Varför smäller det?

Status
Ej öppen för fler svar.

krister

Member
Hej
såg att du hade NGK8ES ,jag använder NGK6ES kan det kanske vara en del i felkedjan,har du provat andra värmetal på stiftet ? två steg på värmetalsskalan kan nog ge andra egenskaper på gången i motorn och då luras man att ändra på förgasare för att få rätt färg på stiftet,så om 8ES är kallare än 6ES så kan den gå för snålt med rätt färg på stiftet....
Hälsningar krister.
 

Robban

Member
Jag vet inte, men om det är så att tändboxen kan "delhaverera" så hittade jag nåt på nätet som säkert är intressant för många Nortonister.
Boyersystemet har ju sina belackare, och bland specialister brukar det nämnas att det är alldeles för primitivt när det gäller tändkurvor mm.
Gå gärna in och kolla på http://www.elektronik-sachse.de , verkar betydligt exaktare, bara något dyrare och med tysk kvaltetsstämpel.
 

boda

Member
vad har du för bestyckning i förgasarna?
har du kollat så att det är samma i bägge
kanske någon tidigare ägare har satt på en "tvåtaktsförgasare"
eller kanske blandat med den gamla och nya sorten av nålar och nålmunstycken
Boda
 

totta05

Member
Hej igen, har prövat med koppla förbi tändningslåset, negativt. Hade isär förgasarna och allt såg i mina ögon ok ut, nålar och sånt. Kör på mjukare stift, som Krister påpekade. Såg i katalogen för NGk att dom rekommenderade dom.
Ingen skillnad i gång.
Det räckte att den stod stilla i 10 min så gick den fint en stund, men sen tillbaks till fyrverkeriet.
Kanske ändå att det har att göra med förgasare/mängden bränsle?...
Tja, nu vet jag snart inte längre, har inte hittat nåt stroboskop att kolla tändning med, trodde att det möjligen fanns nån budgetvariant hos Biltema el liknande, med ej.

Nån kines sa att det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Så finns det fler förlösande tips?
Häls Gjert
 

Per G

New member
Biltema har stroboskoplampor, den dom säljer nu kostar under 300 kr.
Tror att det är den bästa investering du kan göra om du ska komma till rätta med problemet.

Med tanke på att du redan har bytt tändspolarna så sätter jag en slant på att det en konding som spökar.

Kineserna är kloka, det är bara att fråga på :)

/Per
 

boda

Member
det här är från britbike.com och ämnet är liknade
http://www.britbike.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=75090#Post75090
http://www.britbike.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=75090&page=2t
det kanske är läge att prova med brytare
Boda
 

Per G

New member
Ja, jag vågar knappt nämna det igen men original brytartändning är ju kanon om man låter Torsten modifiera tändförställningsenheten och så ska man helst använda original Lucas brytare också.
Med mitt begränsade intellekt så är det enklare och skapligt begripligt (i motsats till elektroniska grejor) :)

Hälsningar,
Per
 

AndersA

Member
Om det är ett Boyersystem kan det inte vara kondensatorfel, de används ju inte... Ett inte helt ovanligt fel -om man letar på webben- är kabelbrott vid tändplattan i anslutning till givarspolarna. Stämmer kanske inte helt med ditt problem eftersom det felet borde komma och gå utan något mönster, din hoj går ju bra vid gaspådrag men att mäta resistansen i givarna /kablarna medan man drar i dem borde ge besked om det är kabelbrott eller inte. Bägge givarna skall visa samma värde. Om detta är OK prova att byta styrbox -kanske finns det någon som kan låna ut en så du kan testa!
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag har pratat med Torbjörn Persson, gammal Commandoägare som driver mc-mek här uppe. Det gav följande tips:

Kolla ventilspelet, det kan vara för trångt ställt och blir ju trängre när motorn är varm.

Kolla om förgasarna tjuvar luft vid mellanstycket mellan motorn och förgasaren. Om man sprejar startgas (eter) där när motorn är igång varvar den upp om den tjuvar.

Höj trottelnålarna ett hack, se om det blir bättre då.

Torbjörn tror inte på för fet blandning.
 

Per G

New member
He-he, förlorade visst min satsade slant, inga kondingar med Boyer :oops:

Ett annat förslag: Kolla utjämningsslangen som sitter mellan insugningsrören så att den inte läcker, då kan det hända "intressanta" saker.

/Per
 

boda

Member
en annan sak som vi inte har nämnt är alla anslutningar i el -systemet
jag har varit med om att motorn har börjat skjuta och det vissade sig att en av sladdarna på tändspolen var lös men satt på plats och gav dålig kontakt i vissa hastigheter
ditt problem påminer om hur min commando gick när jag precis hade köpt den (1979)
startade lätt hade tomgång och inga problem när jag körde själv men när vi var några stycken som körde ihop eller körde längre sträcker sakta började den att missa och gå dåligt drog man på och körde undan försvann problemet tills man började att köra sakta då kom det igen
det var styrningarna som var slitna
vid låga varv orkade inte stiften att bränna rent utan oljade igen
jag satte i varmare stift Champion N8YC istället för N7YC och körde den sommaren till vintern blev det en renovering
Boda
 

Per G

New member
När jag höll på att felsöka så hade jag nog "aldrig" hittat felet (ballast resistor som vid vissa varvtal jordade bort strömmen till spolarna) om jag inte hade använt mig av boroskopet i felsökningen.

