Våtsump

Micke Moos

New member
Jag har ingen större erfarenhet att komma med.
Satt det backventil i registerkåpor på de allra senaste commandosarna?
Som jag ser det så kan en kulventil på tilloppslangen(mellan tank och pump) leda till att slangen tömms (rinner igenom) tills man startar och det dröjjer lite innan trycket kommer igång. Vilket ger att motorn inte får smörja, bara smörj. Vilket det inte gör om det sitter kran SOM ÖPPNAS.

Annars om det inte är aldeles för komplicerat, koppla på banjokoppling med sugslang till oljeplugg. Nej det vart ett dåligt skämt. Lossnar det eller läcker så försvinner oljan utan kontroll.

Själv kör jag så det ryker. Läckande ventilstyrning?

Ha det.

Robban

Member
Ja, Mk 3 motorerna har en "plunger" som är tänkt förhindra våtsumpning.
Fungerar bra tycker jag.
Dessutom kan jag tillägga att Nisse Hedlund, som ju använde Nortons oljepumpar i både sina stånkor och twins, använder ett liknande system fast med en fjäderbelastad kula som också fungerar bra. :D

Commanditen

New member
Funderar på att lösa våtsumpningen en gång för alla genom att montera en kulventil parallellt med en backventil från RGM. Om jag skulle glömma kulventilen så kommer backventilen att rädda mig. Hängslen och livrem i en oslagbar kombination eller?
Återstår att hitta 2 lämpliga T eller Y-stycken till hopkopplingen.

/Staffan

Commanditen

New member
Kopplingen med klämringskopplingar för att sätta backventil och kulventil parallellt blev aningen lång, skulle nog ha gjorts med hårdlödda kopparör istället. Jag löser det hela med en kulventil, nu när jag kommit på hur jag ska lösa det hela med ev. glömska. Genom att sätta ett 0.15mm bladmått som en del i en kontakt där tutan jordas då ventilen vrids. Alltså, om man slår på tändningen och ventilen är stängd så går tutan på. Bladmåttet fästs på den den delen man vrider på kulventilen. Denna är av plast och en ledning från tutan kan fästas här occh en bygel på närmaste slangklämma jordas. Bygel och bladmått kortsluts då ventilen vrids.
Borde funka fint.
Adjöss förbannade våtsump.
Ska sägas att jag testade att starta med nybytt packpox bakom utgående drev innan jag satte på transkåpan och det kommer lite olja den vägen hur lungt man än startar hojen då den våtsumpat.

Commanditen

New member
188_mobbe_125_1.jpg

Så här blev det. Slår jag på tändningen utan att ha vridit ventilen så slås tutan på.
Ajöss våtsump.