Dominator kafferäser

Kim skrev:
Får vi se skönheten på nästa årsmöte mån tro?

Det beror på hur långt norrut ni lägger årsmötet. :wink: 8)

Eldragningen är klar. (Bortsett från tändsystemet, då.) Jag köpte ett Wassell kit. Med ett pris runt en lusentapp kan det ju vara värt att prova. Står just i begrepp att börja greja med det.

9_007ign_1.jpg


Nu börjar det också att likna en motorcykel. Instrumenten hamnade i fästen från en sen Meriden-Triumph. Det blev ett pinnastyre istället för mina gamla 60-tals Tommaselli clip-ons. Varken ryggraden eller buken på min lekamen är kompatibla med clip-ons... Rakt styre och tillbakaflyttat ger en lagom sportig körställning som jag gillar.

9_003styrinstrumen_1.jpg


Kopplingen känns löjligt lätt; mycket lenare än på både Commandon och Bonnevillen. Det skall bli intressant att se hur den uppför sig på vägen.

9_004transs_1.jpg


9_006busgrus_1.jpg


Tändningslåset hamnade på Trajja-vis uppe till vänster.

9_005tlas_1.jpg


Jag har monterat en kulventil på oljeslangen. Helt livsfarligt, jag vet. Jag läste någonstans (I Nortonisten?) om någon som kopplat sin ventil via en brytare till tutan. Ännu bättre vore att koppla den så att det inte går att slå på tändningen utan att ventilen är öppen. Någon som sitter inne med en smart lösning? Under tiden skall jag sätta en stor röd plåtbit på nyckelringen med texten "VENTILEN!!!".

9_009_2.jpg


Jag passade på att ägna en semesterdag åt att rulla ut mopparna och röja i garaget.

9_018s_1.jpg
 

Kim

Administrator
Äsch, eller så tar man att den våtsumpar lite.. :) Vet inte hur det är på dina cyklar, du kanske inte kan kicka upp oljan?
 

camenius

Well-known member
Det där med ventil klarar du. Jag har det på BSA:n och 16H:n. Du kan enkelt bygga in en rutin i startandet som gör att du inte missar detta.

Vill inte skriva dig på näsan, men här är tre av mina råd (rutiner):

1. Använder kranen enbart när jag räknar med att inte köra hojen på ett tag.

2. Drar alltid ur tändstiftet (-en) om jag vrider om kranen. Det vill säga, en påminnelse om att är stiften ur, är också kranen på.

3. Är jag stresad och ska iväg, är jag extra medveten om kranrisken, vilket gör att jag alltid kollar kranen även om stiften är på plats. Brådska och stress är oftast den farligaste fienden för minnet.

Andras lösningar som jag sett:
...lapp med påminnelse på tank/mätare/styre.
...elkontakt som med fjäder kopplats till elsystemet vilket gör att hojen inte kan startas med "aktiverad" kran.
 

stefan hbg

New member
140_20130716_142141_1.jpg

140_20130716_142204_1.jpg


Så här har jag gjort.
Kanske syns lite dåligt på bilden men jag har satt tändningslåset bakom ventilens handtag.
Man kommer bara åt tändningslåset om man öppnar ventilen.
Rutiner funkar bara om inget stör.
Kommer det en tjej och pratar med dig glömmer du ventilen.
 

krister

Member
Hallon

Ett sätt är att borra ett hål i manöverspaken till oljeventilen och däri fästa en dragfjäder som i sin tur drar en fotbromskontakt typ moppe eller liknande och bromskontakten blir då "tändningslås" och helt automatiskt till på köpet


Vänligen Krister
 
Tack för input!

Kim skrev:
Äsch, eller så tar man att den våtsumpar lite.. :) Vet inte hur det är på dina cyklar, du kanske inte kan kicka upp oljan?

Jodå, det är bara när oljan tar vägen ut i transen och vidare ner på golvet det blir jobbigt att kicka upp den. :wink: Visst, steg ett är ju såklart att planslipa ytorna i oljepumpen men våtsumpningen återkommer. De här hojarna är födda så här...

Någon form av kran-rutin är nog bra. Själv hade jag bara tänkt använda ventilen när hojen parkeras i garaget. Har också funderat på att koppla en bromskontakt eller liknande till spaken. Att sätta tändningslåset bakom ventilspaken är ju genialiskt i all sin enkelhet! Tyvärr (?) har jag valt en smutt liten ventil istället för en större Ballofix men får grunna vidare på det där. Sätter man tändningslåset alldeles intill (bakom) ventilen lär man ju inte missa den.
 
Har kopplat tändsystemet från Wassell enligt det här schemat:

9_008schema_1.jpg


Den lilla transistorboxen fick plats i batterilådan.

9_007transistor_1.jpg


Ställde tändningen på 31 grader.

