Våtsump

Commanditen

New member
Jag vet att detta må vara ett gammalt ämne men nu när jag kollade nivån i oljetanken så var den nästan i botten efter 4 dagar! Nivån låg på ca 9.5 cm från kanten av oljetankslockets kant i söndags och idag nådde inte skjutmåttet ner. Jag har bytt packningen vid oljepumpen och pumpen verkar just. Dessutom ställde jag kolvarna i kompressionsläge. Jag kör på 15-50 raceolja från OK. Kan det vara vits att byta till en aning tjockare olja/annan olja?
I och för sig tror jag det är ok att starta hojen försiktigt även då den våtsumpat helt. Bara att unvika att gasa för hårt då den kan trycka ut olja via vehusventen. Den trycker ut några droppar olja innanför brytarkåpan eller i mitt fall"TriSpark kåpan" (då den våtsumpat inte annars). Den packningen får väl bytas vid tillfället även om jag inte tror det är bråttom med detta.
Annars går den kanon med sin TriSpark tändning.

Tacksam för kommentar

Commando -71
:?
 

Kim

Administrator
Jag kör på 20w50 då jag noterade att jag inte fick ordentligt oljetryck med 15-40 oljan jag hade, nu har jag superfint oljetryck och den våtsumpar inte allt för jäkligt heller.. :)
 

bäckis

New member
Jag kör med backventil på sugledningen från tanken.Obehagligt i början men man vänjer sig.Kulan och fjädern i ventilen är densamma som sitter i velocette sedan urminnes tider.Tänk bara på att fylla upp med olja mellan pumpen och ventilen innan montering.
 

Kim

Administrator
Nää, behövs inte, har en 73.a 3 kickar så är all olja i tanken igen, jäkligt praktiskt! :)

Mvh Kim
 

Commanditen

New member
Tackar för svar.
Jag antar att 20w-50 är lite tjockare än 15w-50. Jag kollade i Biltemas katalog och såg två möjliga oljor antingen nr 36-929 som är en singelgrade SAE 50 där det specifikt står att den är för att hindra våtsump eller nr 36-928, mineralolja Classic 20W-50. Jag tänkte att bägge dessa borde vara möjliga. Numera är jag en vackert väder körare och kommer inte att köra då det är kallt (eller regnigt). Senaste hojen jag hade innan jag fick ett återfall och inte kunde motstå den otrolikt snygga kommandon var en BMW R90S som jag sålde 1991. Den på många sätt bästa hoj man kan tänka sig men den har ju inte samma fina karaktär som Commandon. Hade även tidigare bl.a. en Bonneville där tanken vibrerade sönder full med bensin mitt under en långtur. Funderar på en tur till årsmötet, ingen längre sträcka men den blir den längsta hitills för mig på Commandon.
 

Per G

New member
Du ska nog vara litet försiktig med att starta om den har våtsumpat riktigt mycket. Till att börja med så måste oljenivån i oljetanken vara över silen som sitter vid utloppet annars får du ingen olja till motorn vilket kan leda till vissa dyra bekymmer :D
Sedan kan man visst trycka ut en del tätningar med för mycket olja i vevhuset. Starta upp och undvik att varva upp motorn innan oljan pumpats tillbaka till oljetanken.

Biltema 20-50 Classic mineralolja verkar bra och används av en del Commando ägare. Billig olja som man har råd att byta ofta.

Bäckis verkar gilla backventil men det verkar finnas olika uppfattning om hur säkert det är. Så länge det funkar så är det ju smidigt men ...
Får väl hälsa på hos Bäckis när jag åker upp till Orsa (fast egentligen är det Skattungbyn) i sommar.

Har för mig att jag sett uppgifter på att det ska finnas cirka 2 dl olja i vevhuset vid körning. Någon som har koll på detta??

Klart att du ska åka till årsmötet i år, bara ett "stenkast" från Huddinge till Katrineholm :D

Hälsningar,
Per
 

Commanditen

New member
Tackar för svar,

Jag velade länge på Biltema mellan 20w-50 och singelgrade 50 båda kallade Classic. Det blev 20w-50 mineralolja. Nu ska jag jämföra med den förra syntet 15w-50 med denna olja (mäta oljenivån dag för dag). Jodå jag har försökt se till att det finns lite olja kvar i tanken så den inte hinner suga luft innan oljan pumpas tillbaka till tanken.

MVH

Staffan
 

Commanditen

New member
Jag undrar om någon kan säga mig om det är skillnad på våtsumpningen beroende av om man väljer en 20w-50 olja eller en ren sae 50 olja?
 

Torsten Ahlin

New member
OBS!! "Vid all våtsumpninng" ,, använd absolut inte backventil om inte pumpen är i superbra skick vilket troligen inte många pumpar är. En dålig pump har troligen en dålig sugförmåga och orkar kanske inte öppna upp. Renovera pumpen om det är möjligt, att köpa en ny pump är nog bortkastade pengar, kvaliteten brukar vara urusel.


- För den som väljer att montera en kran är lika med en katastrof eftersom glömskan gör sig påmind med skuren motor som följd.

Man kan lära sig att leva med skiten. Byt ut stora filterpluggen i botten av vevhuset mot en med en liten avtappningsplugg som Du på ett enkelt sätt kan tappa ur oljan med.( http://www.norvilmotorcycle.co.uk/067221A.htm ) för 30 pund så förstör man inte gängorna på sikt,kan på ett enkelt sätt avtappas efter varje körning
 

Commanditen

New member
Tack Torsten,

Jag beställde en bottenplugg från Norvil för några dagar sedan, sen blir det nog singelgrade 50 olja. Det finns ju ett sätt till att undvika sumpningen, att köra oftare.

MVH

Staffan
 

krister

Member
Hej
Jag har använt kulventil från Biltema ett tiotal år nu men minnet har hitils inte svikit ,det är den billigaste och mest praktiska lösningen hitils ,jag såg en som monterat en bromsljuskontakt som bryter tändningen i avstängt läge då blir det idiotsäkert

krister
 

Commanditen

New member
Hej krister,

Jag har funderat en del på att sätta en kulventil. Hur har du gjort för att få det snyggt? Fäster man direkt på ingångsröret till oljepumpen så är det ju lite för trångt, så då återstår väl mitt på slangen eller vid oljetanken antar jag? Så förutom kulventilen av rätt dimension så behövs väl då en eller två rörbitar och en eller två slangklämmor för arrangemanget antar jag.
Sen för säkerheten: En variant är ju också att en koppla över tutan eller till en blinkande varningslampa kan man tänka sig.

MVH

Staffan
 

Taylor

New member
Torsten Ahlin skrev:
OBS!! "Vid all våtsumpninng" ,, använd absolut inte backventil om inte pumpen är i superbra skick vilket troligen inte många pumpar är. En dålig pump har troligen en dålig sugförmåga och orkar kanske inte öppna upp. Renovera pumpen om det är möjligt, att köpa en ny pump är nog bortkastade pengar, kvaliteten brukar vara urusel.


- För den som väljer att montera en kran är lika med en katastrof eftersom glömskan gör sig påmind med skuren motor som följd.

Man kan lära sig att leva med skiten. Byt ut stora filterpluggen i botten av vevhuset mot en med en liten avtappningsplugg som Du på ett enkelt sätt kan tappa ur oljan med.( http://www.norvilmotorcycle.co.uk/067221A.htm ) för 30 pund så förstör man inte gängorna på sikt,kan på ett enkelt sätt avtappas efter varje körning

Härligt att du kommit in i "sajber"-världen farsan :)

Välkommen till forumet.
 

Per G

New member
Jag använder RGM's bottenplugg med liten urtappningsskruv (samma typ som Norvil). Funkar bra men det är ju ännu bättre att köra ofta så hinner det inte våtsumpa :D :D

Om man nu är "modig" och vågar ha kran så kan man ju i alla fall "fega sig" och montera oljetryckskontakt med varningslampa. Då ser man ju direkt när man startar om man har tryck eller ej.

Per
 

camenius

Well-known member
Tre!!? Tre!!?
Vad gjorde du i skolan när de andra hade matte? Trimma moppen?

På 16H har jag kulventil och en mycket sträng startprocedur som bland annat innehåller kontroll av ventilläget, innan jag kickar igång. (Helt nödvändigt för mig som har minne likt en guldfisk.) Fungerar hittills klockrent. På övriga häller jag ur och fyller på oljan. Mycket enkelt med den magnetiska bottenplugg som nämns ovan av Torsten (köpt från Norvil).
 

Tord Ahlin

Administrator
Hihi roligt att du nämnde det. Hans moppe skulle trimmas vid ett tillfälle på DTn en gång, det gick åt helvete, jag vände kolven åt fel håll. Gick mycket bättre när kolven vändes åt rätt håll, fast några problem med våtsump det vill jag inte minnas att vi hade. :roll:
 

camenius

Well-known member
Gapskratt... när jag trimmade min moppe, en husqvarna vars modell som kallades Stockholmare, var det första jag körde om, en "likbil" från stadens begravningsfirma. :shock:
Jag funderade hela dagen om jag skulle se det som ett tecken. Det verkar som att det inte var det... :lol:
 

Kim

Administrator
På min går det åt 3 kickningar för att pumpa upp oljan i vevhuset, jag har en 73.a och den har lite annorlunda vevhusventilation än dom andra commandona!

Tord: Jaa, det var en kul tid.. ;) Fan va nervösa vi blev när den gick sådär kass.. ;)

Mvh Kim
 
Top