Dominator kafferäser

Så har den gamla Dominatorn äntligen kommit ut på egna hjul! Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för undertecknad...

9_004dom_1.jpg


9_001dom_1.jpg


Nya 18"alu-fälgar både fram och bak och däck med dimensionerna 100/90 och 110/90.

Renoverad 650SS-motor mellan rambenen. Nu återstår att klabba ihop transmisionen och att få ihop ett el-system. Det blir ny högeffekts-alternator och en power-box. Har inte bestämt mig för tändsystem än. Lutar åt att jag kanske låter brytarna sitta kvar medan jag funderar vidare. Jag lär återkomma med dumma frågor på el-avdelningen vad det lider.
 

Hans Jönsson

Active member
Vacker man blir nästan tårögd :D och du det fins inga dumma frågor bara svar, har du några frågor på elen kan jag nog hjälpa dig.
Mvh/ Hans
 
Tack för responsen, pågar!

Jo, peashooters är väldigt vackra.. på Commando! På en "Manx-alike" föredrar jag personligen mini-zoom eller korta megafoner för att försöka få det där korta, stabbiga bulldogutseendet som Manxen har.

Jag återkommer.
 

Kim

Administrator
Jag förknippar Norton med just peashooters, är väl därför jag gillar dom så mycket.. :) Tord Ahlins Commando har jag sneglat efter sen jag var 15.. :)
 
Tack, Per!
Jo, det börjar väl bli cykel av delarna. Just nu väntar jag på ett paket från Jolly Good Old Britain med ett belt drive kit, ny alternator och andra dyrgripar.

Kim skrev:
Tord Ahlins Commando har jag sneglat efter sen jag var 15.. :)

Det kan man väl kalla en lyckad prägling!
 

Per G

New member
Läckert motorgodis, blir litet avis på dig. Blir ju inte så mycket beltdrive på en Big Four -29 och det dröjer innan Commandobygget ska startas på allvar.

Dessutom så accelererar du snabbare än mig, jag gör bara 0 till 85 på 2 sekunder så du vinner den tävlingen :D

Hälsningar,
Per
 
Ja, det var väl inte helt livsnödvändigt med remdrift men när man nu ändå har transen nere och plånboken öppen så... Och frestelser är ju till för att falla för! Sedan får man väl försöka intala sig hur skönt det skall bli att slippa oljesöl och slirande koppling.
 
Det går sakta framåt. Nu är i alla fall rem, koppling och alternator på plats. Kopplingskorgen skrapade i innertransen (gammal och bucklig) så jag bestämde mig för att helt enkelt fimpa den. Då transmissionen går torr skall den ju ändå bara hålla ytterkåpan på plats och för att bara agera kåpfäste är den löjligt tung. Nu blir det öppen belt. Jag tänkte göra några fästen senare för att kunna häkta på ytterkåpan vid besiktning och liknande.

Stator och rotor är nya. Alternatorn är 16 A enfas. Jag har ännu inte bestämt mig för tändsystem. Här sätter jag enkelhet i främsta rummet. Både när det gäller installation och underhåll. Tri- Spark? Pazon? Jag vill ha ett enkelt och basic elsystem med bara det nödvändigaste; tändning, hel/halvljus, baklyse, tuta. Nu sitter det brytare på hojen, vilket jag i och för sig inte har något större problem med. Däremot innebär det väl fler komponenter och sladdar än ett system där trådarna bara försvinner in i en svart magisk låda. Vi får se, inget är ristat i sten.

9_033transm_1.jpg



9_036transm_1.jpg
 

camenius

Well-known member
Mycket interessant att följa dig. Ligger ju något/några steg efter och har intalat mig själv att under hösten måste jag bestämma, om det ska bli transkedja eller belt.
Under tiden jag funderar på detta, vad sitter dina mätare i? Hemmasnickrat, "uppböjda" original...? Gärna bild tack. :D
Gillar ditt färgval, något som jag också ska bestämma under hösten.
 
Instrumentpanelen är en handkapad bit alu-plåt bara. (Med dubiös finish :oops: ) Jag har inte bestämt mig riktigt för hur jag skall montera instrumenten ännu. Just nu är det kabeldragning som gäller. Jag hoppas att jag blir så pass färdig att jag kan starta upp hojen innan hösten och förhoppningsvis kunna provköra lite. Sedan hade jag tänkt pyssla med finlir under vintern. Bland annat behöver gaffeln ses över. Kronan är nog lite sned efter en dikeskörning för några år sedan. Sidostödet är för långt sedan jag ekrade ner till 18" både fram och bak och hojen står farligt upprätt. Ja, det finns massor med småpyssel att gå och greja med när den skånska regnperioden väl kommer.

Jag gillar också kulörerna. Den var så när jag köpte den 1995. Den röda metalliclacken är en Peugeot-färg med det intressanta namnet "rouge Lucifer". Jag fick med en burk med lite färg på botten och en lokal färghandlare fixade till ytterligare en liter. När jag köpte Manx-tanken valde jag att lacka den i samma kulör. Jag valde också att behålla original oljetank och batteriburk för att inte helt tappa Dominator-identiteten.

Hojen har använts ganska flitigt och det blir ingen concour-finish på bygget. Det får gärna synas att den används och alla skönhetsfläckar skall vara kvar. Däremot vill jag ha ett välfungerande maskinrum. Vi får väl se hur vi lyckas...
 

Bragfjord

Well-known member
Hej Bjarne! Det är kul och underhållande läsning ang. Ditt fina Cafe' Racer
bygge. För länge sedan (ca-1970) byggde jag om min Fastback till Cafe'-
-Racer, bla. satt jag dit Mini- Zoom dämpare för jag tyckte dom såg tuffa ut
men vid körning fanns bara halva effekten kvar,(ngt. överdrivet), tog bort
"silen i bak-stycket och cykeln gick bättre, men högljudd.
På den tiden kunde man köpa Dunstall-dämpare och med sådana blev allt
bra! MVH. Brage.
 
Jag har faktiskt ett par gamla äkta Dunstall Decibel liggande, ganska buckliga dock. Jag har kört med både mini-zoom och Decibelarna när det satt en 600-motor i hojen och märkte väl ingen större skillnad vad jag minns. Jag får testa mig fram och se när jag kommit så pass långt. Paul Dunstall kunde ju sina saker, har jag hört. Jag vill också minnas, som du skriver, att mini-zoomarna var rejält högljudda utan det demonterbara bakstycket. Man skall ju höra det härliga twin-mullret men jag gillar inte när det brölar alltför mycket. Det värsta är väl alla dessa korpulenta gubbar på brötiga Harley-Parkinson med öppna pipor. När man hör (o)ljudet närma sig förväntar man sig närmast en drag-racing hoj i full fart. Istället kommer det en amerikansk vibrator med två meter brett styre i måttlig hastighet. :roll:
 

camenius

Well-known member
Bjarne Petersen skrev:
Man skall ju höra det härliga twin-mullret men jag gillar inte när det brölar alltför mycket. Det värsta är väl alla dessa korpulenta gubbar på brötiga Harley-Parkinson med öppna pipor. När man hör (o)ljudet närma sig förväntar man sig närmast en drag-racing hoj i full fart. Istället kommer det en amerikansk vibrator med två meter brett styre i måttlig hastighet. :roll:

Just så, just så. :upp :upp
 
Top