Viktigt, obs!: Besiktning av Commando!?

Kim

Administrator
Enligt vad jag förstod av ovanstående skribenter så står det "tydligt angivet" alltså inte stansat.

Magnus_750S

New member
Jag antar att jag får åka till besiktningen på vinst och förlust. Det känns i alla fall skönt att veta vad det står i regelverket så att man kan argumentera för sin sak om det skulle behövas. Jag får återkomma med hur det gick.

Kim

Administrator
Åk inte till den besiktningen där han med kniven jobbar bara, då skär han väl sönder en soppa slang eller nåt...

Magnus_750S

New member
Var och besiktade idag utan någon som helst kommentar ang ramnummer. Jag antar att de är snälla här i Linköping.

Däremot besiktade jag min gamla BSA för ett par veckor sen i Mjölby och där var diskussionen på gång tills jag kunde visa dem var ramnumret var instansat. Det känns som roulette hela ämnet...

Per G

New member
Jag har noterat att det är en hel del Commando som helt saknar hastighetsmätare.
Finns det någon gräns, dvs årsmodell, när det måste finnas?

Per

Kim

Administrator
Per G, samtliga av mina hojar behöver varken ha hastihetsmätare, blinkers och bromsljus. Har för mig gränsen går vid 74. Då får du strul med mätaren inför besiktning så är det bara att plocka bort den!

Per G

New member
Tydligen så är det så att har du hastmätare monterad ska den fungera.
Kan det vara -74 och framåt som gäller för hastighetsmätare?

Vad gäller broms så ska min -74 ha bromsljus på handbromsen men inget krav på bakbromskontakt, det är krav fråb -76.

Per

Per G skrev:
Kan det vara -74 och framåt som gäller för hastighetsmätare?
Per

Nej, hastighetsmätare skall enligt Vägverkets författningssamling finnas på mc av 1975 års modell eller senare: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm#_Toc38949601

Robban

Member
"Nej, hastighetsmätare skall enligt Vägverkets författningssamling finnas på mc av 1975 års modell eller senare"

Samma sak gäller blinkers och bromsljus.
(Sen tror jag också att de äldre får bullra en aning mer än de nyare hojarna :D )

Kim

Administrator
Buller är väl 103 db om man inte har dispens, och om det inte står nåt lägre i regbeviset.

tr5

New member
Per G skrev:
Tydligen så är det så att har du hastmätare monterad ska den fungera.
Per

Om man tejpar över glaset är det ingen hastighetsmätare.
Min mätare har gett upp. Till besiktningen har jag de två senaste gångerna tejpat med eltejp och skurit rent med skalpell innanför sargen så att det ser lite snyggare ut.

tr5 skrev:
Min mätare har gett upp. Till besiktningen har jag de två senaste gångerna tejpat med eltejp och skurit rent med skalpell innanför sargen så att det ser lite snyggare ut.

Listigt... 8)

Kim

Administrator
tr5 skrev:

Jag gjorde likadant på Kawan.. :D