Vem blir först 2013?

camenius skrev:
Ok, skratt. Vet att du haft en sådan här tingest... och du överlevde ju, så jag hoppas på det jag också. Vibbarna finns, visst, men så jävligt var det inte. Kör inte så snabbt nu för tiden å andra sidan.

Märkte direkt en uppenbar skillnad mot 650 vilket gav mig en idé till en längre artikel i medlemtidningen. För flera år sedan tänkte jag just på att jämföra 650:eek:r. Skrinlade det eftersom Classic bike gjorde en sådan. Nu är det dags att plocka upp idén och realisera den.

Visst, 650SS slår troligen min Thunderbolt vad gäller uppförande. Men, och det vet du också, det var inte på uppförandet man vann tjejerna i nian. Utseendet, image...

Så några plus värden har denna hoj i alla fall och jag var väl medveten om nackdelarna när jag slog till. Om inte annat får den stå i ett hörn här hemma och vara vacker.

Precis som tjejerna i nian!

:lol: :lol: :lol: Ha, ha!

Jo, jag föll också för utseendet. Och ljudet! Håller man sig under 80-90 km/h är den smidig och rätt kul att slänga runt i kurvorna också. (Inte som en Featherbed dock) Men att marscha i 90-100 km/h? Nej , inte kul. Jag trodde min skakade mycket men jag fick tillfälle att prova ett annat exemplar. Den hojen var ännu värre...

Men fina är de och visst hade en Lightning Clubman gjort sig i garaget!

9_BSA_Thunderbolt_1968_1.jpg

Per G

New member
Solen skiner nu men det var minus 8 i morse, inte kul.
Blir så åksugen så jag kan spricka, måste ut ett varv till i garaget och fixa klart Commandon. Har plockat dit en extra zenerdiod och preppat klart ett nytt Yuasa batteri (kokade sönder det gamla förra sommaren, därav den extra zenern). Ska fylla på motorolja så är den klar att kicka igång, blir nog vilken dag som helst nu.

Vet inte vad jag tycker om A65, fulsnygg är nog ett ord som beskriver vad jag ser när jag tittar på den.
Låter fint gör den ju och vibrationerna lär ju hålla dig vaken Lasse :)

Hälsningar,
Per

camenius

Well-known member
Per, jag kan trösta dig med att det ska bli riktigt varmt och gött snart, tyvärr dock direkt efter helgen. Inte före. Hoppas du får en liten premiärtur.

Hur har Lasse i Vrån det med snötillgången? Ungefär som i Skåne och Småland kanske? Vad säger skåningarna? Läste att det vrålsnöade söderut för en vecka sedan. Tur denna gång att man är en kompromissernas man och bor lite lagom i mitten så där...

Ful snygg är en bra kompromiss, annars brukar A65:eek:r polarisera tyckandet. Antigen hundra procent för eller hundra mot. Många tycker motorn ser för dj-ig ut, andra faller som furor. jag tillhör den senare gruppen och gillar både motor och framför allt hela designen. Vissa påstår att den är mycket tillförlitlig, andra att den skär ihop inom några hundra mil på grund av dålig oljepump, taskigt oljetryck och dåligt lager på registersidan.

Hans Jönsson

Active member
Intet nytt från Skåne. Körde en sväng i dag bara lite snö här och där för övrigt var det en bra eftermidag/kväll så det blev väl några mil :D
Ha det gott
Mvh/ Hans

Vad säger skåningarna? Läste att det vrålsnöade söderut för en vecka sedan

Nja, den där snön kom mest lokalt på Österlen och Söderslätt. Här i Kullabygden och längs Öresundskusten har det knappt synts en snöflinga. Soligt, torrt och plusgrader på dagen och kallt (1-5 minus) på natten har varit normen de senaste tre månaderna.

Igår begick också jag premiär. Dock på Bonnevillen. Commandon står med samma Nortonvåtsumparsjuka som Kim drabbats av. Det blir att riva hela transen, kanske dags att renovera oljepump. Ja, och det behövs nya styrningar i toppen också. Dominatorns status är oförändrad sedan bilderna i en annan tråd. Har inte känt något som helst sug att mecka de senaste åren. Då är det ganska skönt att ha en ny hoj där det bara är att tanka och vrida om nyckeln. Fast riktigt samma sak är det ju förstås inte när man väl en gång blivit smittad av gamla järn...

Gårdsplanen hemma igår:

9_001_2.jpg

Jepp! Jag blir personligen lite matt över att behöva riva halva hojen för att byta en sketen packning enbart för att gubbarna i Birmingham trodde att man upphävt tyngdlagen, eller att den i varje fall inte gällde för just våra maskiner. :evil: Och dylikt händer ju alltid när man minst behöver det. Ja, ja, Murphys lag... och allt det där, antar jag. Ibland funderar man ju på att skaffa sig en trevligare och billigare hobby. Att sitta i en iskall dusch hela dagarna och riva sönder tusenlappar till exempel! :lol:

camenius

Well-known member
Du får trösta dig med att du bor så fint. Gammalt hus...? Skånegård kallas det visst? Ser så gemytligt ut.
Bor du på landet bortom allfärdsvägarna?

Det är inte så farligt som det låter, jag raljerar lite. Man har ju en sorts hatkärlek till de där gamla prylarna. Och vill man ha en helt bekymmersfri (och tråkig) tillvaro börjar man ju inte köra mc överhuvudtaget. Det skall vara lite besvärligt ibland!

Jo, korsvirkesgård från 1830. Ligger så lantligt man kan begära så här i utkanten av Öresundsregionen med sina 3,7 miljoner invånare: nära till det mesta men ändå utan störande grannar.