9_003gradskiva_1.jpg

9_004gradskiva_1.jpg


Skruvade dit den magnetiska rotorn med sin minimala tändmarkering...
9_005rotor_1.jpg


...monterade statorplattan och linade upp rotorns markering mot "C" på statorn.

9_006stator_1.jpg


I med ny soppa och olja. Flödade förgasarna och efter ett par kickar startade hojen. Och gick upp och tokvarvade! Snabbt av med tändningen och försökte igen med samma resultat. Några idéer? Har inte gjort något särskilt med förgasarna sedan de användes för tio år sedan förutom att jag gjorde en ny grundinställning med luftskruvarna 1 1/4 varv ute innan montering. Jo, jag har plockat bort chokesliderna också eftersom jag i princip aldrig behövt använda choken men det skall väl inte påverka något?
 

Per G

New member
Antar att du pluggat uppe i locket?

Moddade Amaler har en V och H trottel. Har du bytt plats har du 5000 rpm idle.
Hur kan jag veta det? Please don't ask :D :D

Per
 
Skruvade i två skruvar istället för chokevajerskruvarna men tyvärr samma resultat; tokvarv. Till det positiva är i alla fall att den startade omedelbart på första kicken och låter väldigt rapp de fem sekunder den är igång innan jag hinner slå av tändningen. :)

Förgasarna (Concentrics 930) är för övrigt inte modifierade. De har inte gått så många säsonger. Det blir garanterat en fodring av trottlarna vad det lider.
 

Per G

New member
Trottelstoppskruvarna kanske måste skruvas ut en bit?
Om du tar bort luftfiltren så kan du kolla hur stor öppning du har i trottelcuten. Om du tar en 6 mm borr eller annat med 6 - 6,5 mm diameter så ska den precis gå in under trotteln, bara att justera in med trottelstoppskruven (den som pekar snett uppåt).

Hälsningar,
Per
 
Tack för input, Per! Det var jag som klantat till det lite. En skitbagatell egentligen. Jag har varit så fokuserad på att dra el och installera tändsystem att jag helt glömt att jag lyxade till det med nya gasvajrar. När jag satte på dem slackade jag alla justerskruvar för att justera vajrarna senare. Tyvärr var vajerhöljena för långa så trottlarna hängde så klart en bit upp.

Lätt fixat. Nu fick jag hyfsad tomgång direkt utan några vidare justeringar. Kollar i oljetanken att oljan cirkulerar, vilket den gör. Då upptäcker jag en fin oljedimma som sprutar ut över det vänstra avgasröret. Va, fan? Slår av motorn och ser att det kommer lite olja ur de tre hålen i vevhuset för skruvarna som man normalt fäster innertransen med. Jag trodde att det fanns gods bakom hålen ( :oops: ) men tydligen icke. Lyckades fräsa bort lite material i alternatorkorgen och få dit tre skruvar som loc-titades ordentligt.

Nu är jag jäkligt nöjd att hojen lever igen. Nöjd att elen och tändningen verkar funka som det skall på första försöket. Nu skall det finjusteras förgasare. Funderar på att beställa en carbtune. Jag har förstått att alla är rörande överens om dess förtjänster? Kan konstatera att bromsarna är ganska kassa och att växellådan är lika inkontinent som den var för tio år sedan. Det hade jag förträngt så där finns det lite att pyssla med i vinter. Gaffeln skall ses över och jag tänkte tillbringa en stund åt att löda alla kabelskor. Finns en del att förädla men; LIKET LEVER! :D
 

Kim

Administrator
Bjarne Petersen skrev:
Tack för input!


Jodå, det är bara när oljan tar vägen ut i transen och vidare ner på golvet det blir jobbigt att kicka upp den. :wink: Visst, steg ett är ju såklart att planslipa ytorna i oljepumpen men våtsumpningen återkommer. De här hojarna är födda så här...

Låter som vevaxeltätningen bakom generatorn läcker? Eller är det när du kör efter att den våtsumpat? Jag har en -73 och den har helt annorlunda vevhusventilation så när jag kickar min när den stått ett tag så pumpas oljan upp i oljetanken via vevhusventilationen! :)
 
Jovisst är det så! Bara att riva transen, fixa oljepumpen och det behövs nya ventilstyrningar också så det blir nog ett "heltäckande service-paket" på Commandon vad det lider. Har faktiskt inte rört hojen på något år. Trajjan har tuggat bekymmerslösa mil efter mil och nu är det fullt fokus på Dominatorn. Jag blir lite matt över bara tanken på att ha två hojar utspridda i atomer på garagegolvet samtidigt så Commandon får vänta lite.
 

Per G

New member
Det är nog en bra taktik att fokusera på en hoj i taget så det händer något. Men det är svårt att låta bli om man har flera roliga saker i garaget ?

