Varför smäller det?

Status
Ej öppen för fler svar.

AndersA

Member
Boyer gör dels tändsystem och dels likriktare/spänningsregulatorer. Här får du räkna "svarta lådor". En tändningsmodul lär du ju ha, har du en till någonstans som det står "power box" på med kablar kopplade till alternatorn har du en likriktar/regulatormodul också. Annars har du det ursprungliga likriktar/zenerdiodsystemet.

Följ alternatorkablarna så hittar du antingen likriktaren eller en powerbox.

I manualen kallas likriktaren (silicon) rectifier.
 

totta05

Member
O nej, det är aldrig försent att ge upp! Skall försöka provköra om vädret håller sig hyggligt i helgen, köpte en stroboskoplampa på nätet som landade idag. Men innan dess ska kolla om det blir skillnad efter jag satte nålarna på mellanjacket! Så jag kanske återkommer...
Tack för tipsen sålångt.
Hälsningar
G
 

Per G

New member
Vet inte om det är korrekt men stroboskoplampan kan visst bli "störd" av pulserna i cykelns elsystem så ett separat batteri är att föredra. Jag brukar använda mitt gamla mc-batteri som strömkälla.

/Per
 
A

Anonymous

Guest
Nytt tips från verkligheten:
När jag precis hade köpt min commando gasades det ju rätt friskt. Man skall ju visa materialet viss hänsyn speciellt om det redan uppnått en viss ålder. Den insikten har jag kommit till på senare år....
Cykeln hade snarlika symptom som din. Den kunde gå bra för att helt plötsligt börja smälla. Men gick gjorde den, väldigt bra också! Faktum är att den även kunde vara lite svårstartad. Ibland hostade det i förgasarregionen vid startförsök. Ett sportigt två till ett system som inte hade 100%ig passform hade orsakat problem med avgasgängor, speciellt på en sida. Jag kopplade smällarna till detta läckage och tänkte att det löser sig med en gängrenovering till vintern. Till slut tröttnade jag dock på avgasgängorna och plockade av toppen. Då upptäcker jag till min förvåning att stötstängerna trasslat in sig i varandra. Speciellt på en cylinder där kanten på kulskålen på en stötstång låg mot kulans mitt på vippan till en avgasventil, där även en oljekanalsmynning hjälpte till att hålla kvar kulskålens kant på kulans topp. Alla stötstängerna var dock mer eller mindre skadade. Ventilerna hade helt enkelt öppnats samtidigt i vissa fall, därav smällarna.

Gängorna renoverades och nya stötstänger monterades. Den har aldrig smällt sedan dess.

Möjligen kan stötstängerna ha hoppat ur pga min vilda körning, men jag tror inte det. Det troliga var väl att förra ägaren inte hade kollat att de hamnade där de skulle efter en cylinderborrning. Jag kollade ju inte det heller. Jag kollade bara spelet och det var ok. Jag hade dock undrat varför en justerskruv på avgas var så mycket utskruvad relativt de andra justerskruvarna....
Det är ju ganska lätt att stötstängerna hamnar fel märkte jag när jag skulle ha tillbaka toppen.

Jag har många gånger tänkt på de omkörningar man gjorde medans stötstängerna trasslade in sig i varandra som bäst. Huvva!!!!

Är det någon annan som har sett detta fenomen på sina motorer? Skulle vara roligt att höra om i så fall.
 

totta05

Member
Tackar som frågar, skam till sägandes, jag har inte haft tillfälle att prova se'n sist. Mycke' med jobb och dessemellan skitväder. Här ute på västkusten blir det lätt sånt. Skitväder alltså...

Men jag tänkte ge mig ut i veckan och kolla, om dagens solskensväder håller i sig. Ska försöka få tag på ett fräscht batteri nere på Biltema innan, den där gelvarianten dom har. Så jag återkommer, förhoppningsvis med en positiv rapport.

Lev väl;
Gjert
 

totta05

Member
Hej alla, har nu bytt tändstift och flyttat nålarna till mellanläget på cykeln tagit en tur på några mil så här dagen före julafton. Det är ett par plusgrader, havet värmer lite ännu, så det kändes härligt.

Nu vill cykeln ha fullt trottelpådrag för att funka, rätt hyggligt faktiskt bättre än tidigare. Men blir ju lite seg vid fullt pådrag. Alltså verkar det som den vill ha fet blandning. Drar jag choken åt mig så får den ett totalspel.

Kan detta vara en ledtråd till hur jag går vidare?! Nu är det väl bäst att ägna sig åt julgranen och kulorna i grenen, som pigan sa, annars blir det väl en prioriteringsdiskussion härhemma....

God Jul alla!

Gjert :wink:
 

boda

Member
hej
det kan vara en ledtråd
på alla mina cyklar spänner jag vajern när jag dra reglaget åt mig
så det kan hända att du kör med choke hela tiden och när du dra reglage åt dig så har du ingen choke
vad har du för ljuddämpare
för många år sedan köpte jag ett par nya ljuddämpare
och med dom monterade gick cyklen dåligt det var svårt att få den att göra mer än 100-110
så dom åkte av och på med ett par andra och cyklen gick kanon igen
några år senare var jag hos Rådhes och på vägen hängde ett par orginal ljuddämpare
när jag tittade på dessa så förstod jag varför jag hade haft problem med mina ny ljuddämpare
dessa som hängde på väggen gick att titta igenom
det gick inte med dom som jag hade liggandes hemma
Boda
 

tr5

New member
Som Boda säger. Tänk på att choken går "baklänges". Fullt utdragen wire = ingen choke.
Första våren med min nyrenoverade Norton ville den ha full choke för att starta, fast det var varmt väder, och när motorn blev varm gick den som skit när jag förde in choken.
Gissa om jag :oops: :oops: :oops: när jag insåg att jag jag gjort tvärtom och startat utan choke och sen gett den mer o mer choke när jag trodde att jag minskade.

Det är ju ingen gammal Volvo, utan högst förfinad brittisk ingenjörskonst vi har att göra med. Så man ska inte ta något för givet :lol: :lol:
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag kör för min del utan choken monterad och har inte saknat den. Baktanken är väl att slippa den eventuella besvär med vajrar eller kärvande trottlar.
 

Robban

Member
Absolut! Jag har också skippat choken. Vid start, flöda fullt och apparaten startar på andra kicken (ibland första).
Tag bort choken, du får ett problem mindre och hojen blir lättare (kvickare).
 

totta05

Member
Rodnanden sprider sig över mitt ansikte :oops: :oops: :oops: har jag gjort precis tvärtom, spaken i linje med styret trodde jag var full choke och i 90 grader emot mig, stängd. Jag måste kolla detta, i så fall åker choken väck. Min ansiktsfärg konkurrerar med den nyss bortforna tomtens face.

Tack kamrater i cybervärlden och ett Gott Nytt Nortonår till alla och en speciell honnör till producenterna av den idag med posten komna Nortonisten!

Gjert :wink:
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top