Renovera Amal

Kim

Administrator
Nortii: Njae, det börjar ju vitrosta om man inte neautraliserar, sen ska man skölja grejerna i vatten efter också väldigt noggrant!

Helt okej! :) Men säg till din polare att skicka sina förgasare till rätt kille som gör iordning dom så kommer han att älska sina amalare, mina är toppen tycker jag, dessutom ser dom snygga ut ihop med motorn, det harmonerar utseende mässigt tycker jag.

AndersA: Japp, det är riktigt sjysst, köpte en i Tyskland på 6Liter, jag hade en sån från kjell förut, men lämnade tillbaka den, inte alls effektiv jämfört med min nya den är tillräckligt stor för hela förgasare, den var dessutom rätt billig. Sök på ultraljud fast på tyska på www.ebay.de, jag köpte en till min firma och slapp då betala moms med. :) Tror den kostade nånstanns kring 2000.- men jag hjälper gärna till om någon/några vill ha sina förgasare körda i vinter.

Visst var den intressant, där står det även att pga att trotteln och huset är i samma mtrl så slits det oerhört snabbt, samma som Tord säger.

Mvh Kim
 

Nortti

Member
Kim: orsaken till att jag är lite skeptisk mot "ultraljud" är att jag i forntiden använde sådan mackapär för att tvätta plotterpennor på jobbet. Mycket (o)ljud för lite resultat var väl det snällaste man kan säga. Fungerar kanske bättre på förgasare.

AndersA: Vad skulle "polare per" med Amal TT till eller var det du? Köra stelbenare eller? Kanske ni handlade hos han som hade hela lådan full (kanske inte var TT, kollade inte så noga)? Konstaterade att vad skall jag med sådana till när det finns Keihin CR :lol:
 

AndersA

Member
TT:n är till en BSA b33 i pre 47klassen. Den har Per pysslat med i ett par år. Jawavev och stake, Hareley :shock: Alcylinder och lite annat skoj och så nu en "ny" förgasare. Kanske är den klar till banträffen.

Kim -och vad :evil: heter ultraljudstvätt på tyska??
 

Nortti

Member
När var banträffen då? Kanske jag får frysa en gång till i år :wink:
(får väl handla egen Tig, ifall ingen förbarmar sig över mig innan)
 

Lasse L

Administrator
Personal
Mina renoverade Amal fungerade bra på alla sätt utom att de hade en tendens att hänga sig vid start. Fick aldrig någon ordning på detta.

Erkänner härmed att jag hängde dit en Mikuni i fjol. Tycker att Commandon blev lite mindre rapp, annars fungerar det bra.

Till mitt försvar vill jag framhålla att Amal-förgasarna på detta sätt inte blir sönderskruvade. De finns kvar.

Nortti: Funderar själv på att skaffa en svets (det var väl en Tig-svets du tänkt skaffa?), har du koll på lämpliga svetsar? Svetsade själv senast ngn gång på 80-talet, lite offside nu.
 

Kim

Administrator
Lasse L, om dom hänger sig så har dom blivit åtdragna för hårt mot insugsröret, då deformeras loppet.
 

Per G

New member
Ja och helst ska flottörhus och locket sitta på plats när man drar gasarn mot insuget.

/Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag tror inte de har varit för hårt dragna, visste om det. Det började efter ett bra tag. Fick för mig att det kunde vara bränslerelaterat.
 

Lasse L

Administrator
Personal
Per o Kim: Fast vid närmare eftertanke verkar det ändå troligast att de blivit för hårt åtdragna och loppen därför blivit ngt ovala.

I så fall krävs det inte mycket. Använde självlåsande mutter just för att inte behöva dra för hårt.
 

Nortti

Member
Vad skall det vara för dimension på o-ringen som sitter mellan Amal:en och insuget?

Har inte möjlighet att mäta och tänkte åka till närmaste affär och köpa, NU.
 

Nortti

Member
Har inte tillgång till Nortonisten :?

Tog en sväng förbi Jacking och hans minne var det inget fel på, han plockade fram ett par o-ringar i Viton med dimensionerna 34,52 x 1,78 och menade att "sådan borde passa till Amal Concentric 32:eek:r"

De passade perfekt när jag kom hem o provade på förgasarna :D
 

Per G

New member
Tog mig friheten att städa upp den här tråden som innehåller mycket bra diskussioner kring Amal.

Övrig diskussion hade inte med tråden att göra och som moderator tog jag mig friheten att ta bort dessa.
Den fakta som var i de senaste inläggen var att det ges ut 2 nummer av Nortonisten varje år och det kostar endast 200 kr per år att vara medlem i vår klubb.

Hälsningar,
Moderator Per
 

Nortti

Member
126_Gaasare_1.jpg


Den ena var initialt inkontinent men inte numera. Lossade flottörhuset, såg bra ut. Drog åt alla skruva o bultar.
Felet då?
Det vet endast Amal - konstruktören av den sofistikerade bensinkranen.

Dragningen av slangarna är ett orosmoment i sig men fungerar det så finns det plats för bensinfiltren jag köpt men inte hittar i det välorganiserade hobbyrummet.

Det som oroar mig mest är den presumtiva sprickan i cylinderfoten. Kan inte avgöra ifall det är något gjuttekniskt eller en verklig spricka. Men börjar det läcka olja så vet jag ...
 
Top