Renovera Amal

Nortti

Member
Skall det vara någon nytta att renovera analförgasarna på commandon eller skall man satsa på japansk teknik. Kanske t.o.m. enkelförgasare.

Jag menar, fastän man byter allt utom själva huset så är det fortfarande amal... förmodar att husen behöver justeras oxå.

Som det är nu så vet man aldrig vad man kan förvänta sig.
I ena ögonblicket går det bra, hellt plötsligt misständer det vid gaspådrag sen kanske det växlar till ojämn gång vid konstant gaspådrag.

Ena stunden går den hur bra som helst på tomgång för att växla till "ploff" när det surnar. Vid varm motor förvinner tomgången helt - emellanåt.

Skall montera bensinfilter, kanske det finns överrasknigar i tanken oxå.
 

Kim

Administrator
Inget japanskt skit på en Engelsk hoj det är som att svära i kyrkan, amalförgasarna är ju dessutom vackrare att titta på

Är dom inte renoverade så låt renovera dina Amal så ska du få se vad fint knarren kommer gå! Mina är renoverade, mummafin tomgång! :)
 

AndersA

Member
Kolla med Tord om han kan hjälpa dig, annars hade Per G ett par färdigfixade 932:eek:r till salu för ett tag sedan.

Kim; har du glömt tråden om insprutning........ :?
 

Per G

New member
Amalisarna går alldeles utmärkt att få till dessutom till vettiga pengar.
Kolla in Amal artiklarna i senaste Nortonisten.

Mina är fixade och jag har stabil tomgång i alla lägen. Motorn drar rent från botten och upp, bra gassvar och när jag släpper så finns det motorbroms. Drar 0,4-0,5 liter per mil. Vad övrigt kan man önska? :D

Jag har ett par extra 932:eek:r som är till salu.
Ja, bensinfilter är aldrig fel.

/Per
 
A

Anonymous

Guest
Nytillverkade Amal förgasare är mycket bra i toleranserna :shock: jämfört med gamla.
Mycket bättre att handla nya än att renovera gamla.... 8)
Mvh Magnus Skillingaryd
 

Kim

Administrator
Synd bara att dom fortfarande är felbyggda... Renoverade är bättre eftersom dom även får ett konstruktionsfel åtgärdat...
 

Per G

New member
Ojdå, det mesta jag hört och läst om nytillverkade Amal har varit att dom är till och med så dåliga att dom inte går att använda utan att man får fixa till en del tillverkningsfel innan dom ens fungerar.

Kan säga att jag vet minst en handlare som säljer nya Amal men som kör med re-sleeve på sina gamla Amal trots att han förmodligen kan skaffa nya Amal för betydligt mindre pengar än vi vanliga kan.

Det kostar minst dubbla pengarna att köpa nya jämfört med att fixa till sina gamla osv osv.

Kan det vara så att någon ville ha litet fart i debatten :?: :D :D

/Per
 

Nortti

Member
Finns det kända problem med att blötlägga amal i citronsyra.

Gjorde ett test, först en vecka i kallavfettning + tandborste - "No change"

Sedan ett besök i frugans kryddhylla.... citronsyra i varmt vatten, i 20 minuter. Skrämmande effektivt - kanske FÖR effektivt?

126_amal_1_1.jpg
126_amal_2_1.jpg
 

Kim

Administrator
Öhm.. Man ska inte utsätta zink för syra, det händer mysko grejer i såna legeringar, en svag basisk lösning är bättre.
 

Nortti

Member
Med andra ord så skulle det vara bättre med kaustiksoda då?

Edit:
Hade faktiskt funderingar på att lösa upp lite maskindiskmedel men kom att tänka på när "någon" lyckades få med vitlökspressen i diskmaskinen - den såg inte rolig ut. Kan ju bero på koncentrationen (alldeles för högt ph-värde).

Edit2:
Med syra blir det väl väte (-utfällning) i kontakt med zink. Det bubblar ju lite :wink: och luktar lite illa. Tror inte det är bättre med en basisk lösning, det blir väl någon gas i alla fall Någon kemist som vet.

När vi nu är inne på den linjen.... är det någon som vet blandningsförhållandet saltsyra - zink - vatten ifall man vill tillverka zink-klorid för experiment med elförzinkning :shock:
 

Kim

Administrator
INTE KAUSTIK!! FÖR STARKT!

Jag har något basiskt rengöringsmedel till min ultraljudstvätt som jag blandar ca 2% av.. Simply Green heter det. Vet dock inte hur det funkar utan tvätten.
 

Nortti

Member
Är inte alla diskmedel mer eller mindre basiska, ja kanske inte superfläckborttagare från tv-shop, det är väl citronvatten :lol:

"Känt från TV-shop"
Det "vanliga salt" man rengör metaller med i TV-shop kan vara natriumbikarbonat, soda eller citronsyra, som alla tillsammans med rätt metaller får den mörka oxiden på silver, nysilver, koppar och mässing att försvinna genom elektrolys.
• Recept med natriumbikarbonat: Lägg metallsakerna tillsammans med en ordentlig bit skrynklad aluminiumfolie i ett kärl av rostfritt stål, t.ex. i diskhon. Häll på 1 liter kokhett vatten och strö över 20 ml (4 tsk) natriumbikarbonat. Låt ligga några minuter tills de mörka belägningarna är borta, skölj av. Natriumbikarbonat rengör också termosar nästan magiskt: Häll varmt vatten i termosen, tillsätt ett par teskedar natriumbikarbonat - som ny på en kvart.
 

