Med tanke på elstart-temat i senaste numret kan vi Nortonnördar vara lite stolta över modellen Electra som hade elstart redan 1963 då den lanserades. (Fungerade dåligt, förstås.) Men du som trodde att Norton var först ut med detta måste vi tyvärr ta ned på jorden lite. Först verkar nämligen Indian ha varit. Du ser maskinen på en av bilderna nedan, en Indian Hendee Special från 1914. Det är en en sju hästars 1000-kubikare som förutom elstarten även var försedd med lyse och elektriskt signalhorn. Kostade på den tiden 325 dollar. Man lär ha startat en maskin inom tolv sekunder efter att föraren tryckt på startknappen. Batterikvaliteten var naturligtvis inte som idag, bland annat behövde de (två seriekopplade sex volts) laddas mycket ofta, nära nog dagligen. De klarade ett par dussin startar, sedan behövde de bytas ut. Dåliga vägar med stora gropar bidrog också till att batterierna inte höll, vilket medförde att föraren (tung maskin utan kick) fick skjuta cykeln hem om något hände längs vägen.
Idag finns högst en handfull elstartförsedda Indian kvar.
Om vi kikar på Norton Electra som med sin elstart kom 1963, var den faktiskt inte heller först på den brittiska marknaden. Redan 1958 lanserade Triumph/Ariel och BSA/Sunbeam sina fyrtakts 250 skotrar Tigress. Maskinerna erbjöds med elstart (två seriekopplade sex volts batterier) som option. I alla fall Triumphs Tigress lär ha sålts i hyfsat stort antal, men låg kvalitet var en av orsakerna till att modellen försvann ganska snabbt.
Även Velocette erbjöd en liknande modell, fiaskot Viceroy på 250 kubik med 15
hästar, mellan åren 1960 och 1964.