Per
 
Innan jag vågade ta ut hojen på trafikerade vägar för seriösare provkörning var jag tvungen att fixa lite bromsverkan. Jag köpte för ett antal år sedan en Norton tls-bromssköld av en viss kringresande och tidningsskrivande Norton-langare. När jag hade skölden hemma på gården visade det sig dessvärre att beläggen var kronslut, att det saknades bussningar på den ena expandern och att den andra expandern som satt där inte alls var till en dubbelverkande sköld. Jag hade tidigare köpt ett "stiffening kit" från Norvil. Nu fick det kompletteras med nya backar, bussningar och returfjädrar. I slutändan hade det varit enklare och billigare att bara beställa en ny komplett sköld från Norvil istället.

http://www.norvilmotorcycle.co.uk/063281.htm

Nåväl, bussningarna och backarna på plats.


Dit med fjädrar och stiffening kitet.



Även bakbromsen fick nya backar.



Igår regnade det så jag passade på att fila till ett momentstag också. Det gör kanske ingen skillnad men är det cafe racer så är det...



En kort provtur visade att frambromsen låser hjulet ganska omedelbart utan att man behöver klämma i för knug och fosterland i handtaget. Hoppas att det sliter till sig efterhand så att den mest dramatiska av-och-på-effekten mildras något. Eventuellt kan man ju prova att fasa av ändarna på bromsbanden.

Bakbromsen blev ungefär som förväntad. Helt ok. Ungefär samma som på min Commando.
 
Det var väldigt vad det var dött på forumet! Har alla redan stängt in sig i sina garage? Idag var det 17 grader varmt här i Skåneland (22 oktober!) och vad kan väl vara bättre än att ta en sväng på en Norton?







Dominatorn är fortfarande under utsortering. Har kört en del nu och tänkte försöka mig på någon form av summering. Jag håller på och försöker få rätsida på förgasarna. Ibland är man beredd att ge upp och skruva dit ett enkelinsug för att göra livet lite enklare. Visst, man förlorar väl ett par hästar på toppen av registret men ett par inte till 100 % synkade förgasare med åtföljande vibrationer är också förlorade hästar. Den går fortfarande lite fett på högra sidan men vi närmar oss. Hade också problem med att den förgasaren flödade men ett byte av nål och flottörhus kurerade det.

Några retliga oljeläckor har jag fått fixa men sådant hör ju till på en nyihopsatt hoj.

Jag är extremt nöjd med kopplingen som är så lätt, så lätt. :D Mycket lättare än på de flesta nya hojar jag provat och ändå helt utan slir. Suveränt!

18"hjulen på Akrontfälgar känns också väldigt bra. Bromsarna är okej men inte så mycket mer.

Elsystemet är bra. Känns roligt att ha fått till trådarna direkt utan att egentligen ha pysslat med dylikt tidigare. Laddningen är så pass bra att jag kan ha en 55 watts H4-lampa i strålkastarhuset.

Mer att göra:

¤ Flytta tändspolen. Kanske får plats mellan oljetank och batterilåda.

¤ Sätta på en backspegel. Är riktigt obehagligt att köra på vältrafikerade vägar utan backspegel, tycker jag.

¤ Fixa en transkåpa. Det skramlar rätt bra om torrkopplingen. Kanske testa att göra en avgjutning i glasfiber av orginalkåpan. Sådant har jag inte provat innan.

¤ Löda alla elanslutningar.

¤ Fixa driv till instrumenten. Är det någon som har ett varvräknardriv till salu?

¤ Svetsa en fot på sidostödet. Jag fick kapa ner det sedan jag ekrat ner till 18"

¤ Sätta på ett oljefilter-kit.

Tack för nu! Jag kommer säkert på mer grejor att pyssla med vad det lider.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Ser härligt ut :D Det känns som om jag kört alldeles för lite i år, måste försöka åtgärda det till nästa säsong.... men det känns som man tänker varje höst.
På tal om backspeglar så tycker jag också det är obehagligt att köra utan samtidigt som jag tycker det förstör utseendet på en caféracer med backspeglar.
Jag hittade en hjälm http://www.reevu.com/ som jag tänkte jag skulle försöka få tag i och prova till nästa säsong, tanken verkar ju bra och hjälmen får en utökad funktion förutom som skydd.
Jag har hittat en kille som räknar med att importera den, ska bara komma överens om ett sätt att få hem en hjälm med returrätt om den inte håller måttet och passar.
/Magnus
 

Kim

Administrator
Ser bra ut Bjarne! Du tänker inte göra mer filmer?? :D

Jag har åkt PÅ TOK för lite hoj i år, av olika anledningar och på gott och ont har jag prioriterat annat trots den fina sommaren.

Förhoppningsvis orkar jag göra klart hojen i vinter för sommaren som kommer så kanske man tar en långtur runt i landet och hälsa på lite folk. :)


Med vänlig hälsning, Kim
 
Top