Poker händer räknemaskin

  1. Online Casino Riktiga Pengar Ingen Bonus: Från och med denna recension kan du spela 223 online slots när du registrerar dig.
  2. Regler För Kasinospel - Som ett av de snabbaste utbetalningskasinona i Kanada kan du också betala med Interac eller PayPal, vilket gör detta kasino mycket Kanadensiskt vänligt.
  3. Casino Gratissnurr Ingen Insättning April 2025: Snurrar hjulen på den högsta insatsen.

Hur man spelar rotationen med roulette

Nya Riktiga Pengar Casino Ingen Insättnings Bonus
Och med nya slots som läggs till varje månad kommer du aldrig att få slut på spel att njuta av.
Go Go Casino No Deposit Bonus
Här kan du vinna mellan 4 och 8 Hell Spins.
BeGambleAware, en oberoende ideell välgörenhetsorganisation som tillhandahåller tjänster för förebyggande och behandling av spelberoende.

Gratis spins med bonus no nedladdningar 2024

Bästa Kasinomaskiner
Spel, som finansiella transaktioner på mjukvaruleverantörens inbyggda kassör, är säkrade med 128-bitars kryptering och stöder många betalningsmetoder från tredje part som eWallets och onlinebankinstitut.
Typer Av Spelautomater
Kontrollera om det du ville ta reda på inte har besvarats där.
Epiphone Casino 100 Free Spins Bonus

Skip to main content
NYHETER

Norton Commando 850 50 år!

Commandomotorn växer till en 850 år 1973.

I själva verket blev det inte ärliga 850 eller 849 cc utan mer exakt 829 cc. 

Den ursprungliga 750 (745 cc) motorn hade en borrning på 73mm och slag på 89 mm. Nu ökade man borrningen till 77mm och lät slaglängden förbli oförändrad.

Cylindern fick en delvis ny förankring mot vevhuset och samtidigt ett nytt utseende. Den ursprungliga 850 motorn var silverfärgad. 4 stycken muttrar vid cylinderfoten fick istället ge plats för 4 stycken långa insexbultar som nu går hela vägen från toppen av cylindern genom cylinderväggarna och ned i blockhalvorna. 

Silverfärgad cylinder och utjämningsrör.

850-serien börjar med motornummer 300 000 och kom i april 1973 men varför blev det just en borrning på 77mm kan man undra? John Favill som var en av nyckelpersonerna bakom utvecklingen av Commandon från 750 till 850 säger helt enkelt att det var den enda praktiska möjligheten då att på ett kostnadseffektivt sätt utnyttja Commandomotorns sista resurser.

En graf säger allt.

Genom att öka volymen på motorn fick man inte ut så mycket mer effekt däremot en jämnare effektkurva och framförallt ett mycket högre vridmoment på låga varv jämfört med 750. Ett annat krav var att motorn skulle vara mer tillförlitlig jämfört med resultaten från alla trimningsförsök med 750 som exempelvis med Combat-motorn. 

 

 

 

Att den sedan kallades 850 var helt enkelt det bästa sättet att marknadsföra den på.

Text: Toni Eklund

Källor: Norton Commando av Mick Duckworth.

           www.classicbike.biz/Norton.

           www.norvilmotorcycle.co.uk.