Projekt classic räser

AndersA

Member
En lägesrapport:
Toppen på plats, oljetanken urtvättad och en liten ansats för vevhusventilationsslang har jag lött på. Förgasarna är renblästrade utanpå, ultraljudstvättade och ihopsatta. Koppling och belt på plats. börjar så smått att likna en hoj igen!
10_DSC_0554_1.jpg

Passade också på att mer eller mindre på skoj montera insugstrattarna som jag fick med i en låda. Ser ju ganska läckert ut så jag tror nog att jag behåller dem på......
10_DSC_0555_1.jpg
 

Kim

Administrator
Vad är det för förknasare du har på? Såg lite med hightec ut än Amal?

Mvh Kim
 

Per G

New member
Vad har du för vevhusventventil???

Jag har kikat litet och funderar att testa på min Commando.

/Per
 

AndersA

Member
Till en xs 650, köpt här: http://www.xs650shop.de/homepage/?t=4047 artikelnr 15-0677. 19,50 EUR ink frakt.
 

AndersA

Member
Grovjobbet klart, tvingade familjen att hjälpa till att släpa upp cykeln ifån källaren till garageuppfarten. Efter en minut på startern och fix och trix med gas och choke startade den, minsann! Tog en liten sväng utanför på gatan för att se om växellåda och koppling funkade. Nu skall kåpan på och tändning och förgasarpyssel tar vid.
 

AndersA

Member
Nu sitter Linöping löst..... Efter ett tag med soppa i tanken börjar det bli fuktigt i bakkanten på den!! Får flytta tändspole och försöka få dit tanken från dunstallen. Köpte förresten en carbtune, Per mfl gillar den så nu har jag sällat mig till den skaran! Får jag bara en tät tank kanske jag hinner synka förgasarna innan jag åker till fjällen på söndag...
 

Per G

New member
Anders,
Du kommer att uppskatta lågvarvsgången och gassvaret när du har Carbtunat klart :D

/Per
 

AndersA

Member
Har nu börjat att ställa tomgången, får dock ett ganska svagt utslag. Sänker jag trottlarna ytterligare självdör den. Kan iofs bero på att jag inte har luftfilter och att det sitter en racekam i så vacuumet försvinner fort när man öppnar trotteln.Var på carbtuneskalan hamnar ni andra?
 

Kim

Administrator
Du måste kapa slangarna cirka 100mm ifrån där du ansluter cykeln, där skarvar du slangen med en bit av den genomskinliga slangen, har du en för 2 cyllar så delar du den på 2 har du den med 4 så delar du den i 4 lika långa delar! Då får du mindre hål att suga igenom och du bör få bra drag i grejerna, annars kan du prova att vända upp och ner på mätaren, tror Per G var tvungen att göra så på sin 850.



På min commando 750 hamnar jag ungefär i mitten.

Mvh Kim
 

AndersA

Member
Jodå , slangarna har jag fixat. Det är nog så att vacuumet varierar med hur motorn och förgasarna ser ut. Jag ligger ca 2 skalstreck upp på skalan.
 

Kim

Administrator
Bara dom inte ligger i ändlägena så är det ju lugnt, värdet är helt ointressant.
 

AndersA

Member
Lyckades låna ihop bil från ett ställe och släpkärra från ett annat och kom i väg till Linköping och Sviestad. Besiktade hojen utan anmärkningar vid 1900-tiden. Sedan gick vi banan ett varv till fots i 5grader styv kuling och regnskurar -svinkallt. Lördag och söndag försvann fort, det är ju askul att köra bana! Cykeln gick i stort sett felfritt, gasvajern släppte ett par gånget och på slutet ville den inte riktigt på fullvarv pga att batteriet kroknat -Boyer utan generator. Colin gjorde ett bra jobb med den här cykeln i slutet av 80-talet!!
 

AndersA

Member
Då har man offrat för första gången till "the gods of speed". På andra tidsträningen på 45årsracet skar det vänstra hjullagret och vred av bakaxeln på köpet. Höll mig kvar på både hjul och banan dock. Har börjat snickra på en hylla à l Burt Munroe......
 

AndersA

Member
En höstrapport,
Ny genomgående bakaxel, nya bakhjulslager och nya däck. Nu saknas bara en Al-tank. -Någon???
 
Top