Varför smäller det?

Status
Ej öppen för fler svar.

tr5

New member
Nu sitter jag här med en Dry Martini och försöker samla tankarna efter en hel dags jobb och därefter några timmar i verkstan.
Semestern är slut, men det är mycket sommar kvar :motorcycle:
Tyvärr gick veckan i haveriets tecken, det är iofs en risk man tar när man skjuter problem framför sig.

Facit efter en dag på räserbanan blev:

-Den tvivelaktiga fixen av svingen gav upp. Nu hänger den faktiskt och dinglar.

-Kick och kickaxel saknar splines

-Oljan letar sig ut ur växellådan och fort går det.

-Det skjuter och smäller som en sämre westernfilm på motorbroms

-Trots prog. gaffelfjädrar tar hojen i marken när det går undan i svängarna.

Hojen står nu på lyftbordet mer demonterad än hel.

Svingen: En ny bättre fix är på G
12_Foto0028_1.jpg

Bitarna passar inte riktig än, men med lite filande ska de dit imorgon.

Kick: fortfarande i valet och kvalet om det skall köpas nya grejer eller om det skall experimenteras med svets och svarv.

vxllådsolja: Jag märkte att det var lite svårt att växla och när jag kollade oljenivån var det nästan tomt. Jag fyllde på på måfå i skarpt solsken och sen var lådan som smör igen. När hojen stått en dag var det en stor pöl på golvet. Det blev nog rätt mycket när jag fyllde på, nu är det olja upp till nivåpluggen.
Vad tror ni? Har packboxen gett upp eller ska man förvänta sig att överskottsolja rinner ut.

Avgassmällar: Rören har inte lossnat, så det är inte luftläckor. Boyertändning. När det började smälla mätte jag batterispänningen och den var 12V obelastat och sjönk till 11,9 när jag slog på tändning och lyse. Jag kopplade från ljuset och det blev varken bättre eller sämre.
Jag tror nog att det ligger där iallafall. Är det någon som har nån annan idé?

Markfrigång: Problemet känns inte så akut. Först måste det ju gå att köra :wink:
 

Per G

New member
Avgassmällarna på min försvann när jag monterade nya packningar mellan rör och topp. Rören satt fast bra men det läckte i alla fall.

Klämmorna du har till svingen ser ut som dom jag monteat (Heinz Kegler grejor) men dina är betydligt kraftigare utförande. Tycker att det verkar fungera bra fast jag bytte ju bussningar och spindel också.

Oljan i lådan verkar ju försvinna (eftersom det var nästan tomt) så det behöver du nog kolla vidare. Kan väl vara så att det bygger upp tryck så om ventilationshålet inte är öppet )eller ej existerande) så kan det nog trycka ut olja.

Hälsningar,
Per
 

krister

Member
Hej!
avgassmällarna kan bero på för mager blanding prova att ge lite choke ,men jag sätter en femma på att det är någon läcka i avgassystemet.
Appropå kicken och splinesen så har jag sett kickar som är låsta med tre axiella låspinnar på en 4 mm diameter med ca 120 graders förskutning det verkar fungera bra ,det gäller bara att välja rätt läge för kicken .
Oljeläckan i växellådan låter lite som en rysare har du kollat om det finns antydningar till sprickor i gaveln på kopplingssidan.

kristerT (håller tummarna)
 

krister

Member
Hej igen!
Jag kom att tänka på när jag var grabb och åkte Royal Einfield 350 Bullet så brukade jag busa med att dra ner tändningen på lågtändning vid motorbroms för att framkalla lite skjuta samtidigt som jag satte ner stövlarna med klackjärn så att det blev lite gnistregn ,så går hojen lite snålt och tändningen är lite sen plus en liten luftläcka så har vi nog ett problem

KristerT
 

tr5

New member
Nu är det Bonnsmide som gäller!