Med boroskop så kan du isolera om problemet är tändningsrelaterat eller ej. Efter det är gjort så blir det betydligt lättare att hitta felet.
Väl spenderade kronor att skaffa ett stroboskop (och hur ställer du tändningen utan ett strobo?).

/Per
 

tr5

New member
Hur går det?
Här kommer ytterligare en tanke

I senaste numret av RealClassic finns en insändare av en man som haft mycket problem med "sputtering" på allt utom fullgas.
Till sist hittade han " the brass ferrule lying on top of the main jet"

Efter att ha konsulterat Wikipedia,
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrule
och kikat i en lös förgasare tror jag att det är det inringade mässingsröret på bilden
12_amalfig5_1.gif


Jag vet inte vad det har för funktion, men tycker att det borde ha med venturieffekten att göra. Skulle det vara lite löst kan man nog få problem med ojämn bensin/luft-blandning.
 

totta05

Member
Hej alla, tipsen strömmar in, har inte hunnit så mycket men var ute sväng i höstsolen idag iallafall.

Ventilsplet är inte för snålt, förre ägaren var lite generös där, och det hörs.
Mjukare stift har jag satt i. Har skaffat ett vanligt mätsindtrument ska se om det kan ge en ledtråd.

Samtidigt smyger sig en känsla på att det har att göra med förgasarna. Ju fetare blandning (reglerat med choken) desto sämre går den.

Ursäkta, men jag förstod inte det engelska tipset med de fyra trottelbilderna. Kan nån förklara?

Eller kan det vara så att det är dags att lägga de fina Amal på hyllan och investera i Mikunipaketet?

Häls Gjert :roll:
 

tr5

New member
Han som skrev i tidningen hade haft problem med att hojen spottar och skjuter utom på fullgas.
Han skrev om att han hittat "the brass ferrule" lös ovanpå huvudmunstycket.
Om jag fattat rätt menar han med "the brass ferrule" det korta mässingsröret som jag ringat in längst till höger på bilden. Röret sitter (ska sitta) ipressat i förgasarhuset. Hans hade lossnat.
Att det är fyra trottelbilder beror på att det egentligen är en bild ur en justeringsanvisning. Den råkade finnas i datorn så jag tog den och markerade på delbilden till höger.

Jag är inte nån expert på förgasare och vet inte riktigt vad röret har för funktion, men jag antar att det är där undertrycket som suger upp bensinen ur flottörhuset skapas. Skulle röret vara löst kan man tänka sig att det inte sugs upp bensin riktigt som det ska.
Jag tog några bilder på den lösa förgasare jag kikade i, men har inte fått in dem i datorn än.

edit; Här är bilderna
12_amal_1.jpg
 

Lasse L

Administrator
Personal
Mera tips:

Flottören kan hänga sig på packningen mellan flottörhuset och förgasaren om packningen är för stor invändigt.

Enligt egen erfarenhet så kan du nog räkna med att det visar sig vara Boyersystemet det är fel på om du köper nya förgasare och vice versa.
 

Per G

New member
Totta,
Jag håller med Lasse, köper du nya förgasare så är det bombsäkert tändningsfel du har! Och att byta ut Amal mot Mikuni, Aja-Baja :D
Fixade Amaler funkar väldigt bra och till en bråkdel av kostnaden för nya gasare.

Jag tycker fortfarande att du ska skaffa en boroskoplampa så att du kan ta reda på om det är tändingen eller något annat som krånglar.

Läste igenom hela tråden igen och det känns en aning besynnerligt men jag kom i alla fall på en sak till som du inte har provat (vad jag vet):
- Fäst en extra jordsladd i någon skruv i toppen och dra den sedan direkt till likriktarens infästningsskruv i ramen.

/Per
 

totta05

Member
Jo jag vet, att byta ut de klassiska Amal är ett helgerån. Jordkabel till toppen från likriktaren, men finns det en sån när man har Boyer :oops: ? I såfall vad heter den på engelska? Och sitter?

Ska kolla det där med mässingshylsan i förgasaren, förmodar det räcker med att känna med fingern om den sitter, eller?

Jo visst, byter man till det ena, så är det det andra, så är tillvaron!

Tack kamrater för ert tålamod!

Gjert
 

Per G

New member
Totta,
Om jag har förstått saken rätt så fungerar det så här:

För att det ska kunna bli någon gnista från stiften så måste dom kunna jorda i toppen och toppen måste med andra ord ha jord till ramen. Säkraste jordning får man vid likriktarens infästning. Andra ställen av ramen kan ge problem pga färg eller rost som isolerar.

/Per
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top