I vår är det femtio år sedan Commandon började säljas. I Sverige kom de första sex maskinerna lagom till midsommar till Rådhes motor i Nyköping. Redan dagen efter leveransen sänds två till Lelles i Uppsala och en säljs till en privatperson, Anders Larsson i Nacka. Efter ytterligare en dag skickas ytterligare en maskin till Lelles, en till Motorfirman Svante Linder i Västerås samt en till motorfirman Lennart Skoglund i Stockholm.
Under året 1969 debuterar flera mycket välbekanta maskiner i den större kubiklassen:
Laverda GT750. Försäljningen startade februari-mars 1969 och priset var 9 785 kronor, vilket är detsamma som 81 000 kronor idag.
Triumph Trident T150 började säljas sommaren 1969, priset låg på 8 900 kronor, idag motsvarande 76 000 kronor.

BSA Rocket 3, de första maskinerna såldes sommaren 1969 till priset 9 950 kronor. Idag motsvarar priset 85 000 kronor. Märkligt nog hamnade alltså priset för BSA-trippeln betydligt högre än systermodellen Trident. Priset på hojarna justeras året därpå.
Kawasaki 500 Mach 3: Lanserades i Sverige i april. Priset 7 200 och 7 400, beroende på om du ville ha brytare eller elektronisk tändning. Motsvarar 61 500, respektive 63 300 kronor idag.

Honda CB750, började säljas sent under året 1969 och kostade 10 200 kronor. Priset motsvarar i dagens penningvärde 87 200 kronor.