72:orna börjar med chassi- och motornummer 200 000.
Hydraulisk skivbroms fram (dock inte på Hi Rider), en ny 5 gallons ( 23 liter) bensintank som kom att tillverkas i både glasfiber och stål.
Det var inte nog med dessa förändringar. För att möta nya effektstarka och prismässigt konkurrenskraftiga japanska motorcyklar på marknaden som exempelvis Kawasakis modell H2 tvåtaktstrippel 750 cc och deras helt nya Z1 Super Four på 903 cc måste Commandon uppdateras. En modern ersättare för den nu 25 år gamla twinnen fanns fortfarande inte på kartan men något måste göras enligt Dennis Poore, VD för Norton-Villiers. Man hade ju sett att det gick att krama ur ytterligare effekt ur Commandomotorerna och fått framskjutna placeringar i produktionsklassen och i Formula 750 tävlingar med bl.a de nya John Player maskinerna.
Trots att flera i ledningen menade att en effektökning är det sista vi vill se då det fortfarande finns problem med bl. a. oljeläckage, dålig hållbarhet på vevaxellagren och brister i el-systemet så föddes ”Combat”- motorn detta år med en effektökning på 5-6 hk. Den från Woolwich utvecklade motorn gav nu 65 hk vid 6 500 rpm.
Combat-motorn kännetecknas av att topplocket planades med 1 mm och markerades med ett ”C”. Kompressionen blev nu 10:1. Insugen portades till 32 mm och bestyckades med Amal Concentric förgasare på 32 mm.
Cylindrarna svartmålades och en vassare SS kamaxel monterades.
Det dröjde inte länge förrän reklamationerna strömmade in och något måste göras. Reklamationerna kom i första hand från den europeiska marknaden och framför allt Tyskland där många säkert tog chansen och tömde krutet på vägarna där utan hastighetsbegränsningar. Det här innebar inte bara ekonomiska förluster utan även Nortons image fick sig en rejäl knäck på grund av många motorhaverier. För att komma till rätta med problemen fick många motorer nedtrimmas med bl.a. en tjockare topplockspackning för att sänka kompressionen men även vevhusventilationen fick uppdateras då det visade sig att den inte fungerade som det var tänkt.
Trots att många 72:or och i synnerhet Combatmotorerna hade problem så finns det även de som kört Combat-modeller och klarat sig utan problem. Som sagt, det beror säkert på hur man hanterar gashandtaget också.
Så vi säger GRATTIS till 50-åringen och hoppas att det fortfarande syns någon 72:a på vägarna i sommar med eller utan Combatmotor. Combat-motorn monterades i första hand på Roadstern och Interstaten men vem vet kanske en och annan Hi-rider åkare också hade extra krut under dynan.
Toni Eklund