Trumbromskonvertering

tr5

New member
Snyggt!

Tack för bilderna.
Jag pratade med Torsten i förrgår och var då inne på att han ska göra en total makeover åt mig med bryggor, omslipade nockar och skicka med bromsband som jag skulle få limmade här hemmavid och sen själv svarva in.
Tyvärr stötte jag på patrull på bromsverkstan, blev nästan rullad i tjära och fjäder med evigt besöksförbud när jag nämnde att jag ville ha egna ej asbestfria band limmade.
Nu är jag på inget sätt rabiat när det gäller moderniteter. Jag tror nog att det numera finns asbestfria band som är mycket bra. Frågan är bara vilka och var de finns.
Fråga 2 är hur tjocka de behöver vara för att få till det optimalt med omslipade nockar.
Det ser ut som om det får bli lite mätövningar i garaget ikväll.
 

Nortti

Member
Bytte gaffel. Monterade ju trumbroms men nånting måste ju vara fel.
Bromsverkan är som att streta med foten eller efter modifiering, som att streta med båda fötterna :(

Nu får någon tala om vad som är fel.
Räknar nu upp vad jag kan tänka mig:
- Nortons dubbelnockade trumbroms suger.
- mitt exemplar suger
- trumman är för sliten
- ferodo brobsbackarna är av undermålig kvalitet
- bromsförstyvningskitet påverkar något negativt på något sätt.
- Något annat skall justeras
- skit bakom spakarna / mekanikern bör bytas.

Först saknades bromsverkan helt så jag öppnade och kollade "slitaget"

126_slitage_1.jpg


Sedan svarvade jag. Vette gudarna ifall det blev rätt det heller.
126_bromssvarv_1.jpg


Fårväl öppna på nytt och se hur det ser ut nu. Var justerar jag nu?
Används länkaget för injustering? I så fall hur.
Tips mottages tacksamt.
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
viktigt är att det centreras o hamnar i rätt läge, men det antar jag du har koll på. Minns en av de första gångerna jag hade isär min och satte ihop den igen, bromsverkan var då i princip obefintlig.
Numera monterar jag ihop det hela men drar inte åt hjulaxeln utan snurrar först hjulet och bromsar det några gånger sen bromsar jag, håller bromsen ansatt och drar då åt hjulaxeln då brukar det bli bra.
lycka till.
 

Nortti

Member
Magnus. Tack för tipset.
Önskar nästan att jag kunde säga att det tänkte jag inte på.
Tyvärr så gjorde ja det MEN jag glömde när jag monterade....

Hoppas att det hjälper och att det inte är något värre.
 
Används länkaget för injustering? I så fall hur.

Saxat från Norvil:

Setting The Link Rod

1. Take out the top clevis pin.

2. With the help of a second operator, apply both the top and bottom levers fully, adjust the length of the link rod by slackening the link rod locknut and screwing the link rod end in or out until with the linings still in contact with the drum the clevis pin can be refitted.

3. Secure the link rod locknut.

4. If necessary, carry out adjustment on the cable adjuster.

5. Please note that the brake plate centre hole is made oversize. For final adjustment, it is important to centralise the brake by spinning the wheel and applying the brake fully, holding the brake on whilst tightening the right-hand axle nut.
 
Top