Vi har ju gratulerat flera av Nortons fina modeller i ett tidigare inlägg här på hemsidan. Om nu en kär konkurrent som Royal Enfield (eller är RE en kollega numera?) fyller så mycket som 120 år ska vi inte vara småsinta, utan säger grattis, grattis till detta fina märke ursprungligen från Redditch några mil söder om Birmingham.
…eller, hm, ska vi numera skriva Royal Enfield från vackra indiska Madras i Indien? För det är just indierna som vi har att tacka för att hojarna som var ”Built like a Gun” lever vidare. Den indiska tillverkningen fortsatte nämligen när brittiska huvudbolaget slog handskarna i bordet.
Royal Enfields bakgrund är företaget George Townsend & Co, som i mitten av 1800-talet tillverkade maskindelar och synålar. Strax före sekelskiftet utvidgades verksamheten till att omfatta tillverkning av cyklar och vapendelar. Namnet ändrades i två omgångar och landade så småningom på Royal Enfield.
År 1899 tillverkades det första fordonet och år 1909 den första motorcykeln, en v-twin som producerades fram till första världskrigets utbrott. Det var under kriget som ”Made like a gun , goes like a Bullet” föddes. Efter kriget utvecklade man egna motorer, bland annat världens första trecylindriga tvåtaktare, men enbart som prototyp. Antalet modeller ökade successivt och runt 1930 erbjöd RE sina kunder allt från små encylindriga sidventilsmaskiner på 250 kubik, till stora tvåcylindriga toppventilare. Året därpå lanserade man sin mest kända modell, encylindriga Bullet, först som 350, senare kom 500. Under kriget levererade man både krigsmaterial och maskiner, de senare var 350 Bullet samt 125-kubikaren Flying Flea (som kunde landsättas tillsammans med fallskärmstrupper).
Efter kriget utvecklade RE teleskopgaffeln (1947) och två år senare sin första parallelltwin, en förlaga till 500 Meteor, 700 Super Meteor, 700 Constellation och den sista modellen; Interceptor på 750 kubik.
År 1962 fick RE nya ägare som ville satsa mer på en sportig image, bland annat via 250- kubikaren Crusader/Continental. Modellprogrammet kröntes 1962 med den redan nämnda 750 Interceptor, som i slututförandet hade Roadholdergaffel. Tillverkningen i England slutade 1970.
Som kuriosa kan nämnas att under en kort tid såldes en del RE-maskiner under namnet Indian i USA. En sådan svenskregistrerad 700-kubikare finns på en av bilderna. Det är en USA-import som än i dag rullar orenoverad i Dalarna. Under 1950-talet levererade RE maskiner till indiska försvaret och grundade då India Enfield. Det är samma företag som idag producerar Enfield-maskiner och som med sin fina tvåcylindriga Interceptor 650 nu snabbt rullar fram under jubel från både press och nöjda ägare. Det går bra för bolaget som under sina vingar har flera olika märken, exempelvis Jawa som re-lanserats och vars modeller säljer bra i många länder.
I Sverige marknadsförs och säljs Royal Enfield https://www.royalenfield.com/ av Norvalla i Smedstorp, Skåne https://www.norrvalla.se/.
Text: Lasse Camenius