Går inte på en cylinder

totta05

Member
Jodå, såna i plast har jag. och flödar gör dom på bägge sidor när jag trycker ner flödarknappen. Nålventilen, menar du nålen i trotteln?
 

Nortti

Member
Nålen/ventilen som flottören påverkar.
På tal om trottelnålen kolla att den sitter fast (lyfter med trotteln) och inte ligger lös o stänger, fastän du gasar.
 

Per G

New member
Aha, så den går på bägge vid riktigt högt varv (och mycket gaspådrag).
Plocka ner flottörhuset och kolla läget där. Med det nere kan du passa på att känna om huvudmunstycket sitter fast och kolla att nålen inte har hoppat ur clipset.

Sätter en pilsner på att du hittar felet där :D

Per
 

totta05

Member
Liksom en som drunknar griper man efter varje halmstrå, ska kolla imorgon på dessa saker! Man hoppas!!!!!!!
 

totta05

Member
Nu verkar det som jag fått den att snurra på bägge, tror det var trottelnålen som låg och simmade, MEN den låter betydligt mer på höger, dessutom är avgaserna rejält mycket varmare på höger jämfört med vänster cylinder. När man håller handen bakom.

Den har ett smällande avgasljud på höger jämfört med vänster som låter mera avmätt.

Idéer?

Mvh Gjert :?:
 

Nortti

Member
So far so good, har inget "minne" av vilken cylle som gick - eller inte gick, har du clipset på samma ställle, på trottelnålarna? Har du pejl på flottörnivåerna?
 

totta05

Member
Nu går bägge, clipset på mitten, nivån såg juste ut när jag demonterade höger. Det är så påtaglig skillnad på värmen på avgaserna, coh ljudet. Vänster går så fint så fint som tidigare.
 

Nortti

Member
Lyfter trottlarna parallellt/lika mycket, samtidigt, o luftskruvarna är ungefär lika justerade? Förmodligen, men iaf...

Jag menar, fungerar det o allt är ungefär lika mellan förgasarna så är det mera en fråga om intrimning/justering av förgasarna än att hitta "fel"
 

totta05

Member
Problemet är tycker jag varför avgaserna blir heta på ena sidan jmf med andra och det annorlunda ljudet....
 

krister

Member
hej
Gör så här : kolla flotör nivån att den är lika på båda sidor ,kläm ner nålventilen med ett finger och mät den "fria änden" av flotören det viktiga i detta läge är att det är samma mått på båda sidor ,kolla sedan att trottlarna lyfter samtidigt med en fyrtums spik eller liknande ,har du mätklockor så är det ännu bättre men inte helt avgörande ,nu har du en grunduppsättning på förgasarna ,har du brytar system kolla att den öppnar brytarna på samma gradtal på båda sidorna i detta läge spelar det inte så stor roll om den tänder 27 eller 30 grader bara att det är lika . kontrolera ventilspelet , jag förutsätter att trottelnålarna och övriga delarna sitter fast och är lika på båda sidor sedan monterar du i nya tändstift och tar en sväng med hojen så den blir varm ,stoppa ner en liten skruvmejsel och en tändstiftsnyckel i fickan och leta upp en låååång raksträcka gärna med lite uppförsbacke på någon kilometer ,kör på fyrans växel i 50 km/tim utan att röra gashandtaget,stäng av tändningen i "farten" fortfarande utan att röra gashandtaget ur läge ,sedan skruvar du ur tändstiften och då ser du vilken sida som du behöver justera luftskruven på ,är det svart ut med skruven ett kvarts varv är det vitt får du skruva in luftskruven ,efter en fyra fem körningar borde luftskruvarna vara justerade för samma färg på stiften .Sedan återstår bara att justera tomgångsvarvtalet med trottelskruven.
jag har provat med att mäta vilka faser i förgasaren som vid en normal körning användes och kommit fram till att luftskruven och trottelskärningen är det som "används" i förgasaren ,trottelnålens läge börjar vid 120 km/tim ungefär men det är ett komplett system där alla ingående delar påverkar funktionen men kör man efter hastighetsbegränsningarna så är det viktigare att luftskruven är rätt än vilket huvudmunstycke man har.
Om du gör dessa inställningar kan jag lova dig att du kommer tillrätta med dina problem ,som jag har förstått handlar det om lågfartsproblem

