som kvarstår.
- Kolven var "sönderskruvad" vid tidigare försök att fixa till den men nu är den fixat efter en hel del maskinbearbetning. Den har nu en riktig kolvbultslåsning, nya kolvringar och har fått en oljering monterad.
- Ny ventiljustering tillverkad och finjusterad.
Litet målning och litet nya skruvar/muttrar så ska motorn skruvas ihop och monteras i cykeln.


- Växellådan har nu fått en helt ny utgående lagring, dubbla 2RS lager monterade i en hållare. Tanken är att detta ska råda bot på den svagaste punkten på en SA låda.
Jag ska nu bygga ihop lådan och montera den så jag kan börja mäta upp för drev och kedjor. Saknas litet skruv o mutter som ska anskaffas.

Per
 

Per G

New member
Har under sommaren helrenoverat garaget utvändigt, ny takpapp, panelbyte och målning, kittat fönster mm mm. Dessutom fyllt på med extra takisolering så det blir lättare (billigare) att ha vettig temp i garaget.
Nu håller jag på och fixar insidan, klär väggarna med skivor, målar och bygger hyllsystem och massor med krokar så jag kan få ordning och reda.
Inte så mycket jobb kvar, räknar med att bli klar i September.

När insidan är klar och det blivit ordning i garaget ska jag ge mig på min BF igen. Har som plan att ta en semesterdag i veckan bara för att fixa klart garaget och få skruva BF. Sedan hoppas jag att planen håller. Ser fram emot att få se 665 cc sidventilare i ramen så man ser att det händer något :D

Per
 

Posan

New member
Meget pen sykkel :)
Vil du selge forgasseren din?
Jeg behøver en Amal 76/022.
den er original til min hoj
pk-nordberg@hotmail.com
 

Per G

New member
Det var länge sedan det hände något som syns men nu har jag faktiskt satt ihop maskinen :D
Känns riktigt skönt att det till sist "händer något"

78_BF1_2.jpg

En rejäl klump, mesta vikten är vevpartiet, det är grymt!

78_BF2_1.jpg

82 x 120, numera 84 x 120

Hälsningar
Per
 

Per G

New member
I lördags hade jag planerat att lyfta i motorn. Kom upp och fikade, so far so good. Innan jag hann ut i garaget så fick jag reda på att mycket hellre ville åka till IKEA :(
Tre timmar och lika många tusen kronor senare kom jag hem från IKEA och Plantagen med huvudvärk och noll lust att göra något.

Kunde inte gärna såga nej då jag ev kommer att släpa hem ett nytt Commando projekt inom några veckor :D

Får väl bli ett nytt försök en annan dag.

Hälsningar
Per
 

camenius

Well-known member
Klokt agerat, ibland är strategiskt tänkande en nödvändighet. Fel vägval vid sådana tillfällen kan vara helt förödande är min erfarenhet, även om jag normalt lyder under en extremt timid och generös regim.
Det kommer fler lördagar. :)
 

Per G

New member
Idag har det varit en riktigt bra dag !!

78_BF_motor_1_2.jpg

Motorn på väg in i ramen.


78_BF_motor_2_1.jpg

Motor på plats!!

Började kännas som att det aldrig skulle hända men nu sitter nyrenoverade 665 cc på plats i ramen :)

Arbetsbänken städad och delarna till SA-lådan ligger uppradade för montering. Nu får vi se när man får nästa "permission" så man kan plocka ihop den.

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
När någon frågar mig när den ska bli klar brukar jag svara "vilket år som helst" men man tror ju alltid att det blir till nästa sommar :)

Konstaterade att det var 5 år sedan jag startade upp. Vart tog dom 5 åren vägen? Man har ju tydligen inte tillbringat nog tid i garaget i alla fall. Det går ju framåt men väldigt långsamt.

Hasplåten monterad under motorn och alla fästpunkterna på motorn är klara.
Växellådan ligger (för tredje gången?) upplagd på arbetsbänken och nu ska jag värma i nya lagren och sedan kan det monteras ihop.
Bara att hoppas på att det inte kommer någon fönsterrenovering eller annat emellan igen.

Per
 

krister

Member
Hej
Du har i alla fall inte slarvat med någonting utan det blir en fin och väl genomförd renovering av en han styrd av kärlek och omdömme

Varma hälsningar
Krister
 

Per G

New member
Monterat lagren i locket. Rejält med värme på locket och kylning av lagren. Krävdes skruvstycke för att få dom på plats.
Layshaft lagret i huset har något lätt passning, får fundera på om det räcker att låsa det med bussningsloctite?
Ska lösa det sedan ska axlar och drev dit. Blir spännande att se hur det fungerar.

Per
 

Per G

New member
Det går sakta men osäkert framåt!
Har fått hjälp med att svetsa uttagen i kopplingskorgen (var slitna) så nu närmar det sig montering av låda och koppling, en av de sista större grejorna som kvarstår att fixa.
Tror att jag nu har alla grejor som behövs. Ska få hjälp med monteringen av en klubbmedlem som har erfarenhet av denna typ av låda och som har maskiner om något (utöver kopplingskorgen) behöver justeras.

Per
 

Per G

New member
Tro det eller ej men nu är det mesta klart med den gamla Sturmey Archer lådan.
Blev två steg framåt men tyvärr ett steg bakåt också.

Lådan gick ihop så fint att man nästan blev orolig :?
Hade gått på "patrull" snabbt men tack vare hjälp från Torsten så löstes lite småfix på vägen.
Allt gick bra men med locket på ville inte kickaxeln rotera som den skulle. Visade sig att kickaxeln hade rätt mått på alla ytor men den var krokig. Suck!
Nu blir det till att leta upp en ny/beg axel.

Det går i alla fall framåt så vilket år som helst ska det bli klart :D

Hälsningar
Per
 
Top