Trumbromskonvertering

Tyvärr består min 850-motor fortfarande av en hel hög delar, så någon vägrapport kan jag i nuläget tyvärr inte dela med mig av. Jag ber att få återkomma i ämnet.

De recensioner av kitet jag sett har bara varit odelat positiva. Det tillsammans med ett flertal nära-döden-upplevelser med den gamla enkelnockade bromsen gjorde att jag inte tvekade om inköp av en TLS-sköld och Stiffening-kitet. Delarna verkar vara av fin kvalitet och passformen var i alla fall god.

En Fontana hade inte varit dumt men det känns ju lite fånigt med en broms som kostar lika mycket som resten av hojen.
 

camenius

Well-known member
Håller definitivt med om prisaspekten kring Fontana. Vad gäller Grimeca så menade Torsten att det är för tungt för att vara bra. Originalet i magnesium var betydligt lättare än de som nu finns på marknaden och medför att bromsen inte är värd pengarna. Enligt Torsten alltså.

Bläddrar för närvarande igenom alla mina Classic Bike från 90-talet och hittar många renoveringar/hojbyggen där TLS-kitet nämns. Och då enbart positivt, så det blir troligen ett sådant.

Kikar samtidigt på olika tank-alternativ i artiklar och på bilder, även på din. Finns en uppsjö men med lite tur hittar jag en snygg och bra på marknad eller bland våra medlemmar.

Norvils tillbakaflyttat-kit står också på inköpslistan. Liksom belt och olika avgas/ljuddämpar-idéer.

Dock, av erfarenhet inser jag att detta projekt inte ska påbörjas mer än mentalt, medan de nuvarande pågår. Jag är lite för ivrig och för många projekt på G samtidigt, slutar bara med att nå´t av de påbörjade projekten blir "stående". Fördelen är att jag får tid att fundera vilken av hojarna som ska var original och vilken som ska byggas om, Altasen eller 650SS:an.
 
A

Anonymous

Guest
Fanns det någon motsvarighet till "stiffening kit" från Norvil, original på sena TLS-bromsar?

Vad kostade kitet totalt med frakt och allt?
 
Jag fick ge 83.77 pund + 14.66 pund i VAT för kittet. Frakten för ett stort paket med många prylar i, bland annat avgasrör, kostade 48 pund.
 

Robban

Member
Halkade skrev:
Hej alla glada!

Vad är det för hjul som visas överst på sidan?

Letar förbrilt efter ett commando hjul.

Verkar som att entusiasterna har låst in dom i garaget så dom aldrig får rulla på vägarna igen?

Hjulet på den översta bilden tycker jag ser ut som om det från början har kommit från en Suzuki 750 (Vattenbuffeln).
Någon som har andra ideér?
Segla lugnt
Robban
 
A

Anonymous

Guest
Hej satt och slöläste gamla inlägg och kunde ej låta bli att komma med ett inlägg! ang "Torstens kommentar 28/7 2007.
Har tävlat och åkt gata med både ett 8" GRIMECA 4-backsnav som ett äkta 8" FONTANA 4-backsnav (båda med tillhörande hjul 8) .....)

Vad det gäller Grimecat var det inga som helst problem att låsa framhjulet i +150kmh om man ville, bromsade på samma ställe som cyklar med dubbla skivbromsar (ofta SENARE ).
Det var mycket lättdoserat oavsett väder,inga som helst problem att bromsa upp hojen på framhjulet utan att det kändes konstigt.
Enda modifieringar som jag gjorde var att byta till racingbelägg, ta bort dammskydden samt öppna upp luftintagen (slog bort alla aluminiumflänsarna i luftintagen) vilket gjorde stor skillnad.

Fontanat var visserligen lättare men vad det gäller bromsverkan kan jag inte påstå att det var någon större skillnad, utan snarare så att det var svårare att dosera bromsverkan speciellt i fuktig/blött väder.

Så summan av mitt resonemang/erfarenhet är att vill man åka med trumbroms med grym bromsverkan och har pengar liggande och "skräpar" så är ett Grimeca ett mycket prisvärt alterntiv.
Ett VACKERT alternativ! :D
 
Apropå Grimeca fick jag ett mailtips av en kompis om ett komplett framhjul med Grimeca-trumma till salu på Blocket. Nu har jag ju skaffat Norton TLS med tillhörande stiffening kit så det är inte aktuellt för min del men jag vidarebefordrar gärna tipset till hugade spekulanter.

http://www.blocket.se/vi/15010709.htm?ca=23_8_s
 
Hjulet på den översta bilden tycker jag ser ut som om det från början har kommit från en Suzuki 750 (Vattenbuffeln).

Det tror jag också. Nog är det väl från en Vattenbuffel? Döm själva:
9_1971_GT750_prototype_800_1.jpg

9_1972_GT750_articlepage1_620_2.jpg


De här trummorna dyker upp ibland på e-bay och de är inte gratis!
Sådär, nu har vi både italienskt och japanskt på forumet. Hoppas inte servern kraschar.
 