Krister
 

totta05

Member
Kanon Krister, ska kolla efter ditt "schema". Men tror du det skulle lösa mitt problem med heta avgaser på höger och svala avgaser på vänster? Och skillnaden i gång och ljud?
 

Per G

New member
Gjert,

Med Kristers eminenta inlägg får du god hjälp på vägen.
Nedanstående länk kan också vara bra att kolla in.

http://www.amalcarb.co.uk/TechnicalDetail.aspx?id=11

Per
 

krister

Member
Hej
orsaken till att det är olika temperatur på avgaserna kan bero på att tändningen står olika eller att förgasarna är ur fas eller olika i inställning ,är den ena cyllen för sen i tändning samtidigt som den får för lite soppa så blir den varmare än den andra som då tänder för tidigt och samtidigt kanske får för mycket bränsle och blir då med automatik kallare är då samtidigt ventilspelet fel så blir ventiltiderna lite påverkade som i sin tur kan påverka bränsle/luftblandningen ,men under alla mina år med Commandon så har ventilspelet varit det minst problematiska och det som har hållt mig mest sysselsatt är nog Amal förgasarna, och nu pratar vi om en felfri maskin det är viktigt att tänka på ,kärvar ventiler eller det är krokiga ventilstänger eller ojämt sliten kam eller något annat fel blir det lite mer kompliserat ,men om du börjar med det jag beskrev i förra inlägget så har du kommit långt i felsökningen och uteslutit förgasare och tändning.
När jag började att ställa förgasarna på landsvägen kom jag mest rätt med tomgång och lågvarv,det är ju ganska fånigt att stå still på tomgång och justera luftskruvarna när du aldrig använder det läget när du kör utan bara när du står still. så ställ luftskruvarna under belastning då kommer du rätt

Krister
 

totta05

Member
Har varit ute och kollat flottörnivån. Den vänstra som jag tycker går ok föll ner ca 3 mm. Den högra strulsidan kanske en halv mm. SÅ, jag misstänker/tror att jag ska justera den till samma nivå som vä. Har läst lite här på forumet om huru det ska göras med fattar lite dåligt. Kan någon snäll beskriva exakt hur det görs?
Tackar.
Gjert
 

Per G

New member
Kolla i näst senaste numret av Nortonisten. Artikeln om Amal har ett avsnitt som beskriver hur det ska göras.

Runt 3 mm fungerar men se till att du har lika på båda sidor.
Nålventilen öppnar/stänger ju inloppet till flottörhuset. Det är nålmunstycket där som ska knackas upp några tiondelar. Lägg flottörhuset i hett vatten en stund innan du knackar försiktigt.
Lycka till :!:

Per
 

totta05

Member
Tack kollade i tidninge. Hoppas det är detta som gjort/orsakat mina problem. Vilken rent praktiskt blir effekten om flottönivån ligger jämns med huskanten?
 

Per G

New member
Tror knappast att bara hög flottörnivå gör att den inte går på den cylindern men hade du inte hittat en lös trottelnål? det kan ge det problem du haft.
Men om du ska få cykeln att gå bra så ska du fixa till flottörnivån först.

Per
 

totta05

Member
Är lite konfunderad. Om flottörnivån bara är ett uns av en millimeter när man låter den hänga upp och ner jmf med den andra som är ca 3 mm så måste väl munstycket knackas NER i sätet, alltså från ovansidan. Med nåt dorn, 5-6 mm?
 

Kim

Administrator
Nej, man ska väl böja flottören, har för mig att jag hört nåt aja baja om att banka ner munstycket...
 
Top