Projekt Big Four 1929

Per G

New member
Hejsan!
Jag har lagt handpenning på en Big Four 1929 som jag ska hämta hem till hösten. Cykeln är köpt av en annan klubbmedlem som hade fullt i garaget. Det är en hel del jobb innan den rullar igen (ska lägga in ett par bilder på hur den ser ut).

Det mesta på forumet handlar ju om Commando så jag tänkte jag skulle skriva/visa en del kring renoveringen av denna sidventilare.
Planen är att göra en varsam renovering och vara rädd om cykelns patina så det blir ingen utställningscykel utan jag satsar på en mekaniskt/elektriskt fungerande brukscykel utan några större ambitioner på "glans och krom".
Kommer nog att ta minst ett par år innan den rullar igen men jag har ju Commandon att åka på så det får ta den tid det tar.

/Per
 

Per G

New member
Ska lägga in bilder på hur den ser ut nu men tänkte starta ut med hur den är tänkt att se ut när den är klar.
Denna bild stämmer ganska bra hur jag tänkt mig, men jag har webb gaffel och så blir det inte denna superfinish utan betydligt mycket mera pensel-finish och patina är det tänkt.

78_1928BigFour_1.jpg
 

Per G

New member
Här kommer ett par översiktsbilder, sedan finns det ett antal lådor med diverse delar som inte är med på dessa bilder. Som synes så är det litet småjusteringar kvar innan den är i det skick jag tänkt mig :D
Inte särskilt rädd för det arbetet utan mera skrajsen för vad frugan säger när hon ser en cykel till i garaget.
Men det är principen "det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse" som gäller :)

78_BFprojektet_innan_renovering_031_1.jpg



78_BFprojektet_innan_renovering_049_1.jpg
 

Kim

Administrator
Eller så blundar man för tanten och skaffar ändå.. Annars hade inte jag haft en Norton idag! ;)
 

Lasse L

Administrator
Personal
Per, håller med dig. Patina är aldrig fel, det är härligt med cyklar som fungerar väl och som det dessutom syns på att de är använda.

Vad gäller antalet cyklar i garaget så känner jag ett ganska tydligt internt tryck att gränsen går vid tre.
 

Ilefjord

New member
Hmm...Låter verkligen som ni är hårt kuvade...hela högen..!!
Är ni inte Karlar i era egna hus....?????
Låter fruktansvärt att behöva fråga kära hustrun ...OM LOV
att inhandla en hoj...!!!! JISSES KOS....!!!

Ps...fick Godkänt av min söta lilla blomma att göra detta inlägg..!!
Hahahahahahaha
 

Per G

New member
Just nu känns det bra med 2, en som är "klar" så att man har att åka på och en som kräver all kvalitetstid man har. Då räcker det med 2 ett tag.

/Per
 

Per G

New member
Nästan klar, bara litet småjusteringar kvar :D


78_bigfour_003_1.jpg

Fixat 2 20-tals skärmar, 2 dugliga däck samt slangar.

/Per
 

Per G

New member
Magnus,
Om du tittar på bilderna högre upp så ser du att det är slanglöst :D
Till och med däcklöst :)

Det händer nog inget innan vintern, förutom att kolla efter saknade detaljer. Sedan står nog demontering av motor och låda högst på listan.

/Per
 

camenius

Well-known member
Om er kära har synpunkter på hur många hojar ni äger, är lösningen faktiskt mycket enkel. Så här gjorde nämligen en av många känd klubbmedlem, vars namn inte ska avslöjas så här offentligt:
Plötsligt hade han nämligen ställts inför fruns chockbesked "Antingen har du en fru och sex hojar, eller så har du sju hojar och ingen fru.")

Lösningen var lika kreativ som enkel: Våre käre medlem registrerade sin sjunde "Norton" på frun och överlämnade reg.papperen till en minst sagt förvånad fru på hennes 40-årsdag några dagar senare.

Upplägget var lika genialt och enkelt, som frun visade sig förlåtande efter sådan kreativ lösning.

Idag lever både lyckliga sida vid sida!

(En sann historia ur livet, del 1)

Per: Eloge till bilden du lagt upp. Inte så enkelt att hitta sådana bilder. Du kommer att ha fin nytta av den och liknande.
 

camenius

Well-known member
Hmm, en kommentar till.

Efter att under en tid kraftigt reducerat antal ägda tvåhjulingar, nämnde jag till min lagvigda för någon vecka sedan att jag var sugen på en Laverda Jota igen. Detta trots att jag lovat mig själv (och henne) att enbart ha ett fåtal, dvs högst en handfull Norton i garaget framöver.

När då frun med timid röst svarar att "är inte den lite väl hög...?", tjaaa då vet man att man liksom redan har ett eventuellt framtida inköp i hamn.

Att leva i sådan ogivning är grundmurat genom att aldrig, aldrig -jag menar det verkligen, aldrig- ifrågasätta inköp av blommor och gud vet vad, till trädgården. Eller dyra tyger till att sy.

Ömsesig rspekt, så att säga.

En ganska sjävklar inställning. "Pengar är ju bara pengar", om ni fattar, medan livet faktiskt pågår nu och till stor del ges mening via en hobby (på nördnivå).
 

Per G

New member
Hösten kom tidigt i år så nu är cykeln hemma, eller rättare sagt en ram med monterad gaffel samt en massa lådor och lösa delar bars in i garaget igår kväll :D :D

Ikväll blev det litet kvalitetstid, sortering och en provisorisk hopmontering av de flesta grejorna. Måste kolla vad som saknas, om grejorna passar och vad som behöver fixas till.

Tog ett par bilder, kan nog bli något när det blir klart!

78_bigfour_H_1.jpg

Högersidan


78_bigfour_V_1.jpg

Vänstersidan


78_bigfour_rest_1.jpg

Smått och gott ej monterat (oljetank och batterilåda ej med på bilden)

/Per
 

Per G

New member
Fruntimmersvecka med tillhörande regn. Har pysslat på och kunnat konstatera att framskärmen aldrig har suttit på denna cykel, med de stag som finns så hamnar den i kläm mot magdynon.
Jag har därför provat att rigga upp med den 20-tals skärm jag handlat på ebay. Tycker att det ser riktigt bra ut. Kan nog bli denna variant av framskärm men behålla fetskärmen bak.

78_bigfour_009_1.jpg

Nytagen bild. Så här ska det nog byggas ihop.

Har också konstaterat att MCHK har den "reggad" som en 1929, kan det bero på att ramen är -29 och att det är det som styr? 1930 var ju året den reggades i Sverige men dom tycker att det är 1929.

/Per
 

camenius

Well-known member
Ser klart bra ut även med den "nya" framskärmen. Kul att du har kvar bakskärmen som verkligen är skön.
Jag har också haft nytta av regnveckan opch löst problemet med en mystisk kortis på min 16H.
 
Top