Vilken olja i växellådan?

Kim

Administrator
Fan fick för mig att det var motorolja.. ;) Vet ej, har inte hällt i den själv, dock så är det nog den som Torsten har rekommenderat!
 

Weine

Member
Hej lasse
Jag har användt biltemas oljor, men har nu fått reda på att det är ett dåligt val. Så jag kommer att inköpta olja någon annan stans.

Weine
 

Per G

New member
Ska vara EP90 men det finns säkert senare "uppdateringar" av oljetillsatser som är minst lika bra.
Det man ska se upp med är vissa tillsatser som inte går bra ihop med "gul-metaller" typ bussningar mm. Vissa senare oljor lär visst äta upp dessa.

/Per
 

Peter

Member
Jag använder lite olika typer, alla runt 80-90 SAE. Det viktigaste är att undvika oljor med GL5 för dom löser upp bussningarna i äldre lådor. Jag använder billig olja och byter ofta eftersom lådan arbetar kall så bildas kondens. Oljan förstörs av kondensen innan den är utsliten. Därför bör man alltid göra oljebyten på hösten innan hojen ställs undan för vintern så inte fukten ställer till det.
 

camenius

Well-known member
Tack. Det var just den här infon jag behövde. Är lite nyfiken på vilka tillsatser som inte är bra.
Det där med att byta ofta i växelådan är nog lika viktigt som underskattad synpunkt,
Någon mer tillsats ni vet som är dålig?

Weine: Vad fick du veta om de oljor du använde?

Alla: Snart är sommaren här. Föst på agendan: Västkustträffen.
 

Weine

Member
Hej Lasse

Fick reda på något jag inte har haft en aning om, att vissa oljor äter upp gul metaller typ olja GL5 vilket finns i biltemas växellådas oljor. "Man lär så länge man lever"

Weine
 

pojen

Member
Sista Commandon har en förbättrad ventilation av växellådan som är väl värd att kopiera. Det sitter en liten ventilationsnippel av mässing strax bakom ingången för kopplingskabeln, strax till vänster tror jag. Ytterdiameter runt 6mm med ett genomgående hål kanske 3 eller så och gängan någon BA typ som är i stort ekvivalent med M5!!

Det går ju lika bra med någon egen variant också och det går att göra utan någon större demontering. Den förbättrade ventilationen gör att oljan håller sig fräsch utan majonäs betydligt längre. Om det funkar med länken som följer så får man lite ytterligare vägledning. Item 6 är själva prylen som det handlat om alltså.

http://www.nortonmotors.de/ANIL/Norton%20Website/norton/parts-list.php?Model=n850_e&Plate=007
 
A

Anonymous

Guest
Hej!

GL5-oljor är att föredra, och det finns sådana oljor utan tillsatser som bryter ned gulmetaller. Själv använder jag Quaker State GL5, och där anges att den är kompatibel med dessa lagermetaller.
 

camenius

Well-known member
Kritsian, nu blev jag förvirrad, sorry. Jag uppfattade det som att GL5 var en tillsats som skadade bussningar, men...
...vad är GL5?
 
A

Anonymous

Guest
GL-5 är en klassning av växellådsolja, och denna klassning kan uppnås med olika tillsatser. Det finns tillsatser som inte är aggressiva mot gulmetaller. Oljor som är klassade enligt GL-5 tål hög belastning, så de är ett bra val till AMC-lådorna. Titta igenom databladen, så finns det ofta en kommentar att oljan inte skadar gulmetaller. Står inte detta i databladet, så skulle jag vara försiktig med att använda den i min låda.
 

camenius

Well-known member
Den olja jag fick från säljaren var Super Quadrolube Mineral SAE 75W. Köpte den trots att jag misstänker att den är lite för tunn. (det ska ju vara 90-olja, eller...). Räknar med att byta olja i lådan på både 650:n och (nyköpta) Roadstern ganska snart igen.
På länken ser jag att QS har andra oljor som borde passa bättre, exempelvis SYNQUEST FULLY SYNTHETIC SAE 75W-90.
Vilken använder du Kristian?
http://www.quakerstate.se/transmission.asp
 

Per G

New member
Lasse,
Har du handlat en Roadster? :)
Ere den fina med handikappstart som varit till salu ett tag?

/Per
 

camenius

Well-known member
Ja, visst är det konstigt vad lite spontanitet, två glas vin och tillgång till internet/Blocket, kan innebära?
1. Har du möjlighet att åka till Västkusten, eller har du sociala plikter?
2. Vilken olja har du i växellådan?
 

Per G

New member
Alla Norton fans vill ha en Commando, det tar bara litet längre tid för vissa att inse detta faktum :D :D Grattis !!

1. Inga träffar för mig innan årsmötet, jobbar alla söndagar Maj ut och sedan tar dottern studenten. Däremot så blir det Katrineholm och sedan sneglar jag på äppelbo och även Delsbo i Juli.
2. EP90 inhandlad från England, har kanske en skvätt över till dig också om du har vägarna förbi. Bytet tar vi över en kopp kaffe :D

/Per
 

camenius

Well-known member
Förlåt men jag är lite okunnig....
alltså Texaco EP90 eller Castrol Outboard Gear Oil EP 90, eller vad?
Tack för inbjudan, misstänker att jag ringer och förvarnar om att jag svänger förbi inom kort. Hoppas dock besikta i helgen!
(När jag besiktade 650:n i torsdags sa killen, efter att ha gett en Honda körförbud, "det där behövde jag". :D
 

Per G

New member
Tror att det är Silkolene EP90 olja, inköpt från RGM, men dom handlar tydligen på fat och tappar sedan upp på mindre flaskor så det står bara EP90 på flaskan.

/Per
 

Kim

Administrator
Gratulerar Lasse! Alltid bra att ha en Commando i samlingen, den är ju rätt bekväm.. :)

Mvh Kim
 

camenius

Well-known member
Nåja, bekväm ja, men inte riktigt lika bekväm som min gamla 16H. Å andra sidan blev förvånad när jag kikade i backspegeln. Den var ju helt klar, alltså inte lite klar, utan helt glasklar.

Är van vid att en bil ser ut som ett "lämmeltåg med ljuspunkter" :roll: bakom mig. (Det där erkännande var mellan dig och mig, säg inte till nån annan i klubben att jag sagt det, kommer för evigt att förneka de orden!)
 
Top