Dominator kafferäser

Tack för responsen, pågar!

Jo, det är många intressen som pockar på uppmärksamhet och jag har väl inte heller dragit fördel av den vackra sommaren i samma utsträckning som man egentligen skulle vilja.

Håller med dig om backspeglar, Magnus! Nu har jag i alla fall monterat en backspegel på styränden och hojen ser ut som om den fått slagsida. :? Överhuvudtaget är det ibland svårt att få det estetiska att gå ihop med det praktiska. Särskilt uppenbart blir det när det kommer till den personliga utrustningen. Idag finns det ju riktigt bra och ändamålsenliga kläder och skyddsutrustning men jag kan helt inte förmå mig själv att köra runt med kevlarställ, telefonkiosk på huvudet och reflexväst när jag sitter på en veteranhoj. Istället får man frysa och bli blöt, ha, ha! Vill man vara fin så...

Kim, jag impulsköpte faktiskt en sån' där liten äventyrskamera med hjälmfäste förra sommaren men det har inte blivit så mycket mer. Vi får väl se vad det lider. Det är ju ganska trevligt att plocka fram lite rörliga sommarbilder när man sitter framför brasan i januari och längtar till våren.

För folk på långtur finns det förresten alltid nybryggt Zoégas i Kullabygden!


9_035_1.jpg
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag körde också min med en backspegel i styränden ett tag och retade mig på att det inte blev "balans", nu har jag en på var sida istället, mer balans men cykeln är bred som en guldvinge :shock: vilket stör mig en del. Jag har funderat lite på att montera en mindre backkamera för att slippa speglar men inte lyckats hitta någon med tillräckligt små diskreta komponenter ännu.
Säkerhet kontra utseende är ett problem även för mig, kör som regel Commandon i tunn jacka, kevlarförstärkta jeans och jet-hjälm fast jag kanske inte borde.

Erbjudandet om kaffe gäller även för dem som har vägarna förbi Växjö, om man står ut med Gevalia förstås :wink:
/Magnus
 
Har ägnat en stund åt lite ommöbleringar på Dominatorn. Mitt gamla Tommaselli clip-on åkte på igen tillsammans med alu-kronan. Tändspolen fick en ny bättre plats längre upp under tanken. Baklyse och skylt hamnade nere på sidan à la bobber när bakskärmen tappades bort i garaget. Jag gjorde en liten batterihylla istället för orginalplåtlådan som jag tyckte såg lite trött ut.

Tog en liten sväng idag och kan konstatera att körställningen möjligen fungerar bra om man är ett foster. Men what the heck!? Är det en busig, minimalistisk café-racer eller en touringhoj man vill ha? Jag har ju andra hojar att köra om man skall längre sträckor.

9_049cafedom_1.jpg


9_024_1.jpg


 

nortonrider

New member
Tjena, jäkligt fränt bygge. Läste lite här om dina ideer o problem. Ang ventil till oljan köpte jag till min comander en backventil från England som har funkat bra för mig även om den har stått länge. Jag har haft lite funderingar om beltdrive på min 850,du verkar helnöjd med din, vart köptes den?
 
nortonrider skrev:
Tjena, jäkligt fränt bygge. Läste lite här om dina ideer o problem. Ang ventil till oljan köpte jag till min comander en backventil från England som har funkat bra för mig även om den har stått länge. Jag har haft lite funderingar om beltdrive på min 850,du verkar helnöjd med din, vart köptes den?

Hej och tack!

Är det en ventil från Mick Hemmings? Jag har väl inte riktigt vågat montera en dylik även om Hemmings bedyrar att han aldrig haft en reklamation på ventilen. Och Velocette hade väl i och för sig också en liknande ventil på sina hojar när det begav sig så det är ju en beprövad konstruktion.

Belt-kitet beställde jag från Norvil komplett med Commandokoppling:

http://www.norvilmotorcycle.co.uk/069533DA.htm

Finns så klart också som kit utan koppling till Commando:

http://www.norvilmotorcycle.co.uk/069218.htm

Kopplingen blir så lätt, så lätt och helt utan slir. Och så slipper man ju oljeläckaget på Dominatorns undermåliga plåt-trans. Har inte hunnit köra så mycket med Dominatorn men jag har ju kört med belt på min Commando under många år och det har fungerat mycket bra. Nu satt det redan på Commandon när jag köpte den men jag tycker kanske inte att det är helt nödvändigt med belt på Commando. Den har ju redan en utmärkt solfjäderskoppling och en bra transkåpa.
 

