Glasfibertank läckage

Black Adder

New member
Fick se en bubbla i nederkant på min glasfiber roadstertank. Det hade börjat fukta bensin igenom som löste upp lacken. :cry:

Är det någon som har någon erfarenhet av tank i tanken tätningsmedel?
Har kollat runt på nätet och hittat ett två-komponents epoxi-medel, Caswell Tank Sealer. Tyvärr verkar man vara tvungen att köpa det från england till en kostnad av £35,50 + frakt £27 :x . I Usa kostar det $32,50, men det verkar som att det inte får skicka därifrån. Det här medlet ska tåla dagens bensin och etanol som jag tror är orsaken till problemet. Blev tvungen att tanka 95 oktan 1 gång i sommar. Kan det vara mer aggressivt jämfört med 98 oktan? Har också pratat med några som åker runt och tätar tankarna på bensinstationerna. De använder något som heter Kemflake, tyvärr hade de inget med sig.
Är tveksam till om en-komponentsmedlen verkligen klarar dagens bensin.
 

Per G

New member
Så vitt jag kan minnas så är det så att all 95 oktanig bensin innehåller 5% etanol men det slipper man om man tankar 98.
Med andra ord tanka inte 95!

Tanktätningsmedel finns hos BAS motor i Hägersten men det finns säkert hos flera svenska firmor.

Hälsningar,
Per
 

AndersA

Member
Tyvärr kan du nog inte lasta etanolinblanndningen för läckaget, snarare att plasten har en begränsad livslängd. Uppåt nästan 40år är lång tid...

Kreem som BAS säljer har jag erfarenhet av, är avsett i första hand för ståltankar där man kan etsa plåten för att få fäste. Gammalt poyesterlaminat har den svårt att fästa på. Har gjort flera försök som bara gör en fattig och förbannad. Caswells produkt känner jag inte till.

Det som tillslut fungerade var att ta bort botten ur tanken och slipa undan allt förstört laminat -ända till gelcoaten på vissa ställen - och sedan laminera om med minst två lager glasfibermatta och en kemikaliebeständig plast. Den från båtaffären eller Biltema funkar inte!!!
Skaffa material från en firma som jobbar med kemtekniska behållare i glasfiberlaminat tex i Uppsalatrakten Polyesterteknik. Foga sedan i hop halvorna igen med samma plast.
Detta var det som fixade min tank tillslut.
Det går tom att få tag på plast som tål metanol...
 

camenius

Well-known member
Kreem fixar det, om du hanterar det rätt, så läs Nortonisten för några nummer sedan så ser du...
Kreem är egentligen tänkt för plåttankar, men funkar även bra för glasfiber om du gör rätt...
i senaste numret efterlyser jag erfarenheter av tätningsmedel och aluminium...
 

Black Adder

New member
Hej,

Tackar för tipsen. Hade helt glömt bort att det var en artikel om detta i Nortonisten 2006. Minnet är bra men kort. Jag lutar nog ändå att det är den gången jag tankade 95 oktan som har ställt till det. Är själv jämnårig med nortonen och har inget problem med läckande tank :wink: , så varför skulle en pigg och kry norton vara sämre?
Det blir nog att jaga rätt på någon kemikalieresistent plast. Finner jag ingen får jag testa kreem.
 

Ilefjord

New member
Hejsan alla där ute..
Mycket intressant...det här med läckage lite varstanns.
En metod är ju faktiskt..ALWAYS ULTRA MED VINGAR...!!!???
Tätar det mesta i alla lägen.....
Den är en bestseller...enligt reklamen... :D :D :D
Önskar för övrigt alla medlemmar en riktigt god hjul....
MVH JERRY.
 

AndersA

Member
Vad är detta för trams på ett seriöst forum? :wink: Eller kanske man kan använda nämnda produkt som tankfoam till räsern?? Beträffande förmågan att tåla sprit verkar den minska med åren både för mig och och min tank :?
 

Tord Ahlin

Administrator
Ämnet ni diskuterar finns även här http://www.nortonsweden.se/forum/viewtopic.php?t=75
Det ligger lite fel där, kanske jag flyttar in det till Tekniksidan nån gång.
 

Lasse L

Administrator
Personal
När jag tvättade Commadon idag efter en åktur i regnet visade det sig att min originalmålade (tror jag) Fastbacktank börjat visa blåsor på lacken där tanken täcks av sidostyckena på dynan.

Jag tänkte försöka med noggrannhet och Kreem.

Hur gick det för dig Black Adder?
 

Lasse L

Administrator
Personal
Nu står tanken på tork efter helgens diskning, sköljning, syrabehandling, sköljning, acetonbehandling och slutligen tätning.

Jag använde Kreem och än så länge ser resultatet lyckat ut, får se hur det går när det blir dags att fylla på bensin.

När jag sköljde med acetonlösningen hade jag tanklocket stängt ett par ögonblick. Eftersom aceton dunstar ganska fort blev det övertryck i tanken och några fler blåsor uppstod i lacken när acetonet trängde ut. Lyckligtvis på ett ställe som inte syns.

För övrigt hoppas jag bara att Kreemet har fastnat ordentligt och att hela innanmätet är täckt.
 

