Dominator kafferäser

Bragfjord

Well-known member
Bästa Bjarne! Ja nu jäklar har Du fått till cykeln så den ser farlig ut!
Tänk om Du ställt upp i Äppelbo-Racet o hängt på ledar-trion som bestod
av Ducati o 2 Trajor, inga Norton så långt man kunde se, varför? De är ju dom som går att gasa fort med! Suck......
Bra filmat o med tomgång (!) MVH.
 
Bragfjord skrev:
Tänk om Du ställt upp i Äppelbo-Racet o hängt på ledar-trion som bestod
av Ducati o 2 Trajor, inga Norton så långt man kunde se, varför? De är ju dom som går att gasa fort med! Suck..

Äppelbo verkar trevligt men också väldigt långt norrut.

Bra filmat o med tomgång (!)

Är väl som att svära i kyrkan men... Mikuni. Kromad trottel och förgasarhus som inte är tillverkat av nedsmälta kastruller.

Per skrev:
Varvräknaren verkar ju också fungera.
200 kr på Biltema plus eget jobb är ju ett klart gångbart alternativ.
Har du några bilder från installationen?

Ja, jag skall försöka lägga upp några bilder.
 

Per G

New member
Utan gjorda av härdsmälta och rester av K1 (kampsport) istället för engelskt bakåtsträvande !! Amal MK2 skanju vara Englands svar på Mikuni ?
 

Bragfjord

Well-known member
Jaha, nu är det angrepp på den utmärkta Amal-concentric förgasaren.
En genialisk enkel konstruktion,liten o lätt, passar alla gamla cyklar och är billigare än en moppe dito! Visst, tomgång kan ibland vara problem när den är sliten men kan då mod. enl. Ahlin. Drar inte mer bensin än moderna, antagligen mindre(?) Lättmekade, men som allt Engelskt förr, kräver det känsla när man mekar dom! Kom då inte dragande med fiskvågar och torisions-förlängare! Ha, Ha, där fick jag till det!
Bakåtsträvare? Inte dom nya Triumph idag! England var med och vann 2
Världskrig så slapp vi åka sura boxer BMW som cyl. tog i backen om dom
försökte hänga på en Norton! Tänk villken glädje dessa nu gamla Engelska
cyklar ger oss än idag med fortfarande tillgång till alla reservdelar o annat!
Japan? Hej Kalle säger jag, dom kan man klara sig utan när man läst hur
grymma dom var i krigen, å snacka om rasister!
Om nu Per har mod. med både det ena o andra, varför inte visa framfötterna i Äpelbo-Racet? Såg inte till ngn. Per, än mindre ngn. annan
Norton i täten, de är bara att konstatera att Ducati är bäst, eller?
Det är inte ngt jätte race utan bra fart med flyt o kurvkänsla utan onödigt
risktagande, detta lett av Anders med gott omdöme på Ducatin!
 

Per G

New member
Brage, jag är med dig ang Amal, MK1 är en alldeles utmärkt förgasare.
Håll rent i lågfartskanalen och fixa trottlarna så är dom toppen :D
Per
 

pojen

Member
Ett alternativ till att renovera sina gamla Amaler är att spendera lite drygt tre tusen på ett par nya Amal Premiers. En uppdaterad variant av Mk1 som bland annat har anodiserade aluminium trottlar etanolresistent flottör samt demonterbart tomgångs munstycke mm.
32_DSCN2344_1.jpg


Som synes är tomgångsmunstycket lätt åtkomligt från utsidan av förgasarna. Trotteln syns nedan och är betydligt robustare än den gamla varianten och av slitstarkare material.

32_DSCN2335_1.jpg


Bästa alternativet torde vara att köpa direkt från Amal (Burlen Fuel Systems) i England. Leverans tiden var lite lång men det kanske tyder på ett stort intresse för en utmärkt produkt!
 

Per G

New member
Pojen,
Dom ser ju trevliga ut.
Har du monterat dom på din Commando?
Nyfiken på att höra hur det fungerar.

Per
 

Bragfjord

Well-known member
Bra tips Pojen, visste själv inget om detta, vilket säger mig vad bra forumet är för oss alla! Det gläder mig att man uppdat. denna enkla o bra-iga för-
gasare till att bli ännu bättre! Om priset stannar runt 1500 är det taget.
Men som sagt att renovera sina gamla är inte fel, eller gör som jag, tomgång? vad är det för nåt, då står man ju still, nä på rullen å ut o dra!
(mest skämt) Kom och tänka på förgas. flänsen, hoppas den är stadigare
på den nya, för dom gamla kunde vara känsliga ang. dragningen av muttrarna så trotteln kärvade, detta kan ju också bero på planet vid insuget
men riktigt bra var det inte, men här kommer känslan in som så mycket annat när det gäller "gamlingarna" MVH.
 

pojen

Member
Förgasarna sitter monterade på Interceptorn faktiskt men man kan nog förvänta sig lika goda resultat på vilken hoj som helst. Det är 'plug and play' skulle man kunna säga. De kommer givetvis med korrekta munstycken, trottelskärning t o m korrekt instansade tillverkningsnummer typ 930 / R32 i det här fallet. Vid en koll på hemsidan så anges priset till £130, så med nuvarande kurs bör kostnaden för ett par landa lite över tre tusen Kr.

Har man ett par skapliga förgasare som man vill fortsätta att använda så bör man nog i alla fall kosta på sig ett par etanolresistenta flottörer 'stay ups' då man troligen får bekymmer på sikt. V-Power innehåller ju även den 5% etanol och kör man 95 oktanig soppa så kan man förvänta sig upp till 10%. Safe riding!
 
Top