krister

Member
Magnus Jönsson skrev:
Ser härligt ut :D Det känns som om jag kört alldeles för lite i år, måste försöka åtgärda det till nästa säsong.... men det känns som man tänker varje höst.
På tal om backspeglar så tycker jag också det är obehagligt att köra utan samtidigt som jag tycker det förstör utseendet på en caféracer med backspeglar.
Jag hittade en hjälm http://www.reevu.com/ som jag tänkte jag skulle försöka få tag i och prova till nästa säsong, tanken verkar ju bra och hjälmen får en utökad funktion förutom som skydd.
Jag har hittat en kille som räknar med att importera den, ska bara komma överens om ett sätt att få hem en hjälm med returrätt om den inte håller måttet och passar.
/Magnus

Hej jag köpte en sådan hjälm här i Halmstad i en mcbutik som heter nått i stilen med XMM eler mmx och jag har inte hunnit med så många mil ännu men i stort sett ett bra köp ,det enda som jag tycker är lite fel är att jag som bär glasögon få överdelen av glasögonbågen mitt i backspegeln som då skymmer sikten men jag tror att det skall gå att justera bort då det går medelst en insexskruv att höja resp. sänka spegeln lite grann . Annars har man FULL KOLL på döda vinklar med nästan 360 graders synfält ,det känns lite som en stridspilot med HUD ( elektronisk visning i visiret). Som sagt jag vet inte hur det fungerar i regn och mörkerkörning då jag hann med ca 5 mil i höstas med klart och fint väder på dagtid men det lovar riktigt gott och i ditt fall blir sidospeglarna mer eller mindre överflödiga

Krister
 
krister skrev:
Magnus Jönsson skrev:
Ser härligt ut :D Det känns som om jag kört alldeles för lite i år, måste försöka åtgärda det till nästa säsong.... men det känns som man tänker varje höst.
På tal om backspeglar så tycker jag också det är obehagligt att köra utan samtidigt som jag tycker det förstör utseendet på en caféracer med backspeglar.
Jag hittade en hjälm http://www.reevu.com/ som jag tänkte jag skulle försöka få tag i och prova till nästa säsong, tanken verkar ju bra och hjälmen får en utökad funktion förutom som skydd.
Jag har hittat en kille som räknar med att importera den, ska bara komma överens om ett sätt att få hem en hjälm med returrätt om den inte håller måttet och passar.
/Magnus

Hej jag köpte en sådan hjälm här i Halmstad i en mcbutik som heter nått i stilen med XMM eler mmx och jag har inte hunnit med så många mil ännu men i stort sett ett bra köp ,det enda som jag tycker är lite fel är att jag som bär glasögon få överdelen av glasögonbågen mitt i backspegeln som då skymmer sikten men jag tror att det skall gå att justera bort då det går medelst en insexskruv att höja resp. sänka spegeln lite grann . Annars har man FULL KOLL på döda vinklar med nästan 360 graders synfält ,det känns lite som en stridspilot med HUD ( elektronisk visning i visiret). Som sagt jag vet inte hur det fungerar i regn och mörkerkörning då jag hann med ca 5 mil i höstas med klart och fint väder på dagtid men det lovar riktigt gott och i ditt fall blir sidospeglarna mer eller mindre överflödiga

Krister

Och när vi ändå talar high-tech... Jag fick ett gratisnummer av Mc-nytt, där var det en artikel om en street fighter där ägaren hade monterat en liten backkamera från en husbil längst bak på hojen under sadeln. Vid styret satt det en fyratumsskärm istället för backspeglar.

Om man nu vill slippa telefonkiosken på huvudet skulle man kanske kunna använda en sådan här:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Tillbehor-husbil/Backkamera-tradlos-43148/
 

krister

Member
hej
javist det är ju skitfränt med kamera och monitor ,jag var inne på det ett tag men med erfarenheterna av att ha GPS på hojen i kombiation med solsken så tänker jag mig för innan jag slår till och vad händer med bilden när en bil ligger bakom på natten ,men elektroniken har nog förbättrats de sista 4 åren så det kanske inte är ett problem längre

krister
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
jag har ju varit inne på backkamera också men inte lyckats hitta nån som är tillräckligt liten och diskret ännu.
Jag var inne och kollade på firman där du köpte din hjälm Krister men det verkar inte som om de säljer den i nuläget, jag vet att de har en ny åf i norra delen av Sverige idag som jag haft lite kontakt med.
Tillverkaren har en ny förbättrat modell av hjälmen på gång och på tal om stridspilot så läste jag att de samarbetar med nån av de större mc-tillverkarna med att få upp mer info i "backspegeln", gissar på varv och hastighet kanske, kan väl vara en häftig pryl men det kan jag nog leva utan. Men backspegeln tror jag på, hjälmen som man ändå är tvungen att dras med får ju utökad funktion.
 