Lasse L

Administrator
Personal
Tanken blev efter en del om och men tät och det luktar inte bensin i garaget ännu. Det var ett par månader sedan jag tätade.

Dock läckte det lite grann ur "sömmen" på undersidan av tanken efter Kreem-behandlingen. Jag slipade av och tätade med epoxilim från undersidan.

Långsiktigt känns inte reparationen helt hundra, man får se.
 

Black Adder

New member
Ja, du Lasse det gick bra till slut.
Jag beställde Caswell Tank Sealer från england trots att det var dyrt.
I instruktionen stod det att man skulle ha i vassa gipsskruv och skaka om tillsammans med aceton för att få bort smuts och rugga upp ytan invändigt, så att epoxin skulle fästa bättre. Jag gjorde det ett par upprepade gånger och sköljde rent med aceton som avslutning. Tanken fick därefter stå och lufta ur någon vecka innan jag blandade till epoxin och pytsade i. Därefter var det bara till att vrida runt tanken i alla riktningar under 10-15 min tills epoxin började att härda. Jag blandade bara halva satsen vilket räckte till den lilla roadster tanken. Ett litet överskott kunde jag hälla ut. Nu trodde jag att allt var klart, men tyvärr hade jag gjort dumheten att klä in tanken för att skydda lacken det första jag gjorde. Så när jag tog bort maskeringen hade jag tyvärr fått ut lite aceton uppe vid tanklocket under maskeringen som jag inte hade upptäckt när jag sköljde ur den med följd att lacken hade bubblat upp :cry: . Det blev till att spackla och försöka snygga till olyckan med lite lack. Tanken blev i varje fall tät och det verkar funka bra. Får se om jag lackar om hela tanken nu i vinter när jag vet att den är tät. :D
Så här i efterhand skulle jag nog rekomendera alla att vänta med att maskera tills efter att man har sköljt tanken ren med aceton.
 

Lasse L

Administrator
Personal
Tills nu, alltså en säsong räckte min Kreem-lagning.

Antagligen varit slarvig vid något moment. Det blir en ny tank.
 

AndersA

Member
Slarvig?? Det är ju lätt för en försäljare att säga att det fungerar om du gör rätt - be samme försäljare att göra jobbet åt dig och han kommer att tvärvägra, då kan han inte skylla på ett dåligt förarbete. Kreem funkar inte i gamla glasfibertankar!!!!! Innan du kastar tanken och köper en ny, skär ur botten och kolla, troligtvis kommer du att kunna flå av hela kreembeläggningen i några få bitar och under har du en porös plastyta där glasfibrer sticker fram och kan borstas bort. Hopplöst att få fäste med någon gummiklet på den ytan. :shock: Laminera nytt så håller det(se i början av tråden).
Caswells sealer borde rimligtvis funka bättre, epoxyplaster har i allmänhet ett bra grepp mot polyester -skriv gärna en rad och berätta hur det gick!
 

Lasse L

Administrator
Personal
Norvil verkar ha fastbacktanken i aluminium, funderar på att skicka efter den. Ska bara vänja mig vid priset.

Kasta den gamla tanken kommer jag inte att göra. Tar isär den vid tillfälle och kollar hur Kreemet sitter som du föreslår.

Rapporterar hur innanmätet var.
 

Black Adder

New member
Caswell funkar bra för mig fortfarande, peppar peppar....
Har kört en runda på 20 mil idag i härligt höstväder. :D .

Tråkigt att inte Kreem funkade...
 

Hans Jönsson

Active member
Hej på er.
Min Comandtank läkte som bara den i våras. Så jag skar av botten och fann bland annat en spricka frame vid och ett läckage i botten där dett nästan bara var glasfiberväv kvar. Skrapade bort allt löst och la på ett nytt lager väv i botten ny polyesterplast runt om invändigt och sedan limmade jag ihop bitarna om det är rätt eller fel att göra så här vet jag inte men ännu håller tanken tätt. Om man använder epoxy vilket fäster bra mot polyestert lär man inte kunna använda polyester efteråt har jag hört av en modellsnickare som höll på med sportflygplan.
Mvh/ Hans
 

AndersA

Member
Här kommer messersmitten igen..

Kommer nog att funka utmärkt bara du har använt en kemikaliebeständig polyestersort och din snickarkompis har säkert helt rätt, epoxy på polyester OK, polyester på epoxy NG.........
 

Lasse L

Administrator
Personal
Nu är den Kreemade tanken isärtagen. På det hela taget ser Kreembeläggningen bra ut och sitter ordentligt.

Läckan har förmodligen uppstått vid det högra bensinkranshålet där en förstärkning av glasfiberarmering har "grottor" i sig.

20_Botten_1.jpg

Bottendelen.

20_verdel_1.jpg

Överdelen
20_Lcka_1.jpg

Misstänkta läckan.

På det hela taget verkar behandlingen ha lyckats enligt planerna. Kreemet sitter bra etc. Ändå blev behandlingen misslyckad. Hade jag vetat hur tanken såg hade jag kunnat koncentrera Kreemet lite mer till utsatta ställen.

Jag använde Dremeln, en sticksåg och ett bågfilsblad med handtag för att såga isär tanken. Lite tungt för Dremeln var det.
 
Top