Utgående axel växellåda

Lasse L

Administrator
Personal
Monterade en beltdrive från Norvil på min Commando -71 i våras.

När jag satte dit kopplingshuset testade jag att vrida runt axeln från växellådan med friläget i, då visade det sig att kopplingshuset vickade 3-4 mm. Axeln verkar vara lite böjd.

Satte ändå ihop grejorna och det verkar fungera, har tagit bort transkåpan några gånger och kikat, det ser bra ut.

Funderar på om det är nödvändigt att byta ut axeln i vinter, misstänker att det är vanligt att den axeln är lite böjd.
 

Lasse L

Administrator
Personal
Byter ut axeln senare i höst ändå. Irriterande att veta om att den är lite böjd.

Är det ingen annan som haft samma fenomen?
 

Per G

New member
Lasse,
Kopplingskorgen vickar en del även med ett nytt lager men böjd axel har jag inte noterat.

/Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
Måste kolla att axeln verkligen är böjd. Det verkar som att det är normalt att kopplingskorgen vickar lite.

Bara axeln kostar väl 2 000kr, lite tråkigt om slutresutatet blir att korgen fortfarande vickar.
 

Per G

New member
Japp, det verkar vara normalt att korgen vickar litet, med andra ord förmodligen inget fel på dina grejor.

/Per
 

AndersA

Member
Har passat på att kolla mina lådor både på räsern och dunstallen. Inga av dem glappar någonstans. Ingen av dem är ifs original men som sagt inget glapp. Spontant känns det som om du borde kolla upp detta närmare, varken lagret i växellådan, kopplingskorgen eller splinesen på axeln bör kunna glappa utan att slitas snabbt och havererar det lär det bli tvärstopp. Är nyfiken på att höra var någonstans det rör på sig!
 

Per G

New member
Vad jag förstår så ska det inte vara något glapp i axeln dvs det inre navet i kopplingen men den yttre "korgen" kan ha något litet glapp, dvs korgen går att vicka något litet.

Jag har monterat ett nytt lager med original tolerans men jag kan fortfarande vicka litet på korgen.
Har sett diskussioner kring detta på ett annat forum där det finns ett antal trovärdigt kunniga personer som påstår att ett mindre glapp är normalt.

Kanske någon mer som kan kolla upp detta när ni ska göra rent kopplingen nästa gång?

/Per
 

AndersA

Member
Jo det kan ju faktiskt vara så att det är jag som har onormalt spel i mina grejor!! Bägge kopplingskorgarna är eftermarknad, den ena från Hemmings och den andra en Al-korg från RGM, bägge för belt. Axlarna är Quaife. Kanske de är tillverkade i en lite mera modern maskinpark med möjlighet till bättre noggrannhet än original??? Har också en Dommiekoppling, den wobblar friskt och käkar transkedjor på löpande band.
 

Lasse L

Administrator
Personal
De jag pratat med, som har AMC-lådor verkar ha samma fenomen.

Någon hade försökt minska vickandet genom att försöka hitta bästa läget för korgen. D.v.s. ta bort korgen och vrida kanske ett kvarts varv och sätta tillbaks den i andra splines. Men det hade inte hjälpt.

Anders: Visst skulle det kännas lite bittert om Quaife-grejorna glappade, med tanke på prisläget?
 

AndersA

Member
Det gör ont att bara tänka tanken.....

Men,
var sitter felet, vickar kopplingskorgen i lagret eller i splinsen eller wobblar korgen på axeln eller rent av både korg och axel??(kom på att det är bra att få fakta innan man slår på besserwisser mode)
 

Per G

New member
Aha, nu tror jag att poletten rammlade ner :D

Anders, om dina kopplingar är special för belt så förstår jag att det inte kan vara något wobbel för då skulle belten inte fungera särskilt länge.
En triplexkedja är inte alls lika känslig för att drivhjulen ligger exakt i linje.

Det finns uppgifter i en gammal Norton Tech Digest där de anger normalt wobbel som mellan noll och upp till 3/16" :?:
Wobblet ska tydligen göra att kopplingsskivorna lättare separerar vid frikoppling och det anses helt normalt med litet wobbel även med ett nytt originallager.

/Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
När jag vrider på axeln från växellådan utan växel i så vickar den stillastående korgen. Vickandet tror jag är inom 3/16".

Jag har tagit av transkåpan och tittat ett par gånger under sommaren. Den första gången var efter ett par mil, då var det lite gummidamm. Men sedan har det sett bra ut. Tror själv att det kommer att hålla.

Tänkte kolla noggrannare senare i höst om axeln är krökt.
 

Per G

New member
Lasse,
Anders har en klar poäng. Jag tycker att du ska kontakta Norvil angående detta så du får ett svar på vad som gäller för deras grejor.
Blir ju ingen större vits med att bygga om till belt om "remmen" inte håller.

Känns som att vi har kommit fram till att med original grejor med triplexkedja kan korgen vicka något utan att det gör något.
Men med belt ....

/Per
 

Kim

Administrator
Är själv lite sugen på belt för att slippa rasslet från triplexen, fast jag tycker det är för dyrt!

Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Haha, men ärligt ni som har belt, hur tycker ni att det fungerar med belt, vilka kit fungerar bäst? Jag är mest sugen just för rasslets skull.

Mvh Kim
 

Lasse L

Administrator
Personal
Kim: Den känns lite mjukare och rasslar mindre, ingen olja i transen. Det har fungerat bara bra för mig och det blir inga gummirester i transen. Jag köpte Norvils och kompletterade med en mutter med o-ring i, också från Norvil, att sätta runt kopplingsstången så ingen olja kommer in i transen från växellådan genom axeln.

Per: Ska ändå in i växellådan, spärrhaken till växelpedalen var sliten och växelpedalfjädern halvt avnött. När jag fått dessa delar tänkte jag också kolla noggrannare om axeln är böjd, lagret helt i botten på korgen o.s.v. så att jag är ordentligt uppdaterad när jag ringer Norvil.
 

AndersA

Member
På räsern satt den ju på när jag köpte den, anledningen på en sådan hoj är dels viktbesparing, ett bättre utväxlingsförhållande motor vxlåda(beroende på remskiva förståss) och med lättare kopplingskorg och lätt belt istf triplexkedja lägre tröghet som tillåter snabbare varvtalsförändringar innan nå´t går sönder.

På Dunstallen, posörpoäng..........

På en milslukare skulle jag nog satsa på kedja, har inget belägg för det, bara magkänsla.

Hemmings -vem som nu gör den- har hd(tror jag att profilen heter)rem i neopren. Kopplingen är lätt och fin som iofs kan vara Colins förtjänst. RGM använder at109 edit: at 10skall det vara! profil i uretan. Att montera kopplingskorgen var meckigt eftersom det var väldigt trång passning mot splinsen.
 

Kim

Administrator
Låter trevligt.. :) Hade jag råd så skulle jag nog skaffa det, men Kawan slukar så mycket bränsle... :lol:

Mvh Kim
 
Top