Nå er jeg tilbake
De siste ukene har vært frustrerende. Lekasjen i seg selv var kanskje ikke det værste, men jeg opplevde at det var en slags
logisk brist. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvor lekasjen kom fra. Jeg kan ikke forstå hvordan det kan komme opp fra dennne bolten.
Dette forde oljen må stige opp langs bolten.
Jeg tette godt runt bolten og inni bolthullet i toppen
Oljen i tunnellen er trykk løs, den renner bare ned til kammen og ned i bunnen av motoren.
I tillegg har jo jeg montert denne vakumventilen bak på veivhuset. Har sjekket at den virker, og det gjør den.
Det gjorde jeg på følgene måte: Kikket ned i oljetanken, (returen fra ventilen). Med en gang jeg starter blåser den litt og spytter og ut en del olje.
Så kommer det ikke mer, hverken luft eller olje. For å få en bekreftelse på at den funket tok jeg av ventil dekselet over en eksosventil for å slippe luft
inn i veivhuset. Da blåste det heftig bak i tanken. Altså: Ventilen virker utmerket og motoren er tett .
Det betyr at hvis oljen skal komme opp langs denne bolten må den stige oppover mot tyngdekraften og undertrykk.Det virker vanskelig....
I fortvlelsen skrev jeg til Matt hos CNW. Han kom med en tanke som jeg ikke har tenkt.
Han var enig i at det var ganske usansynelig at det kom opp langs denne bolten, den måtte komme fra et annet sted.
Og det kunne være mente han fra banjokoplingen til olje ledningen til toppen på høyre side, sykkelen har hele siden stått på sidestøtten.
Oljen kan hvis denne koplingen lekker følge toppen inn mellom ribbene og da komme ut over tredje ribbe forran, eller fra ventildekselet over
innsugnings ventilene og derfra inn itoppen og ut forran. Dette hadde jeg aldri sett etter. Han mente det var det eneste logiske.
Jeg tror og det var det, men jeg har ikke fått det 100% bekreftet. Det forde jeg har gjort flere forskjellige ting samtidig, skrud og strammet både her og der.
Men i hvertfall, nå har jeg kjørt 15 mil og ettertrekt toppen to ganger, og alt ser bra ut
Hva dette prosjektet har gjort med motoren vet jeg ikke ennå . Foreløpig har jeg kjørt veldig forsiktig,
Men den kjennes sterkere ut på et vis. Målte kompresjonen i dag , den viste 11,5 til 12 bar
Regnet den til å være 9,2 til 1, men jeg er ikke sikker på om jeg rekner riktig, kan noen hjelpe meg her
Boringen er : 77,5 mm
Kompresjons kammer + ventil lommer i stempelet er: 51,2 kubikk cm.
Stempelet går : 0,2 mm over sylinder toppen
toppakning er : 1 mm.
Og slaglengden er jo 89 mm
Dette fikk jeg til å bli 9,2. Er det riktig :?:
View attachment commando.JPG
Nå ser jeg lyst på sommeren og har planlagt å ta turen til Vestkyst treffet i år igjen (hvis været holder) I fjor holdt det ikke
Så i år må det jo bli bra.
Så sees noen av oss der
Vidar