Skip to main content
NYHETER

Nortons första 650, en blå fartfantom

Vi har redan sagt grattis till Nortons modell Manxman såsom varande 60-åring. Vi kan göra det igen för Manxman fyller faktiskt två gånger.

Det där låter kanske märkligt, men så här är det:
Nortons första 650-maskiner lämnade fabriken den 7 november 1960, alltså i lördags för sextio år sedan. Nu lämnade de inte fabriken som varande 1960 års modell, utan som 1961:or. Och trots brådskan att få dem till generalagenten i USA, Berliner Motors i New Jersey, lämnade de ändå inte fabriken direkt, utan fick stå på lagret och senare i hamnen tills ytterligare exemplar var klara. Den 13 januari 1961 var det äntligen dags att sända första leveransen, 330 stycken med båt till New York. En maskin blev kvar på fabriken.

En vecka senare, runt den 20 januari, togs de om hand hos generalagenten som redan börjar annonsera Nortons 650 Manxman som något verkligt extra. Och så var de också. Manxman har nämligen Dominatorns fina Featherbed-ram och därtill en motor som getts lite extra för att leverera verklig kraft. Resultat: hela 52 hästar vid 7 000 varv! Faktiskt hela tio mer än den 650-modell som inom ett drygt halvår skulle ersätta Manxman, enbart för att inom några månader också bli ersatt, nu av den legendariska 650 SS. Den senare var återigen lite starkare men inte fullt ut med lika många hästar som Manxman utan ”bara” 49.
Manxman kom ut på marknaden som en ”61:or” vilket gör att vi nu kan passa på att gratulera den en andra gång inför 2021. Det är den värd för Manxman är en mycket fin maskin både till det yttre och inre, som faktiskt uppvisar en del olikheter än sina efterföljare. Men dessa olikheter och en hel del annat återkommer vi till i vårnumret. Grattis igen, Manxman! Du fyller faktiskt 60 både i år och 2021…………………………………………………………………………….