Projekt classic räser

AndersA

Member
Den här tråden har legat stilla ett långt tag men snart är det vår igen trots att det är svårt att tro med -20 utanför dörren.

Förra säsången var kort, årsracet i Linköping. Fortfarande bergfasta sistaplaceringar men varvtiderna krymper... Lärdomarna är: Kolla all kabeldragning så inget skaver och skapar kortis -srtömkabeln kortslöt i ca 10 sekunder i utgången av målkurvan, resultatet blev att avgaspiporna fylldes med oförbränd soppa. När tändningen kom i gång igen kan ni gissa vad som hände. Haubitz 77 låter som en luftpistol i jämförelse, speakern blev inte sig själv på flera minuter. Kostade ett nytt batteri. Löstes temoprärt genom att tejpa in ett reservbatteri i en bit sittunderlag och och fästa paketet bakom tanken med silvertejp. Det var kul att höra hur folk funderade varför det såg ut som det gjorde, ingen såg ju batteriet! Eftersom en del av smällen gick bakåt och tryckte loss insugsgummina behöver jag förstärka förgasarupphängningen.

Kolla gamla svetsfogar: Från en helt tät motor till rejält oljedropp på två körpass -troligtvis en gammal lagning som spruckit upp och behöver fixas av någon med kunskap och en bra tigsvets. Får jag bara ut sonens Honda 125 t så skall räsern ned i verksta´n. Jag hann också konstatera att gaffeln är väl mjuk vid inbromsning därför tänkte jag modernisera den litegrann med justerbara insatser fron Landsdowne engineering.
http://www.lansdowne-engineering.co.uk/
 

Per G

New member
Jag har också kikat på dessa insatser. Tror att man kan be firman att fixa till samma kit men i annat material så att det blir lättare än original istället för att bli tyngre vilket tydligen är fallet med original kit.

Per
 

Per G

New member
Anders,
Så nu är det 60 gram lättare än originalet?

I så fall har han nog bytt material i vissa bitar. Hans kit har fått mycket fin kritik för hur det fungerar men det var en del som tyckte att det var för tungt för att vara värt att satsa på.
Men han utlovade då en lättare variant som man kunde specialbeställa. Kanske det som har blivit standard nu?

Då blir det nog mitt val för mitt framtida lättviktsprojekt.

Hälsningar,
Per
 

AndersA

Member
Ser när jag läser att man kan tolka åt bägge håll :oops: Lansdownekitet är tyngre. Å andra sidan har det fått väldigt bra omdömen även ifrån petiga raceputtar med egen verkstad så jag tror att 60gram är ett billigt pris för en bättre gaffel.

En liten teaser, nästa inlägg blir om programmerbart tändystem.....
 

Per G

New member
Anders.
Ja 60 gram är inte mycket all ofjädrad vikt ska ju minimeras.

Jag vet att han har lovat att han kan göra samma kit i alu-material och då klart lättare.

Jag ska inte handla något innan tidigast i höst men vi skulle ju kunna kolla vad han vill ha för alu kit ?? Samköpa kanske ?

Hälsningar,
Per
 

pojen

Member
Körde hela förra året med Lansdowne Engineerings fork damper kit och kan rekommendera densamma utan förbehåll. Kitet består av två dämpardelar för höger respektive vänsterben med returdämpning enbart på ena sidan respektive kompressionsdämpning på den andra sidan.

Dämpningen är kontinuerligt justerbar från toppen av gaffeln med en insexnyckel som gängar in eller ur en lång pinne som löper genom dämparstången som numera är ett rör. Nederdelen på denna går in i dämparen och påverkar då storlek på öppningsarean på dämpningen.

32_DSCN1152_1.jpg


Den nya toppmutter (ingen mutter igentligen, den har ju en utvändig gänga!) ser ut så här med lite snygg gravering och R står givetvis då för returdämpning (return). Allt maskinbearbetning är av hög klass och andas high class workmanship eller vad engelsmännen nu brukar säga. Nedan kan ses en bild av själva dämpardelen.

