Projekt classic räser

Kim

Administrator
För mig som inte är så bra på såna där så måste jag undra, slimline eller wideline?
 

AndersA

Member
Det är en slimlineram eftersom rören till motorvaggan är inbockade en bit där bakramen sitter. Ger en smalare sadel och gör att man får en mera gentlemannamässig körställning.....
10_DSC_0161_1.jpg
 
A

Anonymous

Guest
Glädjer ett "sunshinehjärta" :lol: att Anders tar vid och ser till att få fart på den gamla Nortonen igen.
Har aldrig kört en twin som varit så vibrationsfri någongång! :roll: (Försök få den gatreggad också,det hade vart häftigt)!! 8)
Skickar med en bild på några av "sunshine" hojarna från tidigt 90-tal. Colins Norton (-91),
116_Sunshinebilder_008_1.jpg

Lars Stålegårds 71:a Formula 750 replica (-93),
som dessutom ligger ute på blocket till försäljning!!! :shock:till ett mycket bra pris!!
116_lars_norton_1.jpg

Och till sist min egen Triton, några månader innan total"skrotning"(-92).
116_Sunshinebilder_007_1.jpg

Skall försöka få färdigt något åkbart själv i år!??! trot eller ej.
Så om tid finns, kanske till och med hinna anordna någon enkel form av "caferacer" träff hemma hos mig i Skillingaryd i sommar.
Skruva friskt så syns vi kanske till sommaren, mvh Magnus 8)
 

AndersA

Member
Fart på den måste det bli, vi skall till Linköping i vår, cykeln och jag! Så ruskigt mycket skruvande har det inte blivit under helgerna däremot har jag hunnit filosofera lite och sas valt spår om var ambitionsnivån skall ligga - "bättre än ny" eller bara byta olja och köra. Oljebytarstadiet är ju lämnat -syns på bilderns om inte annat! Det ser ut som hojen har gått kontinuerligt, i kull någon gång och reparerats, en och annan förbättring och förändring har gjorts löpande utan att cykeln för den skull har plockats ned i minsta skruv. Fläckfria museiföremål tycker jag är astråkiga, därför har jag bestämt mig för en renoveringsnivå så hojen ser ut som en väl använd racehoj med nå´n skavank här och där. Slut med filosoferandet.
Har nu nästan drivit NOC GBs registeransvarig till vansinnets rand med tjat -det visar sig att inga av de möjliga serienumren är en mod 88!!! Har någon kanske fifflat med ramnumret? Hur som helst, inte Colin ialla fall, han märkte både ram och motor med sina initialer.
Hur f*n kommer man vidare?
 

AndersA

Member
Nu vet jag tack vare noc gb vad det har varit för hoj! Det är en nolla och en etta som är borta från ramnumret. Det är en mod 88 ram och den är såld i London. Har också namn på förste ägaren!
 

AndersA

Member
Sökte på facebook och fick tag på Colin "himself". Kan nog bli en guldkontakt!!
"Fusk"renoverade oljepumpen i går på marmorskiva och slippapper. Nästan 0-spel i axeln nu.
Snart blir det motorporr, Kim, eftersom växellåda och motorblock sitter i ramen nu kommer turen till topp och kolvar.
 

AndersA

Member
Motor, låda, hjul, bromsar och gaffel på plats
10_DSC_0253_1.jpg

Styrdämparen fick hamna på högersidan. Inte optimalt men det fanns redan hål i undre gaffelkronan.
10_DSC_0254_1.jpg

Registersidan är ren och snygg, har bara justerat kamkedjan och pysslat om oljepumpen. Man kan se vevhusventilationen uppe till vänster. Den kommer jag att komplettera med en backventil av denna typ. Den behöver modifieras en aning innan den passar, dock.
10_DSC_0245_1.jpg

10_DSC_0241_2.jpg


Kolvarna, lite sotiga men i ok skick. Bra spänst i kolvringarna.
10_DSC_0247_1.jpg

En liten upputsning och de ser ut så här.
10_DSC_0248_1.jpg

Lättad kolvbult
10_DSC_0246_1.jpg
 

AndersA

Member
Innan cylindern kommer på plats kan det vara intressant att få era åsikter om jag skall använda denna
10_DSC_0255_1.jpg

eller denna.
10_DSC_0256_1.jpg

Den första är en standard 750 gjutjärnscylinder och den andra är en aluminiumcylinder med dragstänger från Steve Maney. Fördelar/nackdelar Al respektive gjutjärn?
 

AndersA

Member
Inverkar det på cylindervalet????

Skämt åt sido, svingen är standard förutom att den är bronslagrad och att kedjejusteringen är något omgjord. Ingen Manxsving alltså.
10_DSC_0257_1.jpg
 

krister

Member
Hej
Angående cylinderval så är mitt val utan tvekan Aluminiumcyllen med lägre vikt och dragstänger ,det borde vara stor skillnad i vikt att slippa åka runt med ,vad handlar det om 5-6 kilo ? och det bör vara en mycket starkare och oljetätare infästning med dragstänger
Krister
 

Per G

New member
Om man äger grejor från Steve Maney så finns det väl få cyklar det passar bättre på än på en racer :!: :D

/Per
 

AndersA

Member
Lita aldrig på minnet!
Monterade glatt kolvar, avfettade cylinderns och blockets kontaktytor enligt konstens alla regler. På med ett tunt lager packningssilikon -Jodå, Maney avråder bestämt ifån att använda cylindefotspackning, bara ett tunt lager silikon. Dit med kolvringskompressorerna och sakta men säkert hamnade kolvarna i loppen. Ned med cylindern tiondel för tiondel med ett kvartsvarv på dragstängerna och lätta slag med råhudsklubba, det är nämligen i princip 0-spel i bulthålen. Främre muttrarna sitter där dom skall och sedan bakre..... men va´ :evil: bakre pinnbultarna var ju utbytta mot raka 3/8 bultar och inte 3/8 - 7/16 och det finns inte plats för 3/8 muttrar. Det var inte lätt att få loss cylindern igen, en nackdel med silikon.... Leta reda på, svarva och gänga om två pinnbultar blev nästa steg, sedan läggdags.
 
Top