Glasfibertank läckage

Magnus Jönsson

Administrator
du har säkert helt rätt Lasse, jag har också funderat i de banorna, frågan är ju bara att lyckas "limma" ihop skarvarna igen på ett sätt som varaktigt håller sen. Har funderat på att kanske bara använda min gamla tank som någon form av yttre skal och gömma en ny, mindre tank inuti den.
Men nu har jag ju en ny som ska bli spännande att se dit monterad, så jag har ju tid att fundera...
Det lutar nog åt att jag har alutanken obehandlad inledningsvis, jag tror det blir snyggt och ser lite råare ut, kan nu passa på en caferacer.

Lasse L

Administrator
Personal
Jag hittade en annan glasfibertank som jag behandlade med Caswell och den har varit tät i tre säsonger nu. Peppar, peppar..

Det vore intressant att få reda på varför din började läcka.

Den tanken som jag hade isär har jag någon slags plan att limma fast glasfiberbitar i tanksidan för att fästa bottenplattan i. Sedan hade jag tänkt täta med epoxylim och avsluta med en Caswellkur. Kanske borde man forska lite i vad man skall ha för epoxylim o s v. Hur som helst är det ett långsamt projekt, behöver ju inte tanken.

Magnus Jönsson

Administrator
Jag gissar att jag inte lyckades få caswells vätska att täcka alla ytor, min gamla tank rymmer 28 liter, så med facit i hand skulle jag nog haft dubbla mängden att skvimpa runt för synliga ytor som är täckta ser mycket bra ut och jag har svårt att tro att där kan läcka.
Risken är väl att jag också får ett långsamt projekt nu om jag inte kommer på nån lysande idé förstås?
/Magnus

Tadaa!
Har någon provat denna tanktätare, den lovar ju en hel del! :)
http://www.restom.se/product.html/behandling-av-glasfibertank---restom-kitpoly-tanktatning?category_id=9
Leif

Magnus Jönsson

Administrator
:D verkar intressant och vara ganska stort ute i europa när man googlar det så det kan nog vara värt att prova, förutsätter att det är en 2 komponents lösning eftersom det heter poly, hade lite svårt att läsa franskan på mobilen :wink:
En liten uppdatering om min nya fina alutank, visade sig efter en sommars användning att tanklocket bara var limmat mot tanken, känns väl lite billigt? och det epoxyt som de påstår det var limmat med visade sig inte tåla modern bensin, blir lite småtrött :lol: så jag kanske får ta fram min gamla tank och göra ett nytt försök att täta den....

Kim

Administrator
Vi har tagit fram ett botemedel för glasfibertankar, håll inte på och kladda med kreem och annan mirakelmedicin, det man ska ha är polyester för kem, går att få tag på men är rätt dyrt(typ som kreem) men det fungerar däremot garanterat, finns tankar som gått med detta i flera år nu och som inte läcker. :)

Nu måste du berätta mer Kim! :shock:
Min tank läker inte ännu men den känns lite fel i balansen när det är soppa i! därför ska jag såga ur botten och kolla hur den ser ut inuti! Då vore de ju bra om man kunde klegga på polyester som du nämner och kanske sätta tillbaka bottendelen med samma polyester för kem. JAG VILL ha min glasfibertank på hojen, så de så! :D

Kim

Administrator
Fel i balansen? Så mycket soppa ryms det inte i dom små porerna!! Skit i att skära upp botten och gör som jag säger så kommer du kunna ha tanken på, börja med att tömma den och låt den vädra en tid så ska jag åka och hämta gegga åt dig! :)