32_DSCN1154_1.jpg


Man får en betydligt följsammare gaffel och riktig dämpning vid fullt ihop tryckt gaffel och dito i andra riktningen. Priset är humant och lättast är väl att beställa vi hans hemsida även om jag gick via Ebay där han också annonserar.
 

Per G

New member
Det ser ju riktigt trevligt ut!
Kul att höra att du är nöjd, verkar vara en riktigt bra modifiering.

Per
 

AndersA

Member
Ja, att någon här på hemmaplan har testat och är nöjd gör att det känns som att det var ett hyfsat bra köp.

Jag lovade (hotade) att skriva om tändystem. OK, eftersom jag är teoretiker har jag varit nyfiken på vad som bestämmer var tändpunkten skall ligga. Kort sagt vill man ha den så att förbränningen är avslutad och gastrycket maximeras där det ger mest skjuts åt kolv och vevparti. För tidigt bromsas rörelsen, för sent går trycket ut genom utbåset innan det hunnit göra max nytta. Högre varv, kortare tid innan det är "för sent" alltså högre förtändning behövs. Det löste man genom en centrifugalregulator. Ett litet aber är att fyllnadsgraden dvs hur mycket bränsle-luftblandning man får in i cylindern påverkar förbränningshastigheten. Den är störst någonstans i varvtalen runt max vridmoment och brinner snabbast. Vid lägre resp högre varvtal är förbränningshastigheten lägre, idealt vill man ha tändpunkten lite tidigare vid de varven för att få ut max effekt. Det betyder en tändkurva med en svacka på "mitten". Det fixar inte centrifugalregulatorn som ger en linjär kurva. För att lösa det problemet behövs elektronik.....
Nu äntligen skall jag komma till saken nämligen projektet programmerbart tändsystem. För MC finns inte så mycket att välja på som inte är specialanpassat till en viss hoj och kostar skjortan. Microsquirt är ett alternativ, "halvdyrt" men det är också ett styrsystem för insprutning. Onödigt när man är ute efter tänsystem. (De som har lessnat på monologen får gärna sluta läsa nu) Jag hittade av en slump en elektronikfirma i Australien som sålde byggsatser till tändsysten. De skickar ett kretskort och en påse komponenter. I byggt skick ser det ut så här:
10_DSC_0294_1.jpg

Med locket på:
10_DSC_0305_1.jpg

Man programmerar med en kontrollbox via parallellport till styrenheten.
10_DSC_0295_1.jpg

10_DSC_0296_1.jpg

I stället för brytare blir det en Halleffektsensor och triggerhjul på vevaxeln innanför remskivan. Hur det skall se ut har jag inte löst ännu men det bör sitta så skyddat som möjligt om tandremmen skulle gå sönder.
10_DSC_0301_1.jpg

10_DSC_0302_1.jpg

Tändsystemet driver inte tändspolen direkt utan det behövs en liten låda till som sköter strömmatning till spolen.
10_DSC_0297_1.jpg

Hå och hej med farbror Frej, en testuppsättning med hjälp av ett skruvstycke, miniborr och ett par limklämmor.
10_DSC_0299_1.jpg

Närbild på triggerhjul och Hallgivaren. Stabil gnista upp till 20000rpm, det finns mer att ge....
10_DSC_0300_1.jpg

Äkta Biltemaspole och iridiumstift med resistor. Avstörning är ett måste, med vanliga stift blir systemet instabilt.
10_DSC_0298_1.jpg

Ämne till triggerhjul. Funderar på att bulta fast det på insidan av remskivan.
10_DSC_0303_1.jpg

Det finns även möjlighet att använda MAPsensor för att justera tändkurvan för belastning. Den här sensorn kostar 1100 spänn i Harleyaffären, 600 hos fiat och 200 på skroten :wink:
10_DSC_0304_1.jpg

Fortsättning följer -om ni orkar.
 

