Viktigt, obs!: Besiktning av Commando!?

camenius

Well-known member
Har haft kontakt med en medlem som är urförbannad på både transportstyrelsen och Bilprovningen. Jag förstår honom.

Den viktigaste frågan är denna: På flera orter underkänns Commando-modeller eftersom cyklarna inte har instansat nummer i ramen. Medlemmen i fråga har tagit med kopia från böcker som visar hur plåten är beskaffad och sitter. Därtill visat brev från Mick Hemming och Norman White. Inget har hjälpt.

Jag ska kontakta SBP och höra vad de rekommenderar Commandoägare att göra. Detta för att lyfta fram frågan i Nortonisten. Vill dom att vi ska slå in numret? i så fall, vem ska göra det, var och så vidare..

Någon som råkat ut för samma sak?

(Det andra ärendet är att TS skriver Norton/Dustall på våra papper. Detta skapar förvirring vilket ju redan synts på Blocket, där två Norton Dunstall från 1958 var till salu för en tid sedan!)
 

Kim

Administrator
Är det original utan nummer så ska det vara så punkt slut. Ring till högsta hönset på SBP och tala om för den göken hur det ligger till så löser nog han det problemet.

Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Dessutom kan man ringa deras tekniska avdelning:

Tekniska frågor
Telefon: 0771-600 800
Måndag - fredag: 09.00-16.00
 

camenius

Well-known member
ja, va tusan tror du jag gjort? Sitter här och gnäller? (Någon söt farbror ska ringa mig "inom kort", från tekniska avdelningen.)

För att var allvarlig, jag vill ha in fler kommentarer från personer som kan ha råkat ut för samma sak. Jag menar att vi som klubb ska ta en seriös diskussion med dem, inte bara yla så där på forumet, så att vi får klarhet i hur Commandoägare ska hantera det faktum att de inte har numret instansat i ramen. Hur ska de, enligt SBP, agera?

Ska även höra med mchk, det borde finnas andra märken/modeller som råkar ut för samma sak.
 

Kim

Administrator
Alldeles riktigt, samla ihop så många berörda som möjligt så kan man ta diskutionen sen. Men å andra sidan så har det ju vid nåt årtal varit helt okej att inte ha ramnummer och det får ju SBP ta i beräkning.
 
För ett antal år sedan undrade en besiktningsman om det inte fanns ett instansat nummer på hojen. Jag svarade att det aldrig har funnits. Jag blev inte underkänd men han tyckte att "det kunde vara bra med ett ramnummer instansat till nästa gång".

Tja, i detta fall har jag faktiskt fallit till föga och knackat in ramnumret på styrhuvudet. Tycker inte att det är världens största grej... Hade min hoj varit strikt orginal och i super-duper muséumsskick hade jag kanske opponerat mig, men nu...nä.
 

Kim

Administrator
Fast jag tänker lite såhär, man kanske har en nylackad ram och så kommer SBP och ska helt plötsligt ha ett instansat nummer trots att det gått bra i 30 år utan? ;)
 

camenius

Well-known member
Jag anar att Commandoägare kommer att få problem framöver enligt de kommentarar jag fått. Det är alltså inget löst svammel.

Det är därför jag initialt vill ta upp det i tidningen och menar att vi seriöst ska diskutera med dem.
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag har ramnumret instansat i styrhuvudet, till höger om plåten. Jag har ägt min Commando sedan 1983 och har inte stansat in numret själv. Undrar vem som stansat, tidigare ägare eller kanske importör? Matching numbers visade det sig vara i alla fall.

Det står Norton/Dustall-Norton på ett och Norton/Dunstall-Norton på ett annat av mina regbevis. Det som man stavat rätt till Dunstall på är utfärdat 15/8 2008.

Det som inte är så lyckat är väl att prislappen på en äkta Dunstall är högre. Och de slarviga regbevisen öppnar för missförstånd/lurenderjeri
 

Weine

Member
Jag har haft min commando, sedan hösten -71 och ramnummer är stansat på en aluminiumplåt som sitter på styrhuvudet, med fyra popnit. Kan inte tänka mig att det skulle vara ändrat från det cykel var ny 1969. Det är samma nummer instansat både på plåten vid styrhuvudet, vevhus vid cyliderfoten och växellådan. Hur det är med den andra commandon har jag inte kollat men får ta mig en titt. Tycker att det är bra om man försöker att påverka transportstyrelen för det måste ju var så att samma regler skall gälla oavsett var man besiktigar sin hoj.

Weine
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag har kollat med en kompis som samlar bilar och han menar att fordonet skall besiktigas så som det var vid leveranstillfället. Han har varit i kontakt med transportstyrelsen i liknande fall, och även fått ett skriftligt besked därifrån.

Det kanske går att få ett skriftligt klarläggande från transportstyrelsen?
 

camenius

Well-known member
Klargörande:
1. Det är i dagsläget inte Transportstyrelsen, det är SBP som utför besiktningarna och som nu -i vissa fall- följer ny praxis! Hur beslutsvägarna går, alltså hur vi kan påverka bestämmelserna (antar att det inte är lagar) håller jag på och försöker få klarhet i.

2. Inget har ändrats på de olika Commandomodellerna! Det har alltid och på alla varit plåtbricka. Det är SBP som plötsligt börjat tillämpa annan praxis!

Lasse L: Eventuellt ringer jag dig för att komma i kontakt med din kompis. Framförallt om det stämmer att han har papper. Är du säker på att han har fått det från TS?
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag tar reda på mer bestämt vem eller vilka han varit i kontakt med. Det skriftliga gällde avgasreningskrav på en sportbil från sjuttiotalet.
 

tr5

New member
Heder åt dig Camenius för att du agerar. Jag har hittills inte haft några problem med detta, men uppskattar ditt initiativ. Sånt här är ju jättebra om vi kan använda klubben till.
 

boda

Member
jag har sett i deras papper (dator) att Commandon har ramnummret
på en plåt och inte stansat i ramen
jag råkade ut för en ny besiktningsman för några år sedan som inte ville
godkänna min commando och han fick gå och titta efter
sedan blev den godkänd
Boda
 

camenius

Well-known member
Det där var en bra information! Mycket bra. Varmt tack för den hänvisningen. Ska nyttja den och se vart den leder när jag blir uppringd (förhoppningsvis) av SBP. Om detta stämmer ska vi sprida kunskapen vidare till alla Commandoägare i klubben.

SBP-experter lovade att höra av sig "inom kort", när jag pratade med deras pressansvarige. Vad det nu betyder?

Eftersom jag är humanist tror jag dels på förnuftet rent generellt, dels på att även "bilprovare" är intelligent folk. Här i Västerås är det bra folk, men fick höra hårresande stories av (omdömesfulla) personer från Småland på Bankrydsträffen i somras.

Ett bra sätt att slippa problem (i denna fråga) är att kliva ett steg upp i kvalitetstrappan och skaffa sig en Atlas. Eller varför inte en 16H? (sorry, kunde bara inte låta bli!)
 
Top