Utan brytare och 0.5A, Tri Spark

krister

Member
Hej
Man kan ha ett tredje tändstift till den lösa tändhatten det löser problemet för dom med elektronisk tändning ,bara att surra fast med lite ståltråd så att det jordar ordentligt

KristerT
 

Commanditen

New member
Tänkte bara så här: Kan man inte helt enkelt med konstant gaspådrag och borttagna luftfilter lägga en gummiskiva över ena förgasarinsuget och observera varvtalet och sen flytta skivan till andra insuget och se om man får samma varvtal?

Nybörjar-Commanditen
 

Anders

New member
Har nu kört 30 mil med tri-spark och carbtune calibrerade förgasare och det verkar lovande!Har fått ett underbart drag i hojen :twisted:
 

Per G

New member
Finns många som verkar gilla Trispark systemet. Hårt för en brytarentusiast som jag att erkänna men det finns ofta mer än ett sätt att få grejor att fungera bra :)
Kul att se att det finns fler som använder och är nöjd med Carbtune. Har faktiskt bara hört positiva kommentarer från de som testat.

/Per
 

Commanditen

New member
Trevligt att höra att TriSpark verkar fungerar även för andra Nortonentusiaster här i klubben. Start på andra kicken efter vintern var ok. Tomgång på 1000varv. Helt ok. Startade lite försiktigt då den våtsumpat. Hällde i en skvätt olja så att det skulle finnas lite att suga i slangen vid start.Tror inte man behöver tömma ur då den sumpat. Dock kom det olja innanför "brytarkåpan". Undrar om detta berodde på överskott av olja från sumpningen eller om packningen behöver bytas?

Commanditen
 

Per G

New member
Packningen behöver bytas!
Om du inte varvar upp motorn då du startar den så pumpar den upp det som våtsumpat men det tar en stund innan det är klart. Skruva av oljelocket och kolla in läget!
Varvar du upp maskinen för tidigt så kan den trycka ut olja på ej önskvärda ställen.

/Per
 

Commanditen

New member
Tackar för svar. Jodå, jag stod med näsan över oljetanken och varvade inte förrän oljenivån var konstant. När jag köpte hojen i höstas visste jag inte om sumpningen och tryckte ut en skvätt genom vevhusventilationen. Men, du har säkert rättt att packningen behöver bytas annars hade det väl inte kommit ut någon olja där. Hade bara ett litet hopp om att det kanske var ok ändå. Egentligen skulle nog tätningen kunna ligga runt TriSpark enheten likaväl som runt axeln. Det får bli ett besök på BAS-motor i veckan.
 

Robban

Member
Det sitter en p-box som tätning där och du får dit allt mycket lättare och utan att skada p-boxen om du använder rätt verktyg. Säkert har Tomas en att sälja till dig. Lycka till.
65_tyg_001_1.jpg
 

Commanditen

New member
Tack Robban.
Det är blir mer och mer uppenbart (för mig som ganska ny i klubben) att denna klubb är en samling av genuint trevliga och hjälpsamma personer.

Ibland kan man undra vad det är som är så snyggt med en gammal Commando jänfört med en ny hoj. För mig är de flesta nya hojar samma sak som en tunna plast. En Commando är en kombination av kraft, design och enkelhet.
 

Kim

Administrator
Du har inga bilder på trisparken? Vad behövs för att montera trisparken tex. spolar?
Behövs det att man dra fram några nya kablar till grunkan?

Går den bra även när batterispänningen är låg(11,3)?

Jag har o andra sidan en Torsten superduper generator nu så. :)

Mvh Kim
 

Commanditen

New member
http://www.coloradonortonworks.com/catalog/electrical.asp#2100

Om du går in på ovanstående länk så finns en bild. Ser ut som en liten snusdosa. En sladd till batteriet en till tändspolarna och en till jord. Kanonlätt att montera. Med 28 grader inställt så vrider man bara på dosan tills en lysdiod tänds och i stort sett rätt tändläge funnits. Det enda som var ett frågetecken för mig vid monteringen var att jag (som nybliven Nortonägare) var osäker på hur brytarkammen skulle lossas. Jag tror den klarar mycket låg batterispänning. Hade i alla fall inga som helst problem att starta efter vintern utan att ha laddat batteriet.
Jag sörjer inte mina brytarspetsar.
 

Micke Moos

New member
Imponerande.

Jag läser av tidigare inlägg att det kan skada om ena tändhatten demonteras eller att det blir totalknas/haveri om det blir fel med jordning(?!). Nog borde nya grejjor klara lite misstag, annars kan det bli totalstopp på vägen.
Vad anger leverantör/tillverkare?
En annan fara kickbakslag, jag är rädd för att trampa på minor.

Jag är intresserad av mojängen, trispark(?). Kört med twinspark på mina bilar, men det är helt annorlunda.
Kan vi få mängdrabatt genom klubben vid sambeställning?
Kul vinterpyssel, vem vill mer byta.

Bra med possitiva gnistor. Fint när tekniken uppdateras.

Mikael
 
Top