Glasfibertank läckage

JanneW

New member
Hej

Har upplevt samma problem med blåsor på min Interstate tank, försökte med Kreem men det blev inte bra. kunde dra ut stora delar av Kreem massan i tjocka remsor genom tanklocket efter 1 år. har nu bytt till Norvil's Aluminium tank av Interstate-model.
Om denna tank kan sägas att den från sidan är mycket lik originaltanken men den är smalare och rymmer ungefär 19.5 liter i stället för 24 - 25 l som en originaltank.
Hojen ser nu lite smidigare ut.

mvh

Janne W

JanneW

New member
Hej Per och andra läsare

Här kommer de efterfrågade bilderna, Norviltanken är den högra som dessutom utrustats med nya kranar, den vänstra är originaltanken. Dessutom ett par bilder där den omålade tanken placerats på Commandon. Det gröna i bakgrunden är min Ford jeep från 1944

Janne

249_Gammal__Ny_interstate_1.jpg

Original t.v. Norvil t.h.

249_Alutank_omlad_1_4.jpg

249_Alutank_omlad_2_2.jpg

Per G

New member
Den ser ju riktigt trevlig ut :)

Kanske rent av möjlig att åka med utan att lackera den?

Per

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
min tank är snart i akut behov av åtgärd och efter lite studier av ämne och produkter så tror jag det är Caswells europes produkt som jag tror mest på och ska prova.
Nackdelen är att den blir dyr när den väl är på plats i Sverige, nästan en tusing, ingen mer som behöver så vi kan dela på lite fraktkostnader?
/Magnus

Magnus Jönsson

Administrator
nu har jag tätat min gamla tank med Caswells GTS1750 epoxy, resultatet ser visuellt riktigt bra ut och ytan känns riktigt tålig, återstår att se om den lever upp till det de utlovar.
Med lite tur kanske våren gör sitt intåg snart så man får anledning att ta en provtur :D
Glad påsk!

Lasse L

Administrator
Personal
Hur varmt hade du i garaget (eller var du nu höll till) när du hade i caswell-blandningen?

Har själv behandlat tre tankar med Caswell, det har gått bra men epoxysmeten har varit lite för trögflytande för min smak. De säger ju att det flyter lättare ju varmare man har i rummet. Det har varit på vintern jag gjort det och det är svårt att komma mycket över 20c+ i mitt garage på vintern. Har funderat på att göra det på sommaren med värmen på för att se hur det funkar i +30c.

Magnus Jönsson

Administrator
Jag tyckte också att den var väl trögflytande, värmde burkarna enligt anvisningen till 26 grader men i rummet var nog bara 18 så det slutade med att jag fick ta till en extra värmefläkt för att få upp tempen, samtidigt stod ju att det inte fick vara för varmt.

Magnus Jönsson

Administrator
Jag tyckte också att den var väl trögflytande, värmde burkarna enligt anvisningen till 26 grader men i rummet var nog bara 18 så det slutade med att jag fick ta till en extra värmefläkt för att få upp tempen, samtidigt stod ju att det inte fick vara för varmt.

Kim

Administrator
Har också glasfiber.. :( Kommer nog köpa en aluminiumtank när jag har råd. :) Om jag inte hittar en begagnad originaltank, vill ju ha stor volym helst.

Lasse L

Administrator
Personal
+30C var ju att ta i :oops: fast nästa gång jag gör en Caswell-behandling försöker jag nog göra det en årstid när det är lätt att komma upp mot 25+ i temperatur.

Magnus Jönsson

Administrator
Återkommer i detta ämne, nu har jag tyvärr fått ge upp min gamla glasfibertank och beställt en alu-tank "Manx-style".
Det fortsätter dyka upp blåsor trots behandling och i helgen satte den ena bränslekranen igen sig.
Alternativet hade väl varit att gå över till att köra på akrylatbensin men det blir ju ett antal kronor dyrare.
Så lätt förändrat stuk på commandon till nästa säsong :D
/Magnus

Magnus Jönsson

Administrator
Härifrån http://britishbikebits.com/dunstall-manx-alloy-petrol-tank-norton-commando#.VA26BcnarqA lite onödigt dyr kanske men jag valde den före en asientillverkad och hoppas det blir bra?
/ Magnus

Tja, man börjar ju vänja sig så smått vid tanken(!) på att en ny tank kommer att kosta mellan sex och tio lakan.

Jag bara väntar på att glasfibertanken på Dominatorn skall ge upp. På Commandon har jag redan alu-tank. Jag köpte en produktionsracertank från Norvil. Den var inte så farligt dyr, drygt 200 £ om jag minns rätt.

Jag ser att "din" tank är out of stock, fick du något leveransbesked? Man har ju hört om hårresande långa leveranstider på alu-tankar från diverse leverantörer.

Här är förresten en instruktionsfilm om man vill göra en egen. :lol: Det ser ju så lätt ut när proffsen arbetar...
https://www.youtube.com/watch?v=s50rBAmPsog

Magnus Jönsson

Administrator
Jag fick lite bråttom och nöp den sista, så det är därför den är "out of stock" nu? de hade inget bra besked på när de skulle få in nästa leverans men troligen inte innan jul.
Göra egen har jag inte ens funderat på men jag funderade ett tag på att leja en plåtslagare som är duktig till att gjort en kopia av min gamla glasfibertank, men det hade nog inte blivit billigare.
Så nu är frågan, ha den opolerad eller polera den, vad tycker ni? Jag lutar nog åt att ha den opolerad..
/Magnus

Nej, att få tillverkad en one-off i gamla Svedala blir nog inte billigt.

Jag röstar för övrigt på polerad, alla gånger. Eller lackad.

Magnus Jönsson

Administrator
Jag är lite tveksam till polerad, men vi får se... kan ju börja obehandlad, polera när det är dags för förändring och lackad blir den säkert tids nog efter första bucklan ;-)

Magnus Jönsson

Administrator
Hej
Jag kan inte riktigt släppa min gamla glasfibertank och vill gärna rädda den om möjligt även om jag nu har en alutank som står och väntar på montering. Det finns ju glasfiber idag som påstås tåla etanolens påverkan, vad tror ni om att lägga på ytterligare skikt utvändigt på en befintlig tank? Det skulle ju inte behöva bygga mer än ett par tre mm, men tror ni det skulle fästa och hänga ihop?
Då ligger ju det gamla som ett stöd för det yttre, problemet är väl om det fortsätter att falla sönder invändigt så skapar det väl ständig rengöring av förgasarna...

Lasse L

Administrator
Personal
Tror du inte att det är bättre att ta isär tanken och kolla hur den ser ut inuti? Jag har haft tur med de tankar jag behandlat med Caswell hittills. Den tanken som jag använde Kreem på och misslyckades med hade det nog inte hjälpt med Caswell heller tror jag.

Har förvisso inte lyckats färdigställa den misslyckade tanken jag tog isär, men det verkar inte omöjligt att få till den. När jag limmar ihop den vet jag ju hur den ser ut inuti.

Aluminiumtanken du köpte var riktigt snygg.