nortonrider

New member
Tjena,japp backventilen är från Mick, vet fler som åker med den utan problem.Att jag är lite inne på belt drive är för o få mjukare gång på motorn o slippa kolla sträckning på translänken.Nu går det fort mot vår :D
 
Dessutom slipper man slabba med olika oljor i transen som inte alltid kommer överens med kopplingen! :D

Med belt är det viktigare att axlarna är parallella än med kedja så jag tänkte också montera en sådan här dubbeljustering till växellådan:

http://www.norvilmotorcycle.co.uk/069656SS.htm

Apropå vår, idag var det ju riktigt vårlikt i Skåne med 8 plusgrader och hyfsat torra vägar. Lite blåsigt kanske men det blev ändå en liten sväng med Trajjan.
 
OK, jag erkänner! Jag har avfallit från den rätta läran. Jag har hängt på en Mikuni på Dominatorn efter att ha tröttnat på de två bråkiga Amalerna. Fast det är kanske inte värre än att ha skärmar från Indien, Corbin-sadel från USA eller NGK-stift på hojarna?

Start på första kicken blev det i alla fall!

9_002mikuni_1.jpg


Jag skulle också kunna berätta en sedelärande historia om att det är skillnad på företag och företag. Jag beställde först ett Mikuni-kit från en firma i Sverige vars namn jag inte skriver här. Jag vill inte hänga ut någon men om någon till äventyrs står i begrepp att köpa Mikuni får ni gärna pm:a mig så berättar jag var ni inte skall handla. Jag beställde gasaren i november. En veckas leveranstid utlovades. Tiden gick och efter att ha undrat några gånger hur det gick tröttnade jag efter tre månader. Istället beställde jag ett kit hos
http://www.braigasen.com/ i Göteborg. Inga problem, grejorna kom på drygt en vecka som utlovats. Dessutom var de nästan en tusenlapp billigare!
 

Lasse L

Administrator
Personal
Har Mikuni på Commandon, det fungerar ju bra men känns lite fel. Indiska skärmar bör väl vara mer förlåtligt med tanke på att Indien länge varit under brittiskt styre?

Funderar på att sätta en Altongenerator från Frankrike på 88:an, kanske det minst renläriga. Men ljust blir det har jag sett.
 
Lasse L skrev:
Har Mikuni på Commandon, det fungerar ju bra men känns lite fel. Indiska skärmar bör väl vara mer förlåtligt med tanke på att Indien länge varit under brittiskt styre?

Funderar på att sätta en Altongenerator från Frankrike på 88:an, kanske det minst renläriga. Men ljust blir det har jag sett.

Ha, ha! Touché! :D Med samma historiska logik är det vid närmare eftertanke nog OK med amerikanska prylar på hojarna också. Med tanke på dess förflutna som engelsk koloni, alltså. Det görs ju en del Norton-prylar i Australien och Nya Zeeland. Dem får man såklart köpa. Man bör självklart inte montera grejor från gamla fiender som Tyskland, Japan, Kina eller Frankrike. 8) Begär alltid ursprungskontroll när ni köper nya, kablar, däck, elkomponenter, plåtdetaljer etc till era hojar. Risken är mycket stor att de är tillverkade långt, långt från Birmingham i allas vår stora tomteverkstad i Kina...
 

Per G

New member
Bjarne,

På en så fin cykel måste man ju hitta på litet egna grejor också.

Jag klara nog inte av att plocka av Amalerna för en Mikuni men å andra sidan har ju jag fortfarande brytarspetsar :)

Per
 
På en fin orginalhoj hade jag nog aldrig heller satt på en modern förgasare. Det hade stuckit för mycket i ögonen. Men på en bushoj kan man ju busa till det lite, tycker jag.
 
Har opererat in min elektroniska 200:-kronors Biltema varvräknare i en gammal trasig Smith-varvräknare. Kan ses på den här filmen:

https://vimeo.com/100838913
 

Per G

New member
Läcker cykel med fint ljud!

Varvräknaren verkar ju också fungera.
200 kr på Biltema plus eget jobb är ju ett klart gångbart alternativ.
Har du några bilder från installationen?

Hälsningar,
Per
 
Top