Tid i garaget

Kim

Administrator
Jag har i alla fall börjat jaga delar till min commando. Original z-plattor och fotpinshållaren till högersidan.

Det som jag vet behöver göras inför våren är:

Fixa varvräknaren. La av förra sommaren, vajer skall kollas.
Kolla vad det är som läckt olja. Stor härlig pöl på golvet i garaget.
Kontrollera/åtgärda växellådan. Den nöp förra året.
Fixa med gasvajrar. Blir handtag med dubbla vajrar.
Fixa luftfilter. Eller nya gummin mellan förgasarna och burken.
Kolla varför bakljuslampan går sönder hela tiden. Tror på zenerdiod.
Fixa ny bromsslang till frambromsen.
Stoppa i ett nytt batteri som ligger på hyllan.
Montera z-plattor och original fästen för avgassystemet.

Listan är lång.. PUH!

Kim

Administrator
Det är packboxen till vevaxeln på primärsidan som är kass, tömde precis primärkåpan på olja och det kommer SVART olja där, den är ju röd annars.. Blir ett kul jobb att riva ner HELA primören! JIPPI! ;)

camenius

Well-known member
Har än så länge inte varit i garaget så mycket som önskat. Bara varit in för att sälja två hojar och sen stuvat in en nyköpt.

Inom kort är vårnumret klart och då blir det mycket.. hmmm... vårgrävning åt frugan i trädgården... och sen, äntligen, mysstunder i garaget. :upp :upp

Den nya står det inte Norton på. :shock: Vet att många inte gillar denna hoj, men själv har jag sedan 15-årsåldern varit svag för den, så... För en gång skull hittade jag en fin hoj till bra pris. Oftast en ovanlig kombination för mig. (Ja, båda bilderna är tagna idag! Här på Featherbed Meadows hålls vi inte med snö eftersom det är en tämligen opraktisk företeelse för oss hojåkare.)
6_69_frn_ulricehamn3_1.jpg

6_IMG_8782_1.jpg

camenius

Well-known member
Thunderbolt 650 från 69. Hade egentligen velat ha en 70, men skick och pris avgjorde.

För mig något av det snyggaste som finns. Smaken är olika, vet att många avskyr "äggmotorn".

Inget (vad jag vet) att göra på den, utom att besikta och köra. Min garagetid ska läggas på byte av bakdäck (Commando) och ihopsättning av Atlas.

Lasse L

Administrator
Personal
Kim: Jag har en z-platta till Commando över (vänster).

Passar på att lägga ut en bild på huset med garaget i förgrunden, det är isolerat. Borde inte räknas som en lyx här uppe.

20_garaget_2_1.jpg

Det senaste projektet i garaget är att sätta ihop en extramotor till mina 500-or. Har just fått tillbaka en aluminiumtopp från Ackes.

Kim

Administrator
Camenius.. Ahh, trevligt! Hoppas du får kul med din nya leksak, ser slank och fin ut! :)

Lasse L, Jag har ebayat z-plattor från england för 450kr inkl frakt, så nu har jag snart originalplattorna.. :) Avundsjuk på ditt fina garage! Jag har å andra sidan ca 30kvm garage som just nu är fyllt med prylar, ska tömmas hoppas jag och bli rent mekgarage!

Mvh Kim

camenius

Well-known member
Lasse: Nationalromantiker som jag är -och älskar röd/vita hus på landet- så tycker jag att du verkligen bor fint... bara du inte har någon stor väg i närheten som stör tystnaden.
Ibland fungerar min hjärna trögt, först idag fattar jag att vi har mötts! Du var ju på Äppelboträffen i somras. Du åkte strax efter att jag kom. Fattade detta först igår när jag skrev bildtexter i kommande vårnumret.

Kim: Den ser inte slank och fin ut. Den ser sagolik ut oc hstälelr det mesta i skuggan.

Lasse L

Administrator
Personal
Nej det går ingen större väg inpå knuten, däremot rinner Umeälven förbi på baksidan av tomten. Vi bor på södra sidan av Umeälven någon kilometer nedströms Vindelälvens tillflöde i Umeälven.

Umeälven är reglerad men har ändå ett hyfsat gäddfiske, har även tagit en och annan harr vintertid på isen alldeles utanför tomten. Ett tag hade vi pepparrot i trädgården så att man kunde ta upp färsk pepparrot till nyfångad gädda. Tyvärr blev pepparroten allt träigare med åren.

Kim

Administrator
Jahopp, garageäventyret fortsätter, mitt beslut i vintras att strunta i växelådsrenovering var visst dumt, den nyper när den blir varm, detta efter att jag torrkört den förra sommaren.. :oops: Blir att beställa ett renoveringskit lite snabbt så jag åtminstone kan få igång min commando om ett par veckor. :roll:

Kim

Administrator
Tja igen!
Fick hem hojen på släpkärra idag!

