Viktigt, obs!: Besiktning av Commando!?

krister

Member
Hej alla
hoppas att jag inte krånglar till det men på min Commando 1972 så var det både plåtbricka och stansat nummer i styrhuvudet ,plåtbrickan tog jag bort då jag inte ville förstöra den när jag monterade kåpa i mitten av sjuttiotalet, sedan försvann den i en flytt och det har aldrig framkommit några klagomål vid besiktningen.Sedan drar jag mig tillminnes att exportmaskinerna till "Amerikat" inte blev med ramnummer på grund av att där används bara motornummret som identifikation enligt hörsägen.

kristerT
 

camenius

Well-known member
Det där med Usa stämmer, det vet jag sedan mina tripplar, men att din hoj har både instansat och plåtbricka är nytt. Var helt säker att inga Commando hade instansat nummer, men det stämmer alltså inte!

Det intressanta är att i ditt fall kan vi var säkra, du har ju haft den från ny!
 

krister

Member
hej
det var nog lite rörigt på Nortonfabriken de sista åren ,och personalen behövde dricka Te ibland,det kan tänkas att dom tog vad dom hade till hands och att det inte alltid stämde med vad beställaren förväntade sig,om nu en marknad krävde plåtbricka och en annan krävde instansat nummer samt att en tredje marknad som inte använder nummer alls så kanske det är naturligt att förse alla ramar med bricka och nummer och leverera lika till alla ,det borde förenkla produktionen ,sedan var det en tid i förändring med nya regler om blinkers ,bromsljus ,hastighetsmätare,vänsterväxel samt avgaskrav så kanske även ändringar på ramnummer och identifikation.

Krister
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag tycker Kristers förklaring låter trolig. På min 71:a är ramnumret stansat till höger på styrhuvudet, just under plåten. Stansningen ser ganska proffsig ut. Misstänker också att det är originallacken som sitter på ramen och det syns att stansningen är gjord före lackering.

Själv har jag kanske bidragit till framtida förvirring genom att fästa en pytteliten dekal "750 Commando" från en plastbyggsats på ramen.
 

camenius

Well-known member
Blev idag uppringd av en teknisk expert fån SBP. Vänlig och bra att prata med. Han visste inte mycket om mc, (varför ombads han då ring mig i detta ärende, kan man ju undra) men förstod problemet och menade att det ska räcka att man visar dokumentation som styrker att Commandon enbart har en plåtbricka. Den medlem i Stockholm som råkat illa ut trots dokumentation, "måste ha träffat en besiktningman som var övernitisk, trist!", var hans kommentar.

Vad ska vi då göra? Jo, enligt den här experten, ska vi slå in numret i ramen själva. Det är vad de rekommenderar andra att göra i liknande fall (exmpelvis HD som importerats från USA). Använd sju millimeters, inget annat. Vilket typsnitt hade han ingen synpukt.

Vad händer om man använder åtta då? "Ja, det går väl det också..."

Om någon inte gör det och får problem, hur mycket dokument som än visas? Vad gör han/hon? "Då ska de kontakta, eller be besiktningmannen kontakta, "teknisk service" så kan vi hjälpa till"

Finns någon dokumentation om detta i er databas (med tanke på vad boda berättade)? "Inte vad jag vet. "

Jag fick också ett annat spår, en besiktningskille som är mycket mc-intresserad och finns i Hässleholm. Min kontaktman tyckte jag skulle kolla med honom, han kan sådant här mer i detalj. Återkommer efter att hört med även honom.

Förhoppningsvis kan jag senare -både här och i Nortonisten- ge alla intresserade ett kontaktnamn, som vi kan hänvisa till. Blir troligen den person jag pratade med, alternativt killen i Hässleholm.
 

camenius

Well-known member
Min andra kontakman på SBP var suverän. Ingen tveksamhet där, Vi får gärna kontakta honom om vi får problem och han kommer att citeras i nästa nummer. Ungefär så här sa han (Rickard Bruzelius i Hässleholm):

I TS nya föreskrifter står att alla fordon från och med 1969 års modell ska ha chassie/ramnummer instansat i ramen! Inte bör, ska!

Ingen besiktningsman kan töja på bestämmelserna, utan ska följa detta i detalj, så är det. Ingen kan göra lite som man vill, utan reglerna ska följas.

Det man då kan göra -och som många gör i liknande fall- är att antingen slå in numret hemma hos sig (det är alltså helt OK), eller så söker man dispens hos TS. Kostar några hundringar och alla som ansöker får ett OK från TS, i ett sådant här fall.

Klubben kan inte söka "generell" dispens för en modell, utan det måste ske för varje individuellt fordon!
 

camenius

Well-known member
Nu får myndighetskontakterna vila någon vecka. Sen ska jag ge mig på TS och oskicket att skriva "Norton/dustall" i våra reg-papper!
Resultatet av detta har vi sett på Blocket, två Duntsall-Norton (Dominator) från 1958. Antagligen enbart okunskap i dessa fall, men framöver kan man ju ana att vissa hojar presenteras så av ett visst ekonomiskt tänkande...
 