Per G

New member
Visserligen inga brytare med i bilden men kör på !!!
Motorporr kan man inte få för mycket av :)

Per
 

Commanditen

New member
Även om Commando är en av de läckraste hojarna så gillar jag inte att de är samma tändsystem som på en gammal moppe. Själv är jag mycket nöjd med mitt Trispark tändsystem. Trevligt att se dina funderingar med alternativa lösningar. Egentligen skulle man även ha insprutning i stället för gamla Amal. Man skulle vilja styra både insprutning och tändning optimalt helt enkelt.
Vi har väl alla lite olika ideer om hur en hoj ska vara. Jag tycker att förutom ovan nämnda så ska hojen vara så befriad från onödigt bjäfs som möjligt t.ex. bara en elektronisk varvräknare aluminium tank minimalt batteri osv.

/Commanditen
 

AndersA

Member
Jag har en gammal tändplatta liggande någonstans, skall försöka hitta den och fota så kan vi få lite vintageporr! :lol: Brytarsystem är väldigt fältmässiga och ger på en lågvarvig motor en riktigt fet gnista. Har man tuggummi och en bit ståltråd med sig kan man alltid ta sig hem.

Det lustiga med de flesta elektroniska systemen är att de har en tändkurva som är väldigt lik centrifugalregulatorns, nästan linjära. (.-lite festligt, centrifugalregulatorer användes på ångmaskiner för att hålla konstant varvtal) Om Nortontwinnen vill ha denna kurva eller om ingen av tillverkarna orkat bromsa en motor låter jag vara osagt.

Om insprutning finns en -tillfälligt- vilande tråd. Flaskhalsen är generatoreffekt vid låga varvtal, spridare och soppapump drar en del ström. Det finns lyckade byggen, dock.
 

Per G

New member
Anders,

Hittade ett diagram där man ritat in tändkurvan för olika system som finns till Commando. Tror att den som gjort det har koll på läget.

78_commandoIgnitioncurve_1.jpg


Per
 

AndersA

Member
Ja och där ser du att alla kurvorna är väldigt lika det mekaniska systemet, en i princip (nåja..) linjär förtändningsökning till ca 3000rpm sedan ett fixt värde mellan 28-32 grader. Rimligen borde man få ut några watt till om man laborerar med och ökar någon grad mellan ca 4000-5000rpm och uppåt. Det får vi se senare i vår efter en omgång i bromsbänk.....
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Ser av et innlegg den 9. feb. at du har tenkt å montere en tilbakeslagsventil fra en Yamaha 650. Jeg har også en slik i bestilling til min MK3.
Jeg hadde også tenkt å montere den direkte i motoren slik som du.
Det jeg har lurt litt på, er om vibrasjonene fra motoren påvirker ventilens fungsjon ?
Jeg lute også på om det var nødvendig med slange opp til oljetanken da jeg ikke har problemer med "wet sumping" ?

Vidar
 

AndersA

Member
Om det finns plats, är det inte enklast att montera ventilen med en liten bit slang på MK3motorns slanganslutning. Då slipper du borra hål i motorblocket och slangbiten tar upp vibrationer. Annars är anslutningarna på backventilen ipressade och det går att ta loss en och göra en ny anslutning som är gängad i ena änden. Det blir alltid oljedimma så någon form av catchtank behövs annars blir det kladdigt efter ett tag.
 

AndersA

Member
Nu har dämparinsatserna från Lansdowne kommit och Honda 125:an är förpassad till kallgaraget. Lite städning bara, så skall räsern upp på bänken...
 

vidar hjelm johansen

Active member
Her er en måte å montere veivhus-ventilatoren på.
Litt arbeid , men syntes det var verd det


http://www.accessnorton.com/elegant-placement-the-xs650-valve-t12636.html#p148540

Vidar
 
Top