Per G

New member
Varför inte ett par dygn i diesel och skrubba med borste och blås kanalerna, kanske en dusch med bromsrengöring som sköljs av ordentligt?
Sedan är ju ultraljudsrengöring mycket effektivt.
Kolla med "IK" han har blaskat åt mig tidigare, tror att han fortfarande kan hjälpa till med det.

/Per
 

Kim

Administrator
Jag har ultraljudstvätt med en svag blandning av simply green, om det skulle vara intressant?
 

AndersA

Member
Nu måste jag också blanda mig i rengöringsmedlen :shock:
Al är relativt beständigt mot syror, tål däremot inte starka baser såsom kalciumhydroxid -kaustiksoda. Zinken beter sig lite tvärt om, klarar baser hyfsat men angrips lätt av syror. Amalen är zinkgods vad jag förstår och därför går det att få dem oxidfria med en svag syra. -gammal skit får man nog försöka få bort på annat sätt tex diesel enl Per -. Tar man det varligt och inte låter dem ligga en längre stund i en svag syra är det nog ingen större fara att något konstigt händer. Däremot kan det vara käckt att sedan neutralisera syran genom att låta förgasarhuset ligga en stund i en natriumbikarbonatlösning en stund.

Farbror Frejs kommentar om bikarbonatblästring, har fått helt OK resultat på Al med blästerpistol och helt vanligt salt. Det verkar som om saltet är helt lagom hårt och både krossas och blästrar så resultatet blir nå´t i stil med våt glasblästring. Noggrann tvättning efteråt behövs eftersom salt är korrosivt.
Kim,
Nu blir jag nyfiken, vad är det för konstruktionsfel du tar upp?
 

Nortti

Member
AndersA: Det var ju betryggande att höra. Speciellt som dom redan har gått genom citronsyrabad :D

En tsk citronsyra per liter hett vatten använde jag. Upp ur badet med jämna mellanrum och gnugga med disk-/tandborste och ner i badet tills skiten är borta. Enligt metoden lagom länge är bäst. Rena blev dom o lite ljusgråa.

"eftersläckning" med rinnande vatten, borste samt genomkörare med CRC Brakleen.
Nu for dom stå o oxidera ett par dagar sen kör jag förmodligen på lite jesusolja (5-56).

Började med ett varv kallavfettning för att inte skita ner i köket ...
126_amal_1.jpg
 

Kim

Administrator
AndersA, Håller med dig, man måste neutralisera, jag har hört lite annat än det du skriver, men å andra sidan så är det upp till var och en hur man törs göra.. ;) Jag körde med väldigt snål blandning med basiskt, men då körde jag ultvätten så den fick medlet att verka som man vill.. :) Sen hade jag en svagt blandad syra som jag neutraliserade i, funkade fint, funkar säkert bra tvärtom med, dock märkte jag att det basiska också reagerar med zinktjosan, dock inte lika aggresivt som syran som jag provade innan. Det var en vän som har lite koll på ul som berättade för mig att inte använda syra ihop med förgasare annat än till neutralisering.

Din andra fråga: Materialvalet i trottlarna, som det är nu så slits dom ju i loppen, men det kan du läsa mer om i förra tidningen tror jag det var?

Dock efter mod med omfodrade trottlar så är dom i det närmaste outslitliga. :)

Läs punkt 2
http://www.amr-of-tucson.com/carb_facts.html

Mvh Kim
 

Nortti

Member
Neutralisera, varför det?

Syran reagera med något annat, så långt är jag med.
När man inte tillför mera syra kommer väl reaktionen att avstanna av sig självt, eller... :?:

Kim: Eftersom det tydligen inte passar att blanda japansk high-tech med engelsk low-tech så undrar jag ifall det är ok att åtminstone använda chromade delar från ett par Amal som suttit på Triumph 8)

Fick ett par av polarn idag, GRATIS, han har svurit på att aldrig mera använda Amal.
Hans kommentar: - tur att du kom idag för dom var på väg i soporna...
(förra paret gick i soporna och han har ett par "nya" uppspikade på väggen. Han körde med Mikuni men skall testa med Keihin down draft på sin nya 8 ventilsmotor)

126_ChromeAmal_1.jpg
 

AndersA

Member
Ultraljud är toppen, och då behöver man inte heller ta till så starka grejer. Kjell & co har två stycken, ett litet där man får i lite småprylar och kan lirka ned ca halva gasarn, dels ett större där man nästan får i en hel. Kostar mellan 400 och 700 och funkar bra trots priset.

Intressant webbsida, Kim!

Jo reaktionen stannar av sig själv så småningom men stoppar man den själv har man bättre kontroll känner jag.
 
Top