Varför smäller det?

Status
Ej öppen för fler svar.

Lasse L

Administrator
Personal
Avstörda tändhattar och kablar kan väl också vara ett problem, har jag hört.

Du har väl följt Boyers kopplingsschema?
 

Lasse L

Administrator
Personal
Det skulle också kunna bero på att förgasarna inte ger tillräckligt fet blandning i mellanregistret. Kanske skulle hjälpa att höja flottörnivån.
 

Per G

New member
För mager blandning? tvivlar på det, då borde den ha gått bättre på choke vilket den inte gjorde.

Inte så dumt att ha chocken att felsöka med :D

/Per
 

totta05

Member
Sannerligen att jag blir klok på detta! Har skiftat mellan tändspolarna, gamle ägar'n monterade dom parallellt vid byte till Boyer istf i serie. Den skjuter fortfarande när den blir ordentligt varm. Har jiddrat med choken för att se om det blir nån ändring. Icke!

Misständer endast vid jämn mellangas, drar jag på försvinner, för att se'n dyka upp vid upprepning av manövern. Vid tomgång misständer den inte om man torrgasar.

Stiften ser fina ut, brungrå på elektroderna.

Är det nån som har några fler tips? Man kan bli tokig för mindre...

Hälsningar Gjert :cry:
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag är ingen expert på förgasare, eller elsystem heller för den delen.

Men jag tycker att det verkar förhastat att utesluta att felet sitter i någon av förgasarna med hjälp av choken. Hitta felet med hjälp av choken är ju en annan sak än att helt utesluta förgasarna.

Det har inte framgått om det bara är ena cylindern som skjuter eller om bägge gör det. Det borde väl betyda något?

Uppstod felet i samband med att du bytte tändstift? Bytte du mer grejor än tändstift? Tändkablar eller tändhattar kanske?
 

totta05

Member
Nä, felet har funnits hela tiden faktiskt. Tändstift, NGK BP8ES, har jag bytt och bytt tillbaks ett av dem eftersom den ena cylindern bara surade med det nya.

Hattar o kablar är desamma.

Är inte helt klar om bägge eller inte skjuter, för väl koncentrera mig på det vid nästa körtillfälle... Är det inte lite svårt att upptäcka under gång?

Det verkar som något måste bli rejält varmt för att felet ska uppträda.

Kan det MÖJLIGTVIS vara nåt med någon förgasare? Den går ju så fint på tomgång både varm och kall...

Stön! Hjälp!
Gjert
 

boda

Member
det är kanske för hög flottörnivå
har du kollat laddningen
vid lägre varv så laddar den kanske inte tillräckligt så när batteri spänningen sjunker börjar den att misstända och när du gasar på ökar laddningen
Boda
 

Lasse L

Administrator
Personal
Om både avgassmällarna och det sura tändstiftet är uppträder i samma cylinder är du väl några steg på vägen.
 

totta05

Member
Jo, förvisso, men det sluta sura efter jag bytt till ett annat stift och nu ser dom helt fräscha ut även efter den gått som en potta sk-t. Så det verkar kanske inte finnas nåt samband?!

Gjert
 

Per G

New member
Lasse, Nä, jag är i samma läge dvs (väldigt) långt från någon expert på förgasare+tändning men jag "fick tillfälle" att praktisera en hel del i våras, kan driva en till vansinne när man är mitt i det (tur att soptunnan var för liten för en Commando) men i efterskott så kan man ju skratta åt det :D :D

Totta,
Det här felet verkar knepigt och det är ju inte så lätt att kolla vilken burk den skjuter på om man måste köra för att få fram felet. Dessutom kan du ju som boyer-ägare inte lyfta av en tändkabel i taget när du kör (när motorn går) vilket ju inte gör det hela lättare :(

Vad gäller Boyer så verkar det vara för låg batterispänning och otillräcklig jordning som är de vanligaste problemen. Har du kollat jordningen?

Går den faktiskt riktigt illa eller skjuter det bara? Om det "bara" skjuter så kan det ju vara läge att byta tätningarna mellan topp och avgasrör.

/Per
 

totta05

Member
Nä, den går riktigt illa, skjuter och hoppar vid misständning, har prövat med fulladdat batteri och eftersom jag bytte tändspolar så hade jag loss jordningen som sitter där, men det kanske finns fler jordpunkter?

