Commandomotorn växer till en 850 år 1973.
I själva verket blev det inte ärliga 850 eller 849 cc utan mer exakt 829 cc.
Den ursprungliga 750 (745 cc) motorn hade en borrning på 73mm och slag på 89 mm. Nu ökade man borrningen till 77mm och lät slaglängden förbli oförändrad.
Cylindern fick en delvis ny förankring mot vevhuset och samtidigt ett nytt utseende. Den ursprungliga 850 motorn var silverfärgad. 4 stycken muttrar vid cylinderfoten fick istället ge plats för 4 stycken långa insexbultar som nu går hela vägen från toppen av cylindern genom cylinderväggarna och ned i blockhalvorna.
Silverfärgad cylinder och utjämningsrör.
850-serien börjar med motornummer 300 000 och kom i april 1973 men varför blev det just en borrning på 77mm kan man undra? John Favill som var en av nyckelpersonerna bakom utvecklingen av Commandon från 750 till 850 säger helt enkelt att det var den enda praktiska möjligheten då att på ett kostnadseffektivt sätt utnyttja Commandomotorns sista resurser.
Genom att öka volymen på motorn fick man inte ut så mycket mer effekt däremot en jämnare effektkurva och framförallt ett mycket högre vridmoment på låga varv jämfört med 750. Ett annat krav var att motorn skulle vara mer tillförlitlig jämfört med resultaten från alla trimningsförsök med 750 som exempelvis med Combat-motorn.
Att den sedan kallades 850 var helt enkelt det bästa sättet att marknadsföra den på.
Text: Toni Eklund
Källor: Norton Commando av Mick Duckworth.
www.classicbike.biz/Norton.
www.norvilmotorcycle.co.uk.