A

Anonymous

Guest
Tjenixen allihop!
Grimecahjulet på blocket ser tyvärrut att vara ett enkelknockat sådant
har dock ingen aning om hur effektivt ett sånt är.
Ha det bra i väntan på våren.
Magnus "sunshine" Carlson. 8)
 

Per G

New member
Det var lustigt, runt 76-77 var jag faktiskt på g att köpa en vattenbuffel men det slutade med att Suzuki reade ut RE5 wankeln för 9.000 och då blev den 5.000 billigare än 2-takten och samma prestanda så det blev en RE5:a.
Har inget minne av att buffelns trumma var så mycket att jubbla över rent bromsmässigt men den är ju snygg.
Man blir väl inte utspartkad från forumet bara för att man erkänner att man har ägt/kört japanskt ? :lol:

/Per
 
Vi har väl alla våra försyndelser i bagaget. Mina första hoj kom också från fel ö-rike.

Apropå RE 5:a blev det kanske en förlustaffär i alla fall med tanke på dess kopiösa bränsleförbrukning? Har läst om exemplar som i slutet av sina liv varit lika törstiga som kapten Haddock i Saharaöknen och sörplat i sig bortåt omåttliga fem liter milen.
 

tr5

New member
Per G skrev:
Har inget minne av att buffelns trumma var så mycket att jubbla över rent bromsmässigt men den är ju snygg.

Hittade den här jänkesidan och han verkar inte alltför imponerad av den enkelnockade Grimecan (till skillnad från dubbelnockaren)
http://www.vintagebrake.com/drumspec.htm

I think the double sided 180mm SLS Grimeca is a bit of a toad. It's weighs 11 lbs., 2 oz., has just OK linings, and the brand new one I have in here, has extremely sloppy actuating cam bores. There does not appear to be ANY machined surfaces on the shoes or backplates, save threads. The axle and actuating cam bores appear to be as-cast, with attendant tolerances. Even the splines and thrust faces on the actuating cams look to be as stamped/forged. Most discouraging are the "dead" end of the shoes, which are only semi-parallel to the actuating cam faces. That said, it can be made to work.

Att ha kört andra konstiga märken är inget att skämmas för. Du gör ju rätt NU!

Sånt som man bör tala tyst om är väl snarare t.ex. det faktum att jag har börjat räkna så här efter att ha besökt MC-mässan i GBG.

Låt se; om jag får 45 för Commandon, 35 för Trajan och 20 -25 för Hinckleyn, då har jag runt hundratusen. Då är det bara tretti kvar till den där underbara röda Ducati Sport 1000 S.

SÅNT skulle jag skämmas för! :oops:
 

Per G

New member
RE5 cykeln drog 0,6-0,7, gick bra, blev torkad av Kawa 900 men inget annat, det var ju inte många lugna mil man körde då. Kommer ihåg en resa då jag med passagerare och packning fick vattenplaning i 160, det var inte någon skön känsla men vi höll oss på hjulen :shock:

Kom förresten på att det här är 30 år sedan så det borde vara preskriberat (både hastigheten och att man ägt en J-p-n) :lol:

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Är jag den ende i klubben som är otrogen :oops: och har kompletterat garaget med en japs?
Risken finns väl att det blir fler, kliar i fingrarna så snart man är inne på blocket o ser att sportcyklar ifrån tidigt 80-tal slumpas bort, priserna påminner nog en del om hur det såg ut för engelska cyklar för 30 år sen.
Så det är bara att fylla på med leksaker oavsett märke o ursprung, huvudsaken pengarna räcker o man har kul under tiden :D
/Magnus
 

Per G

New member
När jag har fått skruva ett par vintrar till med Commandon så är jag lite småsugen på en S----- GT380 men det ska vara så gammalt att det är ekerhjul.
Ingenting ens i närheten av en Norton men kostar typ ingenting och litet kul med 2-takt :)

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Tvåtaktarna har helt klart en speciell plats i mitt hjärta, kul att ha en med samma udda böjelse i klubben :wink: , brukar få höra av frun när jag vart ute och skruvat med tvåtaktarn att "du luktar ju precis som när vi träffades".
Magnus
 

Per G

New member
Alltid kul med föråldrad teknik, det är ju det enda som man begriper sig på :lol:

Nyare grejor som man "skruvar" med dator och byter enheter är inte min grej. Tacka vet jag brytarspetsar :D

/Per
 

Nortti

Member
Tänkte återknyta till trumbromskonverteringen. För några år sedan sprack min bromsskiva "varvet runt" den lossade helt från navet :!: Tur i oturen så hade jag låg fart och hjulet låste inte....

Hur som helst hade jag ett framhjul med dubbelnockat 8" Tr...ph nav liggande i garaget. Jag gjorde ritningar på en adapter mellan Commandons gaffelben (infästningen för bromsoket) och bromsskjiölden samt en ritning på en klenare axel för att passa det klenare fabrikatets lagerdiameter.

Även om det är "fel fabrikat" så fungerar bromsen VÄLDIGT bra, faktiskt mycket bättre än skivbromsen. Snyggare trumbromsar finns det ju men den fungerar som sagt alldeles utmärkt. Har en komplett Commando trumbromsgaffel och skall väl byta till den någon dag så får jag jämföra bromsverkan.

Ifall någon är intresserade av ritningarna för adaptern o axeln så kan jag skicka dom i DWG eller PDF -format eller lägga upp en direktlänk för nerladdning.
 

tr5

New member
Tord Ahlin skrev:
Se till att ha ett "axelbrygga" mellanprimär och sekundär axelände på insidan av bromsskölden , skall försöka få in en bild.

Jag är väldigt nyfiken på hur du har gjort. Har du några bilder?
 
Top