Vårens första dag

Per G

New member
Ja, nu är det vårens första dag, enligt kalendern. Tittar ut genom fönstret och undrar var den globala uppvärmningen tog vägen? Skulle inte vi få medelhavsklimat?

Halmetern snö ligger, SMHI har utfördat en klass 1 varning (igen). Snön vräker ner, lokaltrafiken fungerar sporadiskt, bilköerna blir enorma och ....

Men tänk istället på hur mycket man kommer att njuta av vårens första tur efter den här vintern!!! Den kan bli sen i år men kommer den att kännas underbar eller :D :D :D
/Per

Såg faktiskt en sporthoj köra förbi igår. (3 mars) Solen skiner över Skåne och vägarna är visserligen torra och snöfria men fulla av förrädiskt rullgrus. Han såg ut att ta det ganska lugnt...

Ilefjord

New member
Hallo-n...!! :D

Kan lite stolt säga att...årets första och absolut kallaste hojtur är avklarad..!! Lördagen den 6 Mars..!!
Blev en tur från Vallberga över Skottorp...in genom Båstad
sen betydligt lugnare tempo hem p.g.a kylan... (Märkligt ..som hornen kan växa ut genom hjälmen så snabbt...) :twisted: Torra fina vägar...härligt solsken..MEN ack va mycket rullgrus...!!!
Bara höra soundet...och känna vibbarna va värt den kalla turen..!!
Värmen i kroppen återställdes med X antal Whiskey..!! :lol:
Blicka framåt...Våren e på G...!!!

Tord Ahlin

Administrator
Grattis då! Så då var du först, vi här uppe i svealand måste vänta ett par veckor :(.

4_4_Nu_r_det_dags_att_skotta_1.jpg

camenius

Well-known member
Hmmm, vårtecken...
Idag såg jag en cirka tre centimeter bred gräsremsa längs vägen in till stan. Själva vägen är i och för ren från snö, om än inte torr, men hemma på gården ser det ut som på bilden.
Det verkar som om jag bor närmare Tord i Eskilstuna än Skåne när jag jämför min bild med Tords. Detta bekräftades då jag kikade i en atlas och såg att Skåne låg långt, långt söderut. Undrar om (den exotiska?)befolkningen där är vänligt sinnad numera? Dom lär ju ha slagit huvet av en och annan svensk förr i tiden.
6_IMG_6771_1.jpg

camenius

Well-known member
Självklart, vad annars är så tillförlitligt? Vem behöver exempelvis GPS när man äger en atlas...
Tvingades åka iväg på förmiddagen och konstaterade att grässträngen längs vägen redan var drygt halvmetern. Det finns hopp.

Hans Jönsson

Active member
Strålande solsken i dag så jag tog ledigt på eftermidagen detta p.g.a. abstinent jag har inte åkt cyckel på 2,5 månader eller mer. Så lite väljud från Nortonen hördes över nejden här hemma vid, jag fick dock fälla ner visiret efter halvannan km för det blev bra kallt om näsan.
Snön vill inte släppa sitt grepp än :evil: men vi får väl hoppas att snön är väck till Lille Mats rally i Häsleholm .

Ha det så gott alla
Mvh/ Hans

Per G

New member
Har inte ens startat cykeln på närmare ett halvår, inte undra på att man har abstinens. Fortfarande närmare halvmetern snö och på de ställen snön är borta på gatan så är det osannolika mängder sand och grus :(

Men strax efter påsk ska det nog vara dags för en första tur :D

/Per

Kim

Administrator
Årets första tur avklarad, åkt sammanlagt någon mil eller två, krävs lite justeringar och lite annat..

Detta var grabbens första riktiga tur och han var eld och lågor! :)

Kim

Administrator
Nej för fan, här finns det barmark.. :) Dock jäkligt mycket grus, så man fick ta det lite vackert... :)

Magnus Jönsson

Administrator
Min första tur blev lite sen i år :( men nu är den i alla fall avklarad i det underbara vårvädret :p .
Efter att gått o byggt upp motivationen och tränat högerbenet under helgen gav jag mig på ett startförsök, funderade först på att tömma oljan ur motorblocket för att underlätta start men ändrade mig och tänkte jag provar ändå :? , så på med bensinen, flöda förgasarna, på med strömmen och kicka.
Första och andra kicken ingenting, tredje kicken hoppar den igång och går helt rent :shock: (har inte startat sen i november) blippar lite med gasen nån minut och släpper sen ner på tomgång och den lägger sig där lugnt o fint. Drar åt en av banjokopplingarna till förgasarna som läckte lite, sen var det bara att köra en sväng o hem och byta olja.
Denna underbara gamla moppe :D
/Magnus

Kim

Administrator
Tog en tur med min trepips moppe idag, terroriserade Tord lite, undrar om han hörde när jag brände förbi hemma hos honom? ;)

camenius

Well-known member
Han såg nog dimman om inte annat.

Själv njuter jag av att Nortonisten äntligen är klar (60 sidor) och lämnad till tryckning. Ett vårtecken för mig. Kan liksom andas ut och fokusera på hojar (och trädgård).

Om några dagar ska jag börja i garaget igen, sätta på cylindern (16H) efter honing och hoppas ta min första tur för året i eller efter helgen.

Atlasen är i smådelar inför lackering, så det blir 650 och 16H för mig i vår/sommar. Längtar verkligen efter Äppelboträffen, såååååå kul. Även Västkustträffen verkar bli kanon i år, förlagd till sagolikt vacker västkustsk skärgårdsmiljö på norra Orust.

Mysigt nu när det äntligen känns att det är vårsol.

Taylor

New member
Jahapp. Då blev det mina två första mil i går då.

Var ut till farsgubben och hämtade hojen.

Det var en angenäm resa.

Det kanske blir ett minne blott för idag snöade det utan tusan här i Eskilstuna :cry:

Per G

New member
Var det någon aska i snön ??

Själv var man på Island när det brakade loss och eftersom det inte gick att flyga hem så blev det en sväng till USA där jag blir kvar till sista April eller kanske längre om flygen fortsätter att ha problem.
M.a.o. min premiärtur lär dröja ett tag :(

Om jag väl bara kommer hem någon gång så sätter jag ihop det sista på 1-2 timmar och då ska det åkas (om det inte snöar) :)