Med en högvarvig slipmaskin slipade jag upp ett spår i kickaxeln för en 4 mm pinne . Satte dit kicken och borrade längs spåret. Dessutom kapade jag upp slitsen i kicken för att försäkra mig om att den inte bottnar när man drar åt.
Det ser bra ut, men jag har inte provstartat än.

Överfallen till svingaxeln är mycket riktigt inspirerade av Keglers grejer.
Hade vi haft en tillräckligt grov rundstång hade likheten varit större. Men "man tager vad man haver" och nu fick det bli en bit 15x40 plattstång istället. Mer gods ger möjlighet till långa gängor och mycket yta för Loc-Titen.

Vad avgassmällarna beträffar lutar jag mer och mer åt att det är Boyertändningen/låg spänning iallafall. Jag satte batteriet på laddning med en "intelligent" Ctek-laddare och det verkar inte friskt alls. Smällarna kom ju mest på så pass låga varv att laddningen inte är så mycket att räkna med.

Provkörning i kväll eller imorgon och då lär det visa sig hur det har gått :D
 
A

Anonymous

Guest
Tjenixen i sommarvärmen, håller med om din misstanke ang boyer systemets inverkan på avgassmällarna.
Låga varv, ingen "laddning" att tala om, hade precis samma problem när batteriet började ta slut på min triton racer (under 11,3 V ingen ide att åka ut på en träning utan att byta till ett nyladdat batteri).
"Gamla" Boyersystem slår ej om till lågtändning vid för låga volt, under 10,8 Volt orkar dör hojen direkt.
Ha de' o' kör så de' ryker, mvh Magnus
 

Lasse L

Administrator
Personal
Hej, har själv Boyertändning från åttiotalet på min Commando. Jag har aldrig haft problemet med avgassmällar, däremot är den omöjlig att starta utan ett friskt och fulladdat batteri. Därför har väl problemet med avgassmällar svårt att dyka upp på min cykel.

Köpte i våras en batteriladdare, Benton, den verkar för övrigt vara indragen p.g.a. patentintrång mot Ctek. Det följde med kablar ock kontakt att ha permanent på batteriet så att det därmed blev mycket enklare att underhållsladda. Jag hoppas detta gör slut på mina batteriproblem. Det står ett antal gamla dåliga batterier i hyllorna.

Sedan tycker jag att det är onödigt mycket bult i de där sving-fixarna, det räcker ju med att en av de sex bultarna lossnar lite för att det skall bli glapp.
 

tr5

New member
Avgassmällarna.
Det lutar fortfarande åt tändsystemet eftersom den ibland (oftast)misständer vid pådrag från lågfartsregistret. Dessutom är den svårstartad.
Eter att ha läst genom vad som skrivits i ämnet här på forumet funderar jag nu i banor av glapp/kontaktfel eller defekt spole. Jag stal nyss åt mig ett par minuter och sprang ut och mätte motståndet mellan tänspole och ram enligt Lars Hoffmans tips http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=597&highlight=*spol*
Jag fick 5,2 kOhm på ena sidan och 6,7 på andra. Tyder detta på att en spole är dålig?
Jag hoppas hinna koppla loss spolarna imorgon och mäta om skillnaden ligger i dem eller om det är nånstans i kablarna.


/Peter
 

Peter

Member
Jag hade oxo smällar vid motorbroms. Dom försvann helt när jag petade rent tomgångsmunstycket med en hård ståltråd. En kardel från bromsvajer duger fint. Tomgången blev dessutom betydligt bättre.

/Peter
 

totta05

Member
Apropos smäller, jag satte in flong nya tändstift NGK BP8ES eftersom cykeln surade vid ett tillfälle.

Förmodligen dålig kickteknik hos undertecknad.

När jag startade så sprang han igång men smällde en del vilket försvann när cykeln blev varm. Tomgången var lite taskig dock.

Ledsnade vid ett tillfälle och plockade först ur stiftet på högercylindern; vitt och drypande av bränsle, vänster lagom svart. Bytte tillbaks till det gamla, nu torkade stiftet och cykeln går som ett urverk. Inga avgassmällar och en jämn fin tomgång som det anstår en Norton.

