Utgående axel växellåda

Per G

New member
Ska man inte ha en "outrigger" om man kör med belt och tycker om att gasa? Då kanske tom lådan håller.

/Per
 

AndersA

Member
Finns några blandbara oljor att få tag på men inte många -trodde det var separatsmörjning på dom, för då går det med "vanlig" 2-t olja. Lite sot får man leva med med R-olja, doften uppväger...

Per,
Först och främst dubbelsidig justering av lådan så man kan få motor och låda paralella och stabila. En outrigger gör ju ingen skada, dock -tvärt om...
 

Lasse L

Administrator
Personal
Har fått svar från Norvil, "no problem it´s normal". Remmen verkar inte ha farit illa heller efter en säsong. Inte mycket gummidamm i transen.

Byter inte ut axeln i växellådan däremot båda ettans och tvåans drev samt lager, bussningar och kickaxel mm. Tänkte beställa Norvils "Rebuild kit".

20_drev_1.jpg


Mina slitna drev, byter båda paren 4 st.

Visade sig att växellådshuset blivit bytt, mitt är märkt "M". Det har också en extra skruv där det väl skall sitta en brytare för MKIII:s startmotorn.

20_ldhus_1.jpg
 

Per G

New member
Hej Lasse,

Du byter väl layshaft lagret också? Viktigaste delen i hela lådan.
Inte ovanligt med lagerhaveri som kan låsa lådan (bakhjulet) utan förvarning. Inte kul, hände mig men som tur var körde jag sakta.

Lådan kommer att kännas så skön när den är renoverad :D

Hälsningar,
Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
Tänkte byta samtliga lager och bussningar, vissa delar är ganska slitna så det känns rätt när den ändå är isär.

Skaffade Mick Hemmings dvd:er både växellåds- och motordvd:n, riktigt bra.

Lite knepigt att få ut lådan från ramen. Jag hade för mig att det skulle räcka med att vrida lådan och sedan lirka ut den. Var tvungen att ta loss tre bultar i bakre motorfästet för att få ut den.
 

Tord Ahlin

Administrator
Lasse L, trevligt att allt verkar funka i lådan, men nu när har du tydligen alla delar isär,,, - Kan du inte kolla med en indikatorklocka hur mycket axeln kastar som mest på mitten nånstans.

Sätt axeln mellan två v-block uti ändarna och sätt mätspetsen där det ger mest utslag då du roterar axeln, (förmodligen nånstans i mitten) och se vad klockan visar för utslag. Viktigt är att du har v-blocken så långt i från varandra som möjligt. om v-block inte finnes kan ett par 90-graders plana vinkeljärn funka (sådana som sitter på gamla fönster) Såga ett parjack i en träbit ungefär lika lånt ifrån varandra som axelns lagerställen ,, dunka ner järnen med lite epoxy. Nu har du en hyfsat duglig mät-vagga.
 

Per G

New member
Kim,
Innan det händer så kan det börja läcka ut litet olja vid kicken, det gjorde det på min men jag visste inte vad det kunde betyda så det hjälpte inte mig.
Så vitt jag vet så verkar det vara störst risk på sena -74 och -75.
Men det kan ju hända på vilken låda som helst så kolla/byta lagret är en bra grej att få gjort innan ....

/Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
Kunde mäta upp en rörelse mitt på axeln på 0,01 mm. Axeln verkar hyfsat rak tycker jag. Kan vara felmätning också.
 

Kim

Administrator
Per G skrev:
Kim,
Innan det händer så kan det börja läcka ut litet olja vid kicken, det gjorde det på min men jag visste inte vad det kunde betyda så det hjälpte inte mig.
Så vitt jag vet så verkar det vara störst risk på sena -74 och -75.
Men det kan ju hända på vilken låda som helst så kolla/byta lagret är en bra grej att få gjort innan ....

/Per

Tack Per! :)
 

Lasse L

Administrator
Personal
Beställde ändå en ny huvudaxel. Känns som att särskilt utgående drevet går för trögt på axeln med nya bussningar tycker jag. Lagren slits säkert fortare om axeln är något böjd också.

Har redan satsat på 4 nya drev, samtliga lager, bussningar, kickaxel mm så det är lika bra att löpa linan ut.
 
Top