Weine

Member
MVG till dig Lasse för ditt detektivarbete med commandoramnumer. Är en av de som behöver stansa in ramnumret på styrhuvudet eller söka dispans hos TS. Tur att man har besiktigat i sommar då har man ju tid på sig till nästa besikting som är september 2011. Men det kanske är lika bra att ta tjuren i hornen och få det instansat med detsamma.
Oj så mycket nytta man har haft av att var medlem i nortonklubben.
Ha det bra
Weine
 

Per G

New member
Jo, bra jobbat Lasse!!
Har du satt tänderna i något så .....

Själv har jag ramnumret stansat på styrhuvudet bredvid plåten på min Dustall-Commando :D :D

Hälsningar,
Per
 

tr5

New member
camenius skrev:
Använd sju millimeters, inget annat. Vilket typsnitt hade han ingen synpukt.

Fick du några kommentarer om teckenstorleken av Rickard Bruzelius, eller är det 7mm som gäller? Bara så man inte står där och får underkänt pga av en sån detalj.
Lite surt att behöva ändra isåfall.
 

camenius

Well-known member
Weine, Per: Tack, det värmde!. Det är kul när klubben kan underlätta ett ägande av hojarna.
tr5: Det är sju millimeter som gäller. Lycka till med bankandet! :D
 

Weine

Member
Hej där ute

Är det någon som har en aning om hur man får tag i 7 mm sifferstämpel?
Har mailat olika leveratörer och får till svar att 7 mm inte finns, det närmaste är 6 eller 8 mm. Har även mailat transportstyrelsen och bilprovningen men väntar på svar.

Weine
 

Weine

Member
Hej
Änglar finns dom? Javisst finns dom. Nu kommer jag ju få ett ärende att besöka dig, nästa sommar. Och få några härliga nortonmil. Vi hörs

Weine
 

Magnus_750S

New member
Hej allesammans.

Jag är en ganska ny medlem och detta är mitt första inlägg i forumet. Jag heter Magnus, bor i Linköping och har en 750S från -69. Jag läste artikeln om ramnummer i senaste medlemstidningen och bestämde mig för att kontakta Transportstyrelsen för att få reda på hur man får dispens från kravet på instansat ramnummer då hojen snart måste besiktas. Efter en del krångel kom jag i kontakt med Dick Thörn på dispensavdelningen i Borlänge. Det intressanta var att han tyckte att jag borde besikta hojen som den var. Han läste högt ur regelverket och det enda kravet var att ramnumret var tydligt angivet, INTE instansat. Dessutom sa han att reglerna inte ändrats och att om hojen blev godkänd vid registreringsbesiktningen 2006 så gäller samma regler idag. Han hade svårt att se hur man ska kunna få dispens från regler som inte finns.

Är det något i detta ärende som jag missförstått?
 

camenius

Well-known member
Nejdå, du har inte missförstått något. Men våra myndigheter är i ett tillstånd av kaos, fullständigt kaos. Ingen vet vad den den andre säger och gör. Det gäller såväl internt som mellan olika myndigheter.

Du fattar dina egna beslut, naturligtivs, men om jag var som du så skulle jag lyda den lokale killen. Om inte han protesterar mot din plåtbricka, fortsätt att köra så som du gör diag tills du stöter på en annan reaktion.

Weine här i klubben har varit i kontakt med myndigeter och fått helt olika råd från dem. I nästa nummer av Nortonisten ska jag samla ihop dem. Men i dagsläget går det uppenbart inte att lita på någon, eftersom sekunden efter att en talesman hävdar något, hävdar en annan (person eller myndighet) det motsatta.
 

Weine

Member
Fullständig kaos stämmer precis TS och BILPROVNINGEN verkar inte ha något samarbete olika versioner på samma fråga.
Har varit och pratat med personalen på den lokala stationen där jag brukar besikta och frågat dom svarade att du kommer väl hit och besiktar då är det inga problem
Weine
 

Kim

Administrator
Om det står att det bara ska vara tydligt angivet då ska man inte behöva stansa in det, då är det det som gäller oavsett vad lokal besiktningspolis TROR, godkänner man då inte commandons lilla skylt så är det fan tjänstefel. Nää, stå på er och börjar besiktningsmannen hetsa säg åt honom att ta fram regelverket, sen kan man efter att konstaterat att vi har rätt bangla boken i skallen på besiktningspolisen.

För övrigt finns det även bilar som bara har skylt och inget instansat nummer.

Sluta håll på och förstör era cyklar genom att stansa in en massa fula siffror i onödan utan se till att era besiktningpoliser läser regelverket det är min uppmaning!

Mvh Kim
 
Top