Man lär så länge man har en lever, som någon sa...

Hälsningar från ett blåsigt och regnigt Bohuslän.

Gjert
 

totta05

Member
Hej alla nortonister! Ett tips skulle sitta fint ang avgassmällar.

Trodde jag kommit runt problemet, men; cykeln lever f-n vid mellangas, typ ligger bakom någon långsamgående bil eller i stadstrafik när man kör på mellangas. Den låter som ett fyrverkeri på nyår.

Startar lätt, går som en klocka vid gaspådrag och vid "höga" varv på fyran.

Har fräscha stift, tändspolar och koppartätningar vid avgasmuffarna.

Det verkar som fenomenet uppstår efter en stund, den tycks gå klockrent i början men så efter en stund så börjar den hosta.

Hoppas nån i klubben kan ge mig en hint var jag ska börja leta.

Hälsningar från ett gråmulet Bohuslän,

Gjert :wink:
 

Per G

New member
Varför inte testa med det som Krister nämnt, använd choken och se om det blir bättre eller sämre.

Misständer den bara vid belastning eller blir det samma sak om du står i friläget och torrgasar?

/Per
 

totta05

Member
Det verkar som den bara mår lite dåligt vid tillfällen då man ligger och kör vid låga varv på lägre växlar. Det märkliga är att den går bra ett tag men sen plötsligen börjar gå dåligt...

Vid belastning då man drar på går den som en raket, alla tips är välkomna!

Tackar på förhand, kamrater!

Gjert :wink:
 

totta05

Member
Hej kamrater, nu har jag även provat att ge lite choke som föreslogs men det gjorde inte nån skillnad. Det märkliga, som sagt, är att den går jättefint en stund på mellangas/varv för att sedan börja bråka.

Jag har även laddat batteriet ordentligt.

Snälla, finns det nån med ett förlösande tips att komma runt detta fenomen?!

Hälsningar från Tjörn.
Gjert
 

totta05

Member
Glömde en sak, går jättefint vid tomgång, det är just när man flyter omkring på mellangas. Smällarna försvinner om man hissar på för att sen komma tillbaks.
Hej igen,
Gjert
 

totta05

Member
Ytterligare en tanke, trodde det var tändspolarna som bråkade och köpte två nya på Basmotor och monterade på dom på samma sätt som de gamla Lucas som satt på.

Basmotor sa, det är två 6V som du seriekopplar!

Tänkte inte så mycket vidare på det utan bytte dom på samma sätt som de gamla. Ser nu i Boyer-diagrammet att där markeras dom som seriekopplade och i instruktionsboken (Haynes) som parallella.

Således kör jag omkring med dom kopplade minus till minus och plus till plus; kan detta vara orsaken till mina avgassmällar?

Vore kul om någon klok medlem kunde reda ut detta för mig, och blir mina effekter resultatet av denna koppling?

Annars startar den ju snällt som sagt och skjuter iväg som en raket...

Hälsningar
Gjert :?:
 

Per G

New member
Med tanke på att problemet kommer när den blir varm så skulle det ju kunna vara tändspolen men det skulle ju också kunna vara för fet blandning (den går ju bra kall då man behöver fetare blandning).

Förra gången så blev det ju bra efter ett tändstiftsbyte, kanske dags att testa det igen? Det kan ju vara något fel som påverkar stiften negativt. Hur ser stiften ut nu?

Om jag inte minns helt fel så har du ju 12 Volt matning till förkopplingsmotståndet och sedan till minus på ena spolen och sedan en kabel mellan minus på båda spolarna. Fast det är ju om man kör med gamla hederliga brytarspetsar men du kör väl med Boyer (?) och då vet jag inte hur man ska koppla. Det borde ju finnas gott om medlemmar som kör med sådana "nymodigheter" :D

Hälsningar,
Per
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top