Kopparpackningarna mellan topp och avgas är nya, ska åka iväg och köpa helt nya tändstift som en desperat åtgärd... eftersom det är nåt som påverkas av värme...

Gjert

PS. Fortsatt mottages alla tips och stöd med största tacksamhet!
 

totta05

Member
Nya stift men samma symptom, men tanke: Det är nåt som när det blir varmt som orsakar detta: Tändspolar (nya), förgasare, stift (nya) finns det nåt mer?

Tycker vid tomgång när man håller handen bakom avgasrörern att puffarna känns mer markerade i höger rör.

Kan det vara exvis höger förgasare som tjurar, är det någon som har en idé om detta.? Kan förgasaren framkalla ett sådant fenomen när den blivit tillräckligt varm ifrån motorn? Och försorsaka fyrverkeriet?

Hälsningar
Gjert :?:
 

Per G

New member
Prova det här:
Varmkör och se till att den blir varm och börjar "bråka".
Häng på ett stroboskop och kolla en sida i taget, varva upp-ner och se att lampan blinkar kontinuerligt. Funkar det bra så borde du ha fungerande tändning.

Om du måste köra för att få problem så kan du nog (jag har inte provat själv) koppla upp strobon på cykelns batteri. Anslut till ena sidans tändkabel. Ta med dig en passagerare som kan kolla om strobon blinkar korrekt även när den går illa. Upprepa på andra sidan.

Om detta faller väl ut så kan du utesluta tändningen och inrikta dig på förgasarna.

Lycka till!
 

Robban

Member
Boyersystemet har en extra jordning från själva boxen. Kan vara väldigt känslig. Dessutom skulle det kunna vara så att boxen själv blir för varm. Var noga med att placera den så att den får ordentligt med kylluft.
Lycka till
Robban
 

totta05

Member
Hej igen, jordningen från boxen har jag haft loss och återmonterat. Gjorde så att jag satte boxen framför ramrören för max kylning, men tyvärr ingen skillnad. Den går fint ca en mil sen bryter helvetet lös.

Finns det fler tips?

Tackar Gjert
 

tr5

New member
Lite långsökt, men kan det vara nåt annat jordfel som uppstår när det blir varmt och i sin tur påverkar spänning/strömförsörjning till tändningen?
Det borde iofs märkas mer än i halvfart.
 

Lasse L

Administrator
Personal
För mager blandning eller för rik blandning är ju två vanliga förklaringar till avgassmällar. Både Per G och Boda har ju varit inne på för rik blandning.

För att citera Mekboken "Smällarna uppstår då de oförbrända gaserna
möter syret i ett varmt avgassystem".

Jag vet inte hur lång tid det tar för avgassystemet att bli tillräckligt varmt för att det skall börja smälla, men det stämmer ju ganska bra med dina problem. Man kan väl tänka sig att den går lite kallare på en för rik blandning?

Flottören kan ju vara för hög eller så kanske den inte stänger riktigt. Jag skulle i alla fall kolla flottören på den sidan stiftet blev surt.
 

Per G

New member
Det vore väl själva f-n om det inte skulle bli ordning på detta!

2 nya ideer/funderingar:

1) Kondingarna. Om dom är defekta eller dåligt jordade så kan det börja "skjuta". Skulle faktiskt kunna stämma med att det kommer när dom blir varma.

2) Har du 750 eller 850? Det finns olika tätningar mellan topp och avgasrör. JAg trodde att jag hade tätt men...
Har du 850 muttrar så kan du behöva sätta dit dubbla tätningar för att det ska bli tätt (det fick jag göra).

Men jag skulle nog försöka mig på att testa med stroboskoplampa (om du har någon). Blir ju betydligt enklare att felsöka vidare om man vet om det är tändningsrelaterat eller ej.

Lycka till!

/Per
 

totta05

Member
Tack för det mentala stödet kamrater; får försöka se om jag kan få tag i ett stroboskop... Det där med kondingar låter intressant. Fick oxå ett ytterligare tips: att koppla förbi tändningslåset. Jag griper efter allt just nu. Som sagt, jag försökte med att ändra till fetare blandning under gång, men det gjorde ingen skillnad.

Det är 750 och jag köpte fräscha kopparpackningar som jag satte i och det verkar tätt...

Det är aldrig försent att ge upp, har jag för mig någon sa...

Desperationen flåsar mig i nacken!

Gjert
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top