Idag är det precis ett år sedan min senaste uppdatering av detta projekt.
Det har varit låg aktivitet och ett par knepigare saker att fixa till som har tagit lång tid att få till. Tack vare ovärderlig hjälp från en klubbmedlem så har dessa nu löst sig och nu kan jag komma vidare med projektet efter ett långt uppehåll.
- Cylindertoppen (en enhet) är mekaniskt klar, nya rostfria ventiler, fixade styrningar/ventilsäten, honad, mm, bara lite kosmetiskt arbete som kvarstår.
- Kolven var "sönderskruvad" vid tidigare försök att fixa till den men nu är den fixat efter en hel del maskinbearbetning. Den har nu en riktig kolvbultslåsning, nya kolvringar och har fått en oljering monterad.
- Ny ventiljustering tillverkad och finjusterad.
Litet målning och litet nya skruvar/muttrar så ska motorn skruvas ihop och monteras i cykeln.
- Växellådan har nu fått en helt ny utgående lagring, dubbla 2RS lager monterade i en hållare. Tanken är att detta ska råda bot på den svagaste punkten på en SA låda.
Jag ska nu bygga ihop lådan och montera den så jag kan börja mäta upp för drev och kedjor. Saknas litet skruv o mutter som ska anskaffas.
Per