Skip to main content
NYHETER

Roadstern fyller femtio år i år!

Commandons Roadster-modell visades upp sent 1969 för att efter några månader dra igång kommande års säsong. Och det lyckades den med. För visst sålde Fastback bra och visst blev Sportmodellen populär, men varken dessa maskiner eller någon av de senare modellerna sålde lika bra som Roadstern. 

Mellan Fastback och Roadster fanns visserligen en slags ”mellanmodell” som kombinerade design från Fastback och den kommande Roadstern, den kallades fantasilöst för Model R, men av den tillverkades enbart 200 exemplar och modellen försvann efter tre månader. Roadstern övertog Model R:s nisch och levde vidare ända fram till 1977, då som skivbromsförsedd 850-modell. Ingen annan modell levde så länge.

Designen hämtades främst från Sportmodellen, något som bland annat syns på tidigare Roadster-exemplar som har kvar den kromade ringen runt lyktan. Roadstern behöll dock avgassystemet nerdraget. Mer praktiskt och hela modellen andades smidighet. 

År 1972 fick den skivbroms och 1973 omvandlades motorn till 850. År 1975 kom elstart, förbättrat isolastic, skiva bak samt fotbroms på fel, förlåt, höger, sida. Den producerades i hela färgskalan, från lysande gult, olika flake-varianter till svartaste svart med guldrand.

De försök som gjorts till relansering av Nortonmärket har också inneburit modellpresentationer där designen tydligt flörtar med just Roadstern.

Hojarna på bilderna är tagna på olika Nortonträffar och fler är inte strikt original. Grattis Commando Roadster!