ARVET FRÅN GAMLA NORTON ÄR EN VIKTIG DEL AV VÅR HISTORIA
Den nya Nortonfabriken i Solihull belägen sydost om Birmingham börjar nu bli klar! De har nyligen lagt ut ny information på deras hemsida https://www.nortonmotorcycles.com.
Här kan du bl.a. se en informativ video om hur fabriksbyggnaden iordningsställts samt om hur lokalerna ska disponeras. Det nya huvudkontoret är ljust och luftigt med en väl tilltagen utställningsyta. Här möts besökarna av några anrika Norton-maskiner samt cyklar ur den nya produktionen. Nortons VD Robert Hentschel betonar att hela personalen brinner för samma önskan: att få se vackra Norton-motorcyklar på vägen igen. Och vem gör inte det?
NORTON KOMPROMISSAR INTE PÅ KVALITET
Inom produktionen har TVS investerat avsevärt i modern utrustning och verktyg för att förbättra hela tillverkningsprocessen av de nya motorcyklarna. Ramrör inspekteras innan de ska svetsas och till sist poleras hela ramen för hand för att ge den en komplett finish och glans.
DEN NYA NORTON V4 SV ÄR HELT OMKONSTRUERAD
Vi har gett oss själva gott om utrymme att organisera oss effektivt. Själva layouten har utformats för att optimera hållbarhet och minska avfall, vilket skapar ett produktionsgolv i huvudsak med öppen planlösning som ger betydande utrymme för tillverkning och lägga till ytterligare byggstationer om vi behöver det. Denna flexibilitet gör att byggda motorer kan matas direkt från motorns renrum till monteringslinjen där ramar, fjädring, bränsletankar och karosser monteras. I slutet av sin resa genomgår varje cykel en testcykel på den rullande vägen, följt av en sista undersökning i vår ”lätta tunnel” och inspektionsområde innan den hämtas eller levereras till kunden. Alla våra cyklar börjar och slutar med en kvalitetsinspektion, från delar till färdigställande fortsätter Robert Hentschel.
VILL HA!?
1200 CC, vätskekyld V4 på 185 bhp vid 12 500 rpm!? Är det en symaskin?
Med ett kompressionsförhållande på 13,6:1 hur går den då på 95 oktan?
Ja, det är bara att fylla i formuläret om intresse finns på Norton Motorcycles hemsida. Men vad stannar prislappen på?
Tydligen så satsar man i första hand på att få igång produktionen av V4:an igen. Låter den som en gammal SAAB V4 tro?
Hur det går med ursprungsmodellen Commando 961 har vi i dagsläget inget svar på.
Text: Toni Eklund Källa: https://www.nortonmotorcycles.com.