Har ägnat kvällen åt att riva hela lådan. När jag tog isär mellankåpan så ramlade det ur en liten flisa av en bussning. tog isär kickaxeln och 1.ans stora drev, bussningen på det drevet är kass, den är fnasad i kanten lite rejält.

Fortsatte plocka ur alla prylar och in och utgående axel hade skurit samman, knackade isär dom och bussningen till utgående axeln sitter fast på den långa axeln och är hur repig och ful som helst.

Passade på att även känna på layshaft lagret och det känns hackigt, och är ett kullager så detta ska givetvis bytas ut, troligen så köper jag ett kit från england med alla prylar.

Mvh Kim

Kim

Administrator
Sådärja! Nu har jag värmt i lagrena i lådan, och jag bytt lagret på kickaxeln. Dags att titta lite film för att se var jag ska fortsätta! :)

Tord Ahlin

Administrator
Kanske ide att mäta lite i hålen då för att se vad det blir för spel i lagren? - Så det inte blir för trångt.

Kim

Administrator
Hur menar du då Tord?? Lagrena är ju gjorda efter växellådan så dom har rätt mått, var uppe hos "grannen" och pressade i bussningarna i utgående axeln idag! :)

Tord Ahlin

Administrator
jo, en har ju alltid varit skepsisk till "icke original" så därför kan det vara ide att kolla måtten i hålen EFTER ipressning. Om de lämnat för stort mått på ytterdiametern (den yta som ipressas) så följer innerdiametern med och blir för liten. Det kostar ju inget att mäta menar jag.

Kim

Administrator
Ahh, detta är "genuina" delar som det så vackert kallas så allt ska stämma, när man känner på grejerna ihopmonterade så känns det som att spelen är bra, inget för tajt och inget för slappt.. ;)

Kim

Administrator
Nu har jag plockat ihop min låda, konstaterat att fjädern till växelmekanismen satt fel, det har aldrig krånglat även om det varit svårt att hitta friläge, med nya fjädern känns det jäkligt fint i växelväljaren! :) Nya x-ringar i kick och växelaxel, detta kommer senare att bytas ut mot packboxar när lite mer tid finns, det är ju lätt att byta ut kåpan sen! :)

Jag har tvättat kopplingen då växellådsolja runnit in i den, skruvat ihop primären och kopplingen.

Det som är kvar till morgondagen är att plocka ihop generatorn, fotpinnar och fotbroms sen hoppas jag att min Norton skall vara körduglig så man kanske törs ta sig en sväng sen utan mera haverier! ;)

Mvh Kim

Kim

Administrator
Jahopp, bara bekymmer.. :( Först hade jag fått växelväljarfjädern fel. Tog isär skiten igen och fixade det så det fungerade perfekt! Plockar ihop kåpan för att känna att ALLA växlar går i och alla utom fyran går i, drog av kåpan och petade till på "quadranten" och vips hoppade fyran i, det verkar vara för dåligt slag på den där växelväljargrunkan, det fungerade innan jag plockade isär eländet och jag har inte plockat isär växellägesmekanismen, just för att slippa såna här bekymmer. :(

Nån som har nån bra idé hur jag kan lösa detta smidigt eller är det bara att klyva lådan igen? Förstår inte hur det kan strula med fyran eftersom jag inte haft bort kamplattan och armen.

Jag undrar även om man kan få armen till kamplattan fel om man råkar peta den upp eller ner den när lådan är tom? Växlarna går i när jag rör armen manuellt, inga problem alls, dock med väljarmekanismen strular det.

Mvh Kim

Lasse L

Administrator
Personal
När gaveln är borta kan ju kvadranten röra sig i mycket längre slag och då kan det väl kugga ur. Särskilt om den fjäderbelastade spärren för kamplattan är borta.

Hemmings fasar väl av lite i gaveln för kvadrantens ytterlägen i dvd:n?
Det kanske kan hjälpa. Men är det i fel kugg måste du väl plocka ur det mesta ur växellådan för att få kvadranten i rätt läge så att alla växlar går i.

För egen del slutade kopplingen fungera på Commandon inne i Umeå härom dagen, visade sig att det gängade "röret" som skall fästa hävarmen till kopplingen dragit upp sig.

Kim

Administrator
Problemet är avhjälpt, på min låda när den var öppen kunde man vrida kamplattan i förhållande till armen om man drog ner armen max. Blev helt sonika att riva lådan igen. :(

Mvh Kim