Vilken olja i växellådan?

Per G

New member
Isolastic upphängningen funkar bra (om den är rätt justerad) så du slipper vibrationer på långkörningar vilket är skönt.
Nu behöver du bara skaffa en Interstate tank och sadel så är du "hemma", 50 mils räckvidd på en tank och en stor skön sadel för två :D
Sidokåporna ska väl egentligen också bytas men det är bara kosmetiskt.

/Per
 

bäckis

New member
Jag har kört med 80/90 GL4 i över 20 år och bussningarna mår utmärkt.Om det är svårt att hitta den så kolla med närmaste scania-verkstad.
 
A

Anonymous

Guest
Jag har alltid använt Quaker States transmissionsoljor, vanligtvis deras "High Performance mineral 80W/90". Tidigare har det i databladet angetts att oljan inte påverkar gulmetaller. Detta står inte längre, men jag kontaktade generalagenten igår, och de försäkrade att oljan inte är korrosiv mot kopparlegeringar. Denna olja passar bra till AMC-lådorna, och jag använder den i flera olika växellådor med gott resultat.
 

camenius

Well-known member
Kristian: Jag tackar stort för de exakta svaren.
Bäckis: Vilket märke? Om jag fattat rätt så är GL en kvalitetsbenämning och då torde GL4 kunna tillverkas av många bolag, med risk för att vissa stoppar i (för oss) tveksamma additiver. Eller har jag otur när jag tänker nu igen...?

Inser att min kunskap är minimal om detta, vilket säkert delas med en stor majoritet i klubben så en artikel i ämnet vore nog på plats...
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jag valde samma olja som Kristian en gång i tiden, Qaker state 80/90 tranmissionsolja, eftersom den fungerat har jag hållt mig till den mest av gammal vana.
Använder även Q.S:s 20/50 motorolja, (hörde på senare tid att även en japansk tillverkare rekomenderar den oljan till sina nya motorer :oops:) men den har tjänat sitt syfte gott i commandomotorn också.
/Magnus
 

Magnus Jönsson

Administrator
jag har köpt den som enliters i växjö (autoexperten), men det var ett par år sen sist, kollade på deras hemsida och det verkar som de bytt ut Q-S emot Castrol där. Ska svänga förbi dem vid tillfälle och kolla.

På Quaker states hemsida framgår inte om den fortfarande finns som enliters, hoppas det, tio blir ju nästan en livstidsförbrukning, men kolla ev. med en yamaha verkstad de rekommenderar QS så det kanske går att köpa "lösvikt" där.
/Magnus
 

camenius

Well-known member
Tack för bra info, Magnus.
Weine: Tidigare skrev du att du fått veta att Biltemas olja inet är ett bra val, vad gällde detta? (Blev just rekommenderad den oljan)
 
A

Anonymous

Guest
Biltema har bra varor och dåliga varor. Problemet är ofta, tycker jag, att man inte vet vilket förrän man provat. Det kan bli en dyrköpt erfarenhet när det gäller oljor! Jag har inte sett att Biltema presenterar tekniska datablad för sina oljor, och därför kan jag inte tänka mig att använda dem. Jag vill kunna se de tekniska specifikationerna innan jag använder oljan. Sedan tycker jag att priset på vissa av Biltemas oljor är avskräckande lågt.
 

camenius

Well-known member
Jag håller med om även detta. Problemet när de inte specar en produkt, kan innehållet också förändras uta att det anges.

De har ju också breda målgrupper och anpassar sig efter nya produktkrav, vilket betyder att vi, som är en liten randgupp, har intressen som inte styr produktutvecklandet.

Å andra sidan skapar utvecklingen "spöken" som man (läs jag) blir rädd för, ibland i onödan. Företagen skapar medvetet olika rädslor hos målgrupper för att vi ska köpa deras nya produkt som ska rädda alla undan spöket. Av någon anlednign brukar alla nya saliggörande produkter vara dyrare än de tidigare...

Har även hört ryktesvägen att en oljeanlays visade att Biltemas oljor var av bra kvalitet.

Saker var nog ite bättre förr, men kanske enklare ibland....
 

Magnus Jönsson

Administrator
kollade på Autoexperten i Växjö på hemvägen och de hade Quaker states 80/90 olja i enlitersförpackning för 126 kr styck, så den finns i enliters också, men de blir ju lite billigare i tioliters :wink:
/Magnus
 
A

Anonymous

Guest
Personligen tycker jag att det är självklart att använda en garanterat bra produkt från ett företag som sysslar med just detta, dvs. i det här fallet att köpa oljor från företag som utvecklar och tillverkar oljor. Våra gamla motorer kräver slitstarka oljor, som klarar av att hålla kvar oljefilmen på metalldelarna.
 

bäckis

New member
Lika som att motoroljor klassas i API SF,SG,SH osv (ju längre bort i alfabetet andra bokstaven är, desto bättre olja) så klassas transmissionsoljor i GL 1-5. GL 4 och 5 innehåller EP-tillsatser (extreme pressure). Föreskrivs hypoidolja så är det GL 5 som gäller.GL 4 är en mildare variant och luktar inte lika mycket kattpiss som GL 5.När en fullastad lastbil med släp kämpar upp ur en grusgrop på lägsta växeln så glöder ytan på kuggarna i slutväxeln.EP-tillsatserna "härdar om" ytan tills den har gått ett varv och skall till att glöda igen.Scania föreskriver ( i alla fall förr i tiden, dom har andra växellådor nu) GL 4 i växellådan såvida inte den sitter på en V8-a. Då är det GL 5 som gäller trots att det är samma växellåda.Detta på grund av att GL 4 är snällare mot bussningarna.
 

Nortti

Member
Har nu testat med B-temas transmissionsolja och det fungerar inte. Den blir som mjölk och växlarna går trögt (!?) redan efter 10-20km.

Funderar nu på Statoils SAE 90 men eftersom växellådsoljeförbrukningen tillsvidare är lite väl stor (skall skära ny packningar någon av de närmaste dagarna) så undrar jag vad ni tror om ett "grönt alternativ" :?:

Edit: iofs så finns det väl inga kemiska produkter som fungerar ifall det inte är en dödskalle eller liknande varning på förpackningen... :wink:
 

bäckis

New member
Skulle ha GL 4 till traktorn och kom hem med någon slags traktoruniversalolja som skulle funka.Tror det var mobiloil.
 

Nortti

Member
OK att den går som en traktor, en gamma bensin Zetor isf.

Det som duger - det duger ... tar en sväng via norgemacken imorgon då?
("samlar" nya lager rill vxl-lådan så det blir renovering snart ändå)
Hoppas att det räcker att byta Edit lager å packboxar.
 

Per G

New member
Mjölkliknande olja kan det nog se ut som om cykeln stått ett tag i varierande temperatur och det blivit kondens i lådan. Om den fortsätter att se ut som mjölk efter några rejäla varmkörningar så ska man nog byta olja och prova något bättre. Med tanke på att det bara går åt dryga 4 deciliter och man knappast behöver byta ofta så ska man nog handla en bra olja typ den Kristian skriver om, Kvacker state, eller liknande.

Per
 

Nortti

Member
Den jag använder nu är http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Transmissionsolja-SAE-80W90/

Den återtar konsistensen så småningom när den får stå - kanske den skall uppföra sig på det viset (luftbubblor)?

Mitt problem är som sagt att växellådan blir "svårväxlad" när jag kört en stund... Skall göra ett försök till med den oljan. Dvs tappa ur nuvarande och fylla på men ny. Fungerar det inte så byter jag, kanske provar med någon GL-4 variant ...
 
Top