Skip to main content
NYHETER

Tre hojar ”fyller jämnt” i år

Först i raden står 16H. Frågan är bara om den gamle sidventilaren fyller hundra eller 110? Det beror helt på hur vi räknar.  Redan 1911 hade fabriken en sidventils 500-kubikare som kördes på tävlingar. Räknar vi in den som en 16H, vilket inte är fel, fyller modellen alltså 110 år. Å andra sidan var det först 1921 som maskinen fick beteckningen 16H för att skilja den från en liknande modell som skulle sändes till kolonierna (16C, där C står för Colonial). Nu verkar man ha glömt den idén ganska snabbt för inga 16C exporterades. De som försvann över haven benämndes istället Model 17.
Modellens fördel är tillförlitlighet och mjuk vibrationsfri gång. En dröm att köra, men den som gillar blixtrande acceleration och snabba farter ska välja annan maskin trots att den absolut kommer upp i farter runt hundra.
Exemplaret på bilden ägs av Jonas Åkesson och presenteras i årets vårnummer. Årsmodell 1944

Nästa jubilar är Nortons första Dominator, 88:an. Den debuterade 1951 och firar alltså 70 år i år. Hojen blev ett hett byte eftersom det var första gången ”vanligt folk” kunde köpa en gatuhoj med Featherbedram. Tio år senare kom den i SS-version, en mycket ovanlig modell. Den maskin du ser här ägs av klubbens kassör som även tagit bilden, där hojen står med Stora Karlsö som bakgrund. Årsmodell 1954

Tredje jubilaren har vi redan uppmärksammat här på hemsidan, nämligen den mycket ovanliga blåmålade Manxman 650. Modellen är Nortons första 650. Den levde inte ens ett år men banade väg för andra 650:or som 650 SS och  Mercury. Inte många av Manxman tillverkades, troligen bara drygt 600. Högst ett 25-tal kom till Sverige och vad vi vet idag finns enbart en enda kvar i ”originalskick”. Om den säger vi inte mer här, för den presenteras så utförligt i vårnumret.

Grattis på er 16H, 88 och Manxman! Så fina ni är!