Renovera Amal

Nortti

Member
Det hade jag tidigare oxå, ibland.

Gjorde ett "lågfartstest" tändstiftern så lika ut.
Kollade stiften efter blandad körning. Ena stiftet lika tidigare, det andra sotigt.

Oljeinblandning?

Per G

New member
Hur står luftskruvarna?
Om den går bra med 1 1/4 varv ut kan du testa att skruva ut litet till, mot 1 1/2 varv. När den tappar bottenork har du skruvat ut den för mycket.

750 och 3.0 trottelskärning ??

Per

Nortti

Member
Dvs. båda stiften såg hyffsade ut till att börja med, vid lågfart.

Men efter blandad körning var etta sotigt, och det är samma sida som oljefoulade vid våtsumpning (trodde jag).
Borde kanske ha kollat ventilstyrningar när jag hade av toppen?

Husen och trottlarna är dom du sålde åt mig...
1¼ kanske 1½, blev lite osäker, minnet sviktar. Ställde "lika tidigare" men iofs var dom inte lika, tidigare alltså :?

Karaktären ändrade definitivt efter gasarbytet. Har dock svårt att bestämma mig för ifall det blev bättre eller sämre.
Bättre bottenvrid men verkar inte lika "rapp o villig" på högre varv.

Lite som skillnaden på Audi och BMW's 6-cyl motorer. Den första med jämn acceleration och vridmoment över varvtalsregistret. Den andra, inget i början men skjuter iväg när man närmar sig 5000 rpm.

Väldigt subjektivt i alla ovanstående fall men så känns det.

Per G

New member
Ja bättre i botten ska det ju bli men konstigt att den inte känns lika rapp på högre varv :?
Jag tycker nog att min blev mera rapp, dvs bättre gassvar vid alla varvtal.
Vad skulle det kunna vara som "bromsar" vid mycket gaspådrag? Då har ju trotteln "försvunnit" upp i huset ??
Kan det vara så att det drar så mycket bättre på lägre varv att skillnaden mot högre varv inte är så stort och därför upplevs som slöare?

Jag har ju iofs 850 och tittar man på momentkurvorna så är det ju grymt stor skillnad på 750 och 850. 850 har ju platt kurva med massor av bottenvrid men flackar ut på högre varv och 750 kurvan börjar lågt men stiger med varvtalet. Kanske inte blir samma effekt på en 750?
Vad säger ni som har 750 